پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | مصرف میوه، یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های برطرف کردن گرسنگی و البته دریافت مواد مغذی روزانه است. اما از آنجایی‌که بیشتر میوه‌ها حاوی قند هستند، این سوال پیش می‌آید که آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند هر میوه‌ای را با خیال راحت مصرف کنند؟

بنا به گفته انجمن دیابت آمریکا مصرف تمام میوه‌ها برای دیابتی‌ها تا زمانی خوب است که به آن میوه حساسیت نداشته باشند. با اینحال همه میوه‌ها به یک‌اندازه مفید نیستند.


میوه‌های مضر برای دیابتی‌ها
بنابه گفته پزشکان هیچ کس نباید به‌طور کل میوه‌ای را از رژیم غذایی خود حذف کند. اما افراد مبتلا به دیابت باید میوه‌های زیر را در حد بسیار کمی مصرف کنند:

* میوه‌های سرشار از قند
میوه‌هایی که شاخص گلیسمی (GI) بالایی دارند، مقدار قند خون فرد را افزایش می‌دهند. میوه‌هایی که شاخص گلیسمی آنها بین ۷۰ و ۱۰۰ است، مملو از قند هستند. از این میوه‌ها می‌توان به هندوانه، خربزه، خرما خشک، آناناس و موزهای خیلی رسیده اشاره کرد. البته می‌توان از این میوه‌ها در حد بسیار کم و محدود مصرف کرد.

* میوه‌های سرشار از کربوهیدرات
کربوهیدرات‌های موجود در میوه‌ها روی مقدار قند خون افراد اثر می‌گذارند. بنابراین افراد دیابتی هنگام مصرف میوه باید این مورد را در نظر داشته باشند. از میوه‌های حاوی کربوهیدرات فراوان باید به موز، انبه و میوه‌های خشک مانند خرما خشک، کشمش و گوجی‌بری اشاره کرد.

میوه‌های مناسب برای دیابتی‌ها
دیابتی‌ها پیش از هر چیز باید میوه‌های تازه مصرف کنند و هرگز به سراغ میوه‌های کنسروی یا یخ‌زده که حاوی شکرافزوده هستند نروند. قند میوه‌ها طبیعی است و ضرر بسیار کمتری برای افراد مبتلا به دیابت دارد اما میوه‌های فرآوری‌شده حاوی قند مصنوعی اضافی هستند.

۱. انواع توت‌ها

توت‌ها برای دیابتی‌ها ابرغذا به حساب می‌آیند. یک فنجان توت تازه ۸۴کالری و ۲۱گرم کربوهیدارت دارد. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با انواع بیماری‌ها، همچون سرطان و بیماری‌های قلبی، مبارزه می‌کنند.

۲. آلبالو

آلبالو ضدالتهاب است و یک فنجان از آن ۵۲کالری و ۱۲,۵ گرم کربوهیدرات دارد. آلبالوها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این میوه به صورت تازه، کنسروشده، یخ‌زده یا خشک هم وجود دارد. اما بیشتر میوه‌های کنسرو شده و یخ‌زده حاوی شکرافزوده‌اند و برای افراد دیابتی‌ مناسب نیستند. بنابراین بهتر است این میوه تازه مصرف شود.

۳. هلو

یک عدد هلوی متوسط حاوی ۵۹کالری و ۱۴گرم کربوهیدرات است و بهترین میوه برای دیابتی‌ها به حساب می‌آید. این میوه حاوی ویتامین C و پتاسیم است و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. افراد دیابتی بدون هیچ نگرانی می‌توانند از این میوه مصرف کنند.

۴. زردآلو

یک عدد رزدآلو حاوی ۱۷کالری و ۴گرم کربوهیدارت است. با مصرف ۴ عدد زردآلو ویتامینA روزانه بدن تکمیل می‌شود. همچنین این میوه سرشار از فیبر و بهترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت است.

۵. سیب

یک عدد سیب، ۹۵کالری و ۲۵گرم کربوهیدرات دارد. سیب مملو از فیبر است و ویتامین C هم دارد. پوست سیب بسیار مغذی است و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های محافظ قلب است. این میوه مناسب دیابتی‌هاست.

۶. پرتقال

پرتقال‌ها منبع ویتامین C هستند و از آنجایی‌که کربوهیدارت کمی دارند، برای دیابتی‌ها مناسب‌اند. یک عدد پرتقال ۱۵گرم کربوهیدارت و ۶۲کالری انرژی دارد. پرتقال حاوی فولات و پتاسیم هم هست که می‌تواند فشار خون را در وضعیت عادی حفظ کند.

۷. گلابی

گلابی حاوی ویتامین K و فیبر و میوه‌ای عالی برای دیابتی‌هاست.

۸. کیوی

کیوی حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین C است و یک عدد از آن فقط ۱۰گرم کربوهیدرات دارد که این میوه‌ را برای دیابتی‌ها مناسب می‌کند.

با مصرف میوه‌های مفید و پرهیز از میوه‌هایی که قند و کربوهیدرات فراوان دارند، می‌توان سطح قند خون را پایین و در حد عادی نگهداشت.

 
منبع: خبرآنلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان