سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | شهر ایزمال مکزیک یکی از زیباترین و خاص‌ترین شهرهای جهان است که نظر گردشگران را به سوی خود جلب کرده است. اگه به دنبال یک مقصد منحصربه‌فرد و خاص برای سفر هستید، شهر ایزمال می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. حالا شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چه چیزی این شهر را خاص و ویژه کرده است؟ دلیل شهرت این شهر این است که خانه‌های آن و حتی بناهای معروف مانند صومعه سن آنتونیو، همگی به رنگ زرد هستند و منظره بسیار خاص و زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

ایزمال که به عنوان شهر زرد مکزیک هم شناخته می‌شود، شهری در شبه جزیره یوکاتان، واقع در بین مریدا و وایادولید می‌باشد. هر ساله، گردشگران زیادی به این شهر شگفت‌انگیز و جذاب سفر کرده و خاطرات فراموش‌نشدنی را ثبت می‌کنند که در هیج‌جای دنیا تکرار نمی‌شوند.

اگر می‌خواهید بدانید که شهر ایزمال مکزیک کجاست و چه تاریخچه‌ای دارد؟ چرا بناهای این شهر به رنگ زرد آغشته شده‌اند؟ تا انتهای این مقاله با الی گشت همراه باشید تا پاسخ سوالات‌ خود را پیدا کنید و با این شهر رویایی بیشتر آشنا شوید.

چرا به شهر ایزمال مکزیک سفر کنیم؟

آیا قصد بازدید از شهر زرد ایزمال یوکاتان را دارید؟ باید بگوییم که انتخاب هوشمندانه‌ای کرده‌اید! ایزمال مکزیک یک شهر جادویی  است که نامزد فهرست میراث جهانی یونسکو هم شده است. در این شهر زیبا، جاذبه‌های فراوانی برای مشاهده و عکاسی کردن وجود دارد. از خیابان‌های زرد رنگ گرفته تا خرابه‌های مایا و استخرهای جنگلی طبیعی، همگی شما را مجذوب این شهر خواهند کرد.

شما می‌توانید یک سفر عالی و فراموش‌نشدنی را تجربه کنید و شب را در یکی از هتل‌های ایزمال سپری کنید. اگر به گردشگری و بازدید از مکان‌های بکر علاقه دارید، باید بگوییم که جاذبه‌های گردشگری زیادی در این شهر قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به هتل‌ها، حوض‌ها، اهرام مایاها و استخرهای جنگلی طبیعی اشاره کنیم. علاوه بر این، سرگرمی و تفریحات فراوانی در این شهر برای شما در نظر گرفته شده است که خاطره‌ای فراموش نشدنی را رقم خواهند زد.

کمی بیشتر با ایزمال آشنا شوید!

ایزمال، یک شهر استعماری در شبه جزیره یوکاتان است که در اواسط قرن شانزدهم، توسط اسپانیایی‌ها در بالای یکی از شهرهای باستانی مایاها تاسیس شده است. شاید جالب باشد بدانید که نام “IZAMAL” به معنای شبنمی است که از آسمان می بارد. این شهر به دلیل وجود اهرام بسیار به “La Ciudad de Los Cerros” به معنای شهر تپه‌ها معروف است. علاوه بر این، به این شهر، شهر فرهنگ‌ها نیز گفته می‌شود زیرا شامل فرهنگ‌های مختلف پیش از حضور اسپانیایی‌ها، دوره استعمار اسپانیا و زمان حال است.

ایزمال در سال ۲۰۰۲ به عنوان Pueblo Magico نام‌گذاری شد که این عنوان معتبر توسط وزیر گردشگری مکزیک به شهرهای کوچک استثنایی این کشور اعطا می شود. جالب است بدانید که Pueblo Magico  مکزیکی دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و خاصی از جمله زیبایی‌های طبیعی، فرهنگ غنی، سنت، ارزش تاریخی، هنرها و صنایع دستی و هنر آشپزی ویژه‌ای می‌باشد.

در حال حاضر، شهر IZAMAL به عنوان یکی از ۱۳۲ “شهر جادویی” در مکزیک شناخته شده است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بارزترین ویژگی این شهر، رنگ زرد خانه‌ها و صومعه آن است. تمام ساختمان‌های واقع در مرکز ایزمال به رنگ زرد و با تزئینات سفید و قرمز رنگ‌آمیزی شده‌اند.

چرا شهر ایزمال مکزیک به رنگ زرد رنگ‌آمیزی شده است؟

شاید تاکنون برای شما هم این سوال ایجاد شده است که چرا شهر ایزمال به رنگ زرد رنگ‌آمیزی شده است؟ دلایل و نظریه‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه، توسط الی گشت برای شما جمع‌آوری شده است:

خدای خورشید مایاها

برخی می‌گویند که این رنگ برای احترام به خدای خورشید مایا، یعنی کینیچ کاکمو” Kinich Kak Moo ” انتخاب شده است.

دیدار پاپ

این شهر درست قبل از دیدار پاپ ژان پل دوم از ایزمال در سال ۱۹۹۳، به رنگ زرد روشن رنگ آمیزی شد و به همین دلیل، بعضی‌ها معتقدند که این‌کار به افتخار دیدار و حضور او بوده است.

خنثی بودن رنگ زرد

در سال ۱۹۹۳، رنگ زرد مورد استفاده هیچ کدام از دو حزب حاکم در دولت مکزیک نبود. و در واقع از نظر سیاسی، یک رنگ کاملا بی‌طرف و خنثی محسوب می‌شد. برخی اعتقاد دارند که به همین دلیل، این رنگ برای رنگ‌آمیزی شهر انتخاب شده است.

این رنگ پشه‌ها را دور نگه می دارد

آخرین و کاربردی ترین دلیلی که برخی از مردم برای انتخاب رنگ اظهار کرده‌اند این است که ظاهراً این رنگ باعث دفع پشه‌ها و ایجاد آسایش برای ساکنان شهر می‌شود.

چه کارهایی را می‌توانیم در شهر ایزمال مکزیک انجام بدهیم؟

ایزمال شهر کوچک و زیبایی است و یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید آن‌جا انجام بدهید، قدم زدن در شهر و لذت بردن از زیبایی‌های اطراف است! در نظر داشته باشید که این شهر در اکثر روزهای سال بسیار گرم است و برای مقابله با گرما، بهتر است از کلاه آفتاب‌گیر و لباس‌های خنک استفاده کنید و کرم ضد آفتاب و بطری آب به همراه داشته باشید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تجربه یک سفر درون شهری به وسیله اسب و کالسکه می‌باشد که تجربه‌ای دلنشین را برای شما رقم می‌زند. این اسب و کالسکه حول پارک اصلی به نام Parque itzamna که در مرکز شهر قرار دارد، حرکت می‌کند و شما می‌توانید از طبیعت اطراف لذت ببرید.

هم‌چنین، این شهر زیبا دارای چندی بنای دیدینی تاریخی می‌باشد که بازدید از آن‌ها را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌پردازیم :

بازدید از صومعه سن آنتونیو یا همان Convento de San Antonio de Padua

صومعه سن آنتونیو د پادوآ، در سال ۱۵۶۱ در محل معبد ویران‌شده پاپ هول چاک مایا ساخته شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های کاتولیک در قاره آمریکا محسوب می‌شود. بسیاری از افراد که به این بنا اعتقاد دارند، از صومعه بازدید می‌کنند تا از اولیای الهی طلب برکت داشته باشند.

شما می‌توانید با پرداخت هزینه، یک راهنما از افراد محلی استخدام کنید تا همه چیز را به شما توضیح بدهد. با این کار می‌توانید از مردم محلی هم حمایت کنید. هیچ نشان و راهنمایی در سایت وجود ندارد که چیزی را به شما توضیح دهد، بنابراین حضور یک راهنما می‌تواند بسیار موثر باشد، چرا‌که او تاریخچه و جزئیات بناهای تاریخی را به شما توضیح می‌دهد.

در داخل فضای صومعه، یک موزه کوچک شامل یادگاری‌هایی از زمان بازدید پاپ از ایزمال در سال ۱۹۹۳ وجود دارد. با پرداخت هزینه می‌توانید وارد بخش Santuario de la Virgen de Izamal شوید، جایی که پاپ مجسمه Nuestra Senora de Izamal، قدیس حامی ایالت یوکاتان را بر جای گذاشته است و آن را نشان برکت می‌دانند.

این صومعه بر فراز خرابه مایاها ساخته شده است و ساختمان استعماری فرانسیسکن، با استفاده از سنگ‌های قدیمی سرزمین مایا ساخته شده است. صومعه Convento de San Antonio   که به رنگ زرد آغشته شده، دارای یکی از بزرگ‌ترین دهلیزهای سرپوشیده جهان است. فقط دهلیز کلیسای سنت پیتر در واتیکان از این دهلیز بزرگ‌تر می‌باشد.

ویرانه‌ها و اهرام  بازمانده از قوم مایا در ایزمال

ایزمال در دوران باستان مایاها اهرام کمی داشته است که تا به امروز، بقایای برخی از این اهرام در شهر باقی‌مانده اند. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

هرم کینیچ کاکمو

Kinich Kakmó  بزرگ‌ترین سطح را در بین تمام اهرام شبه جزیره یوکاتان دارد و به عنوان سومین هرم بزرگ مکزیک شناخته شده است. لازم به ذکر است که هرم‌های Pirámide del Sol در Teotihuacán در نزدیکی مکزیکو سیتی و Cholula در Puebla، در رتبه اول و دوم قرار دارند.

گردشگران می‌توانند از هرم Kinich Kakmó بالا بروند و از بالا، چشم‌اندازی زیبای متشکل از خانه های زرد رنگ و صومعه سن آنتونیو را مشاهده کنند و لذت ببرند. دسترسی به هرم Kinich Kakmó بسیار آسان است زیرا این بنا درست در مرکز شهر و در کنار رستوران معروف Kinich به همین نام، واقع شده است.

هرم ایتزاماتول

هرم ایتزاماتول به عنوان دومین هرم بزرگ واقع در ایزمال محسوب می‌شود که این معبد در دوران باستان مایاها، به خدای Zamná اختصاص داشته است.

شهر تاریخی HUMAN CENOTES در نزدیکی IZAMAL

کمی دورتر از ایزامال، شهر Homún Cenotes  را خواهید دید که در جنوب شرقی ایزمال قرار گرفته و حدود یک ساعت با آن فاصله دارد. این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبایی می‌باشد. آبشارها و دریاچه‌های جنگلی طبیعی بسیاری در  HOMUN CENOTES قرار دارد که زیبایی آن‌ها، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

جاذبه‌های طبیعی ایزمال کدامند؟

به طور کلی، شهر ایزمال مکزیک از طبیعت زیبایی برخوردار است و حتی منظره شهری منحربه‌فرد آن، شما را به وجد خواهد آورد. اما اگر طرفدار جاذبه‌های طبیعی هستید، باید بگوییم که این شهر دارای آبشار و دریاچه‌های طبیعی متعددی می‌باشد که بسیار زیبا هستند و حس طراوت و تازگی را به شما می‌بخشند. پیشنهاد می‌کنیم که در طول سفر خود، حتما از آن‌ها دیدن کنید.

در شهر ایزمال مکزیک از کجاها خرید کنیم؟

اگر شما هم اهل خرید کردن هستید، شاید این سوال برایتان ایجاد شود که بهترین مرکز خرید ایزمال مکزیک کجاست؟

برای خرید انواع سوغاتی محلی، پیشنهاد می‌کنیم به Hecho a Mano بروید که یک فروشگاه جذاب در ضلع جنوبی پارک شهرمی‌باشد. در این فروشگاه می‌توانید هنرهای بومی و صنایع دستی از جمله کنده‌ کاری روی چوب و منسوجات گلدوزی شده که توسط اهالی شهر ساخته شده و به‌فروش می‌رسند را خریداری کنید. این محصولات می‌توانند سوغاتی و یادگاری‌های بسیار خوب و ارزشمندی باشند. یکی دیگر از مکان‌های عالی برای خرید در ایزمال، Raices Mayas است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین رستوران‌های شهر ایزمال مکزیک کدامند؟

بسیاری از مردم، فقط تاکو را به عنوان غذای محلی معروف مکزیک می‌شناسند و نمی‌دانند که یوکاتان غذاهای خاص و منحصر‌به‌فرد خودش را دارد که بسیار لذیذ و به‌یادماندنی هستند. از جمله این غذاها می‌توانیم به پانچو و سالبوت اشاره کنیم که بسیار رایج و پرطرفدار هستند. اگر شما هم اهل شکم‌گردی هستید، در ادامه این مقاله با الی گشت همراه باشید تا با بهترین رستوران‎‌های شهر ایزمال آشنا شوید:

رستوران KINICH EL SABOR DE IZAMAL

کینیچ به عنوان بهترین رستوران در ایزمال شناخته شده است و از نظر گردشگران بسیار محبوب می‌باشد. این رستوران از یک محیط عالی و غذاهای بسیار لذیذ و باکیفیت برخوردار می‌باشد که توسط آشپزهای ماهر و حرفه‌ای طبخ شده‌اند.  قیمت غذاها در این رستوران در مقایسه با سایر رستوران‌ها کمی بالاتر است اما ارزش رفتن را دارد! اگر می‌خواهید غذای اصلی یوکاتان را امتحان کنید، کوچینیتا پیبیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برخی دیگر از رستوران های مورد علاقه و پرطرفدار در ایزمال عبارتند از:

Restaurante los ArcosRestaurante Zamna IzamalRestaurante MuulRestaurante La ConquistaRestaurante Marisqueria La Jaiba با راه‌های دسترسی به ایزمال مکزیک آشنا شوید

همانطور که قبلا اشاره کردیم، شهر زرد ایزمال در ایالت یوکاتان مکزیک واقع شده است و گردشگران می‌توانند از شهرهای مختلف و از مسیرهای گوناگون به این شهر تاریخی زیبا و خاطره‌انگیز دسترسی داشته باشند. در ادامه همراه الی گشت باشید تا با اطلاعات مسیرهای مختلف آشنا شوید:

گزینه اول؛ مسیر مریدا به ایزمال

مریدا نزدیک‌ترین شهر بزرگ نزدیک به  ایزمال محسوب می‌شود. که روش‌های گوناگونی برای جابه‌جایی میان این دو شهر قرار دارد:

طی کردن مسیر مریدا به ایزمال با ماشین:

از مریدا تا ایزمال چیزی حدود ۴۴ مایل، معادل ۷۰ کیلومتر راه است که تقریباً طی ۱ ساعت رانندگی با ماشین پیموده می‌شود. برای پیمودن این مسیر باید از بزرگراه Cuota Merida – Cancun  عبور کنید.

طی کردن مسیر مریدا به ایزمال با اتوبوس:

اگر نمی‌خواهید در این مسیر رانندگی کنید، می‌توانید با اتوبوس از مریدا به ایزمال سفر کنید. این گزینه بسیار راحت و نسبتا ارزان است. ایستگاه اتوبوس Merida Noreste در Calle 67 بین خیابان‌های ۵۰ و ۵۲ واقع شده است و اتوبوس مسیر مریدا – ایزمال، روزانه چندین بار در این مسیر رفت و آمد می‌کند.

Autobuses Oriente  یک شرکت بزرگ اتوبوسرانی است که در این مسیر خدمات رسانی می‌کند. برای اطلاع از قیمت‌ها و برنامه اتوبوس مریدا به ایزمال بهتر است وب‌سایت آن‌ها را بررسی کنید.

گزینه دوم؛ مسیر والادولید به ایزمال

نزدیک‌ترین شهر بعدی به ایزمال، شهر استعماری وایادولید می‌باشد که برای سفر میان این دو شهر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

طی کردن مسیر والادولید به ایزمال با ماشین:

از وایادولید تا ایزمال چیزی حدود ۶۸ مایل، معادل ۱۱۰ کیلومتر راه است که تقریباً طی ۱ و نیم ساعت رانندگی با ماشین در جاده عوارضی کوتا کانکون – مریدا، پیموده می‌شود.توجه داشته باشید که وضعیت جاده‌ها و بزرگراه‌های شبه جزیره یوکاتان بسیار خوب است و در شرایط عادی، هرگز با ترافیک مواجه نمی‌شوید.

طی کردن مسیر مریدا به ایزمال با اتوبوس:

Autobuses Centro  یک شرکت اتوبوسرانی است که خدمات حمل و نقل از مرکز وایادولید به ایزمال را ارائه می‌کند. در واقع، باید به این نکته توجه داشته باشید که izamal یک توقف‌گاه در مسیر کانکون – مریدا و بالعکس می‌باشد.

گزینه سوم؛ مسیر کانکون به ایزمال

اگر در کانکون اقامت دارید و می‌خواهید با ماشین خودتان از آن‌جا به ایزمال سفر کنید، باید یک مسافت  ۱۶۰ مایلی یا ۲۶۰ کیلومتری را طی کنید که چیزی حدود ۳.۵ ساعت طول می‌کشد. شما می‌توانید این مسیر را توسط اتوبوس‌های شرکت Autobuses Centro نیز طی کنید.

تور ایزمال مکزیک

اگر نمی‌خواهید سوار اتوبوس شوید یا خودتان رانندگی کنید، این امکان برایتان فراهم شده است که از تور سفر یک روزه از مریدا به ایزامال بهره‌مند شوید. این تور خصوصی علاوه‌بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، شامل تفریحاتی مانند شنا در دریاچه‌های جنگلی طبیعی نیز می‌شود که اوقات خوش و بیادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

منبع: مجله گردشگری الی گشت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان