پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان |صبحانه همیشه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول شبانه‌روز بوده است، مخصوصا برای کسانی که می‌خواهند وزن‌شان را کاهش بدهند.

مصرف یک صبحانه سرشار از پروتئین‌های باکیفیت، چربی‌های سالم و فیبر برای داشتن یک روز موفق و خوب واقعا ضروری است. تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که اگر وعده صبحانه حاوی 30 گرم پروتئین باکیفیت باشد، ما در طول روز کمتر با احساس گرسنگی یا هوس‌های غذایی مواجه می‌شویم. بنابراین، وقتی که می‌خواهیم بهترین گزینه‌ها را برای وعده صبحانه انتخاب کنیم، کدام خوراکی‌ها مفید و کدام خوراکی‌ها مضر هستند؟ در این مطلب با آن دسته از خوراکی‌هایی آشنا می‌شویم که جزو بدترین گزینه‌ها برای صبحانه هستند و کاهش وزن مطلوب را سخت‌تر می‌کنند.

۱. شیرینی‌های صبحانه مانند دونات‌
شیرینی‌های صبحانه مانند انواع دونات یا گزینه‌های مشابه واقعا خوش‌مزه هستند، اما به‌راحتی هم دستیابی به اهداف کاهش وزن را غیرممکن می‌سازند. به‌گفته متخصصان تغذیه، این خوراکی‌ها فقط به‌خاطر کالری زیادشان نیست که گزینه نامناسبی برای کاهش وزن به‌شمار می‌روند بلکه باید بالا بودن حجم قندهای افزوده و چربی‌های ناسالم و همچنین کم بودن میزان فیبر آنها را نیز در نظر گرفت. در ضمن، این شیرینی‌ها با روش سرخ کردن عمیق تهیه می‌شوند و از این نظر هم برای سلامت مضر هستند. فیبرها می‌توانند ما را برای ساعات طولانی‌تری سیر نگه دارند و درنتیجه از پُرخوری در باقی ساعات روز جلوگیری کنند.

۲. ماست‌های حاوی قند افزوده
بسیاری از ماست‌های طعم‌دار که این روزها محبوب شده‌اند، حاوی مقادیر بالایی از قندهای افزوده هستند. بنابراین، شروع روز با مصرف ماست‌های طعم‌دار یعنی عدم دریافت پروتئین‌ها و فیبرهای باکیفیت، درحالی که چنین روندی می‌تواند دستیابی به اهداف کاهش وزن را سخت‌تر کند. بهترین راه برای مصرف ماست در وعده صبحانه این است که ماست‌های ساده و سرشار از پروتئین را جداگانه تهیه کنید و خودتان مقداری از میوه‌های تازه یا میوه‌های خشک شیرین‌نشده را به آنها اضافه کنید. اگر به طعم شیرینی علاقه دارید، می‌توانید از مقداری عسل کمک بگیرید.

۳. کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی
انواع کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی مانند مافین‌ها معمولا توسط کسانی در وعده صبحانه مصرف می‌شوند که می‌خواهند خیلی سریع وعده صبحانه را پشت سر بگذارند. اما نکته مهم این‌جاست که وعده صبحانه باید براساس تعادل میان ترکیبات پروتئینی، فیبرها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها شکل بگیرد. پس وقتی از این خوراکی‌های فوری استفاده می‌کنید،‌ به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نخواهید کرد. علاوه بر اینها، کیک‌ها و کلوچه‌های صنعتی کالری زیادی دارند و میزان‌ آردهای تصفیه‌شده و قندهای افزوده نیز در آنها زیاد است، درحالی که این خوراکی‌ها پروتئین بسیار ناچیزی به بدن می‌رسانند. به همین دلیل هم کسانی که از این خوراکی‌ها استفاده می‌کنند، معمولا در طول روز به چندین میان‌وعده نیاز پیدا می‌کنند و نمی‌توانند جلوی هوس‌های غذایی خودشان را بگیرند.

۴. نان تست با کره
نان تست سبوس‌دار می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در وعده صبحانه باشد، اما به‌خودی‌خود سیرکننده نیست و میزان پروتئین زیادی ندارد. بعضی افراد هم عادت دارند که نان تست سفید را انتخاب کنند، درحالی که این نان‌ها نه‌تنها پروتئین خاصی به بدن نمی‌رسانند بلکه فیبر چندانی هم ندارند. بنابراین، اگر می‌خواهید از نان تست برای تهیه یک صبحانه سالم و مقوی کمک بگیرید، حتما از نان تست سبوس‌دار همراه با مقداری از کره مغزها یا پنیر کم‌چرب استفاده کنید. مصرف کره یا مربا همراه با نان تست سفید به‌راحتی یک صبحانه ناسالم را در اختیار شما می‌گذارد که دستیابی به اهداف کاهش وزن را هم سخت‌تر می‌کند.

منبع: سلامت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان