جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان |محمد کهنسال فعال مدنی و محیط زیست گیلانی با اشاره به تکلیف 5 روزه استاندار به فرمانداران و شهرداران گیلان بابت اعلام برنامه های عملیاتی درباره پسماند استان آن را غیراجرایی و غیرکارشناسی خواند و نوشت: تدوین برنامه برای موضوعی بسیار بی اهمیت تر را هم نمی توان در پنج روز به انجام رساند چه رسد به اجرایی کردن آن.

در پست اینستاگرامی محمد کهنسال آمده است: 


"واقعیت این است که در سالهای گذشته کلمات زیادی به لحاظ مفهوم خالی و تهی شده اند، کلمات زیادی جلوه ای کاریکاتور گونه و مضحک یافته اند و شاید قدسی دیدن مفاهیم و رنگ و لعاب قداست دادن به بسیاری از رخدادها و موضوعات عامل این اتفاق یعنی خالی شدن کلمات از مفاهیم باشد."
"برنامه" هم یکی از این کلمات به فنا رفته است.
دو روز پیش استاندار گیلان در باره پسماند به فرمانداران و شهرداران تکلیف کرده که برنامه های عملیاتی برای پسماند را تا پایان هفته انجام دهند.
توجیه این فرصت کم را باید در این گفتارشان جست:
"مدیریت جهادی و انقلابی باید تحول مثبت در شهر، استان و کشور ایجاد کند، در حالیکه ما از مدیران در زمینه مدیریت پسماند اقدامات جهادی ندیده ایم."
تدوین برنامه برای موضوعی بسیار بی اهمیت تر را هم نمی توان در پنج روز به انجام رساند چه رسد به اجرایی کردن آن.
اما این فقط گوشه ای از ماجرا است.
درک اشتباه از مفهوم "برنامه" یک اپیدمی در میان اکثریت قریب به اتفاق مدیران است.
آنها فکر می کنند یک یا چند کارشناس فلان اداره یا نهاد قادرند در چند روز و در چند جلسه برنامه ای برای انجام کاری بنویسند.
در حالی که در موضوعاتی که علاوه بر مسائل فنی و اقتصادی مسائل اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، محیط زیستی و...هم اهمیت داشته باشد و موضوع به طیف بزرگی از شهروندان اختصاص داشته باشد دیگر نیازمند یک تیم از افراد با دانش و تحربه سطح بالا در تخصص های متعدد هستیم تا داده های موجود در اختیار آنها قرار گرفته و در یک بازه زمانی منطقی اقدام به ارائه برنامه برای موضوع مورد نظر نمایند.
ما برای همه موضوعات برنامه داریم که عموما هم دیگران در اجرای آن مانع تراشی می کنند.
سرآمد برنامه داران هم طیف بزرگی از کاندیداهای شورا هستند که مدعی داشتن برنامه برای همه معضلات شهری اند اما در بهترین حالت چند پروژه را که تامین کننده منافع حامیان مالی آنها است به مردم قالب می کنند و البته در صورت انتخاب شدن جلوی اجرای بسیاری از قوانین و برنامه های قانونی شهر را در جهت حفظ منافع همان حامیان می گیرند.
بدون لکنت عرض میکنم شواهد نشان می دهند چیزی به نام مافیای پسماند وجود دارد ویک ضلع مافیا در مدیریت شهری جا خوش کرده همانطور که یک ضلع مافیای ساخت و ساز نیز در مدیریت شهری سکنی دارد.
و جالب اینکه یکی از وظایف اصلی فرمانداری و استانداری نظارت بر عملکرد مدیریت شهری است.
منتظر دیدن آثار برنامه های عملیاتی پنج روزه مبتنی بر مدیریت انقلابی و جهادی می مانیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان