پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | عفونت‌های پوستی شایع هستند و بسیاری از افراد در طول زندگی شکلی از آن را تجربه می‌کنند.

 در بیشتر موارد دلیلی برای نگرانی از عفونت‌های پوستی نیست؛ اما گاهی اوقات نیاز به مداخله پزشکی دارد. اغلب، پماد‌های موضعی به درمان عفونت پوستی کمک می‌کنند؛ اما دارو‌های طبیعی و ارگانیک نیز وجود دارند که می‌توانید برای درمان این مشکل پوستی به کار ببرید و غالبا نیز اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارند.

انواع مختلفی از عفونت‌ها و بثورات پوستی وجود دارند و هر کسی ممکن است دچارشان شود. با این حال، بسیاری از این موارد را می‌توان در خانه با چند ماده طبیعی درمان کرد. به جای استفاده از مواد شیمیایی یا آنتی بیوتیک‌ها که هر دو در دراز مدت برای سلامتی مضر هستند؛ برخی راه‌های طبیعی برای درمان عفونت وجود دارند.

۱. کمپرس آب گرم
مواد و وسایل لازم: یک کاسه آب داغ، یک تکه پارچه

روش انجام درمان: پارچه را در آب فرو کنید، آب اضافی را با فشار خالی کنید و به آرامی روی محل عفونت یا جوش بمالید. چند ثانیه نگه دارید و روند را تکرار کنید. می‌توانید هر چند ساعت یک بار این کار را انجام دهید تا نتیجه را ببینید.

گرما به افزایش گردش خون کمک می‌کند، منافذ شما را باز می‌کند و به آن قسمت از پوست اجازه می‌دهد تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه کند.

۲. عسل برای درمان خانگی عفونت پوستی
مواد و وسایل لازم: عسل، قاشق

روش انجام درمان: عسل را به صورت موضعی روی ناحیه عفونی بمالید که به کاهش قرمزی و تورم کمک می‌کند. می‌توانید آن را چند بار در روز انجام دهید. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و به درمان عفونت‌های ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس کمک می‌کند.

۳. زردچوبه
مواد و وسایل لازم: زردچوبه و عسل

روش انجام درمان: هر دو ماده را طوری با هم مخلوط کنید که خمیری به دست آید. خمیر را روی قسمت آلوده به عفونت بمالید و پس از خشک شدن آن را بشویید. می‌توانید این درمان را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

زردچوبه از دیرباز به دلیل خواص ضد باکتری، ضد قارچ و حتی ضد ویروس شناخته شده است. این ادویه دارویی تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان عفونت دارد.

۴. آلوئه ورا درمان خانگی عفونت پوستی
مواد و وسایل لازم: ژل آلوئه ورا

روش انجام درمان: مقداری ژل آلوئه ورا را از برگ آن جدا کرده و آن را به صورت موضعی روی ناحیه عفونی بمالید. کمی صبر کنید و بعد با آب سرد بشویید. می‌توانید این کار را حداکثر ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. آلوئه ورا به دلیل داشتن آنتراکینون دارای خواص ضد باکتریایی است.

۵. زنجبیل
مواد و وسایل لازم: خمیر یا عصاره زنجبیل

روش انجام درمان: مقداری خمیر زنجبیل را مستقیماً روی قسمت عفونی شده پوست بمالید. می‌توانید این درمان را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

زنجبیل یکی از درمان‌های خانگی عالی برای عفونت‌های قارچی پوست است؛ زیرا مانع رشد عفونت می‌شود.

۶. روغن نارگیل
مواد و وسایل لازم: چند قطره روغن نارگیل

روش انجام درمان: چند قطره روغن نارگیل را روی ناحیه آلوده روی پوست خود بمالید و اجازه دهید جذب شود. می‌توانید بعد از نیم ساعت آن را بشویید. بهترین زمان شب است؛ زیرا می‌توانید آن را روی ناحیه عفونی پوست بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن نارگیل به دلیل وجود مونولورین به جلوگیری از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی پوست کمک می‌کند و از این رو درمان خانگی عفونت پوست محسوب می‌شود.

۷. جوش شیرین
مواد و وسایل لازم: نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و مقداری آب

روش انجام درمان: هر دو ماده را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر حاصل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه آن را بشویید. می‌توانید این روش درمانی عفونت پوستی را حداکثر دو تا سه بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین یکی از درمان‌های خانگی عالی برای عفونت‌های باکتریایی پوست است. این ماده به توقف رشد استرپتوکوک موتانس کمک می‌کند.

۸. لیمو و روغن زیتون، درمان خانگی عفونت پوستی
مواد و وسایل لازم: یک لیمو و روغن زیتون

روش انجام درمان: این دو ماده را با هم مخلوط کنید؛ زیرا روغن زیتون یک روغن حامل است. ترکیب به دست آمده را روی محل عفونت بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب گرم بشویید. می‌توانید این درمان را تا دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که عفونت بهبود یابد.

آب لیمو دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و قابض است که به درمان عفونت‌ها کمک می‌کند.


۹. شیر و زردچوبه
روش انجام درمان: یک لیوان شیر گرم را با پودر زردچوبه مخلوط کرده و بنوشید. می‌توانید این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید. زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی است و شیر اسید لاکتیک دارد که با تقویت کلاژن به سلامت پوست شما کمک می‌کند.

۱۰. ماست و عسل
مواد و وسایل لازم: یک فنجان ماست ساده و عسل

روش انجام درمان: ماست را با مقداری عسل ترکیب کنید و بخورید. می‌توانید این درمان عفونت پوستی را تا دو بار در روز انجام دهید.

ماست ساده یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای عفونت‌های قارچی پوست است. این ماده لبنی پر از پروبیوتیک است و به افزایش باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند. سلامت روده به طور خودکار روی پوست شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

۱۱. گوجه فرنگی، درمان خانگی عفونت پوستی
مواد و وسایل لازم: گوجه فرنگی و مخلوط کن

روش انجام درمان: گوجه فرنگی را خوب پوره کنید. از خمیر به دست آمده در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. اجازه بدهید چند دقیقه بماند و بعد بشویید. یک بار در روز می‌توانید آن را انجام دهید.

گوجه فرنگی حاوی انواع مختلفی از اسید‌ها است که باعث ایجاد خواص ضد باکتریایی می‌شوند.

۱۲. نمک دریا
مواد و وسایل لازم: یک فنجان نمک دریا و یک سطل آب

روش انجام درمان: می‌توانید با مخلوط کردن نمک در سطل حمام این درمان را شروع کنید یا حتی نمک را مستقیماً در وان حمام خود بریزید. می‌توانید یک بار در روز آن را انجام دهید.

خواص ضد میکروبی در حمام‌های آب و نمک به بهبود عملکرد سدِ پوست کمک می‌کند. نمک و آب درمان خانگی خوبی برای عفونت پوستی هستند.

۱۳. چای سبز
مواد و وسایل لازم: ۵ چای سبز کیسه‌ای و آب داغ

روش انجام درمان: کیسه‌های چای سبز را برای مدتی داخل آب بیندازید و بیرون بیاورید. از چای دم شده در ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. یک یا دو بار در روز آن را می‌توانید انجام دهید. تانن‌های موجود در چای سبز برای درمان عفونت‌های قارچی پوست مفید هستند.

۱۴. سیر، درمان خانگی عفونت پوستی
مواد و وسایل لازم: سیر و روغن زیتون

روش انجام درمان: سیر را له کنید و با روغن زیتون مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. خمیر به دست آمده را به مدت ۳۰ دقیقه روی ناحیه عفونی قرار بدهید و بعد آن را بشویید. دو بار در روز آن را انجام دهید.

خواص آنتی بیوتیکی و ضد میکروبی موجود در سیر به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

۱۵. روغن درخت چای
مواد و وسایل لازم: روغن درخت چای

روش انجام درمان: چند قطره از روغن درخت چای را که با روغن حامل دیگری مثل روغن نارگیل رقیق شده روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه را بشویید. دو بار در روز آن را انجام دهید.

روغن درخت چای به مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند و دارای خواص ضد میکروبی است.

۱۶. شنبلیله
مواد و وسایل لازم: شنبلیله، پنبه و آب

روش انجام درمان: شنبلیله را بجوشانید تا نرم شود. اجازه دهید خنک شود و با استفاده از پنبه آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. پس گذشت مدتی آن را بشویید. ۲ تا ۳ بار در روز می‌توانید آن را انجام دهید.

باکتری‌های مولد آکنه و عفونت به دلیل خواص ضد میکروبی شنبلیله مهار می‌شوند.

راه‌های مختلفی برای درمان عفونت‌های پوستی وجود دارند و جای نگرانی نیست. راه حل بیشتر این عفونت‌ها در آشپزخانه نهفته است؛ مگر این که شرایط پوست واقعا بد شود یا درد و ناراحتی‌های زیادی وجود داشته باشد که در این صورت باید به متخصص مراجعه کنید. مطمئن شوید که بهداشت را رعایت کرده و کار‌های لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام داده اید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان