شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | همه ی ما در دوران کودکی داستان های افسانه ای زیادی خوانده و شنیده ایم و در بیشتر این داستان ها یک قلعه هم وجود داشته است. قلعه ای سحرآمیز که قصر پادشاهی زیبایی بوده و در آن داستان ها اتفاق افتاده است. در واقع بیشتر این قلعه ها به کلیساهای جامع گوتیکی که در مناطق مختلف دنیا قرار دارند شباهت دارند. در واقع، اگر قرار است چیزی شما را به یاد داستان های دوران کودکی تان بیندازد، ایستادن در مقابل یکی از همین کلیساهای گوتیک معروف است. این کلیساها بیشتر در شهرهای اروپایی قرار دارند و سبک معماری بسیار خاص آن ها به گونه ای است که ناخودآگاه هر چشمی را خیره به خود می کند. همین احساس خیال انگیزی که معماری این بناها در انسان ایجاد می کنند باعث شده است تا نام آن ها در دنیا پر آوازه شود. به همراه الی گشت با ۵ مورد از زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا آشنا می شویم.

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Família)
کلیسای ساگرادا فامیلیا را به جرات می توان شاهکار تمام کلیساهای ساخته شده دانست، اثری ماندگار که ساخت آن از بیش از ۲۰۰ سال پیش شروع شده است و تخمین زده شده که تا ۲۰ سال آینده هم تمام نخواهد شد. ساگرادا فامیلیا از زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا است که توسط آنتونی گائودی، معمار و آرشیتکت نابغه طراحی شده است. اولین قدمی که می گذارید و به این کلیسا وارد می شوید، همین که به سقف نگاه می کنید دقیقا همان قلعه های خیالی در ذهنتان نقش می بندد، حتی کوچک ترین جزییاتی که اگر نبودند هیچ وقت به ذهن بینده خطور هم نمی کردند، در این کلیسا رعایت شده است.

این کلیسا در شهر بارسلونای اسپانیا قرار دارد و مساحتی برابر ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع دارد و علاوه بر این، بلندترین مکان مذهبی جهان هم هست.

یکی دیگر از دلایلی که گائودی به آن خیلی معروف است استفاده از رنگ های مختلف و متنوع است، آنتونی گائودی از دنیا رفت و تمام شدن شاهکارش را ندید و هنوز هم هزاران معمار حرفه ای دارند روی آن کار می کنند. مشخصا چنین شاهکاری یک شبه اتفاق نمی افتد پس احتمال می رود که تا سال ۲۰۲۶ هم به پایان نرسد.

زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا

کلیسای نوتردام (Notre Dame)
پاریس خود آنقدر جذابیت دارد که برای سفر به آن واقعا دیگر دلیل بیشتری نمانده! اما با این حال اگر باز هم دنبال دلیل بیشتری برای سفر به شهر نور می گردید، همین جاست! وقتی که صحبت از زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا باشید بدون شک نام نوتردام هم هست و دلیل آن هم زیبایی ظاهری این کلیسای تاریخی است. این کلیسا واقعا منحصر بفرد است و در واقع یک بنای مذهبی فرهنگی است که هر ساله میلیون ها بازدید کننده دارد و به نوعی از این نظر هم تراز برج ایفل شده است. معماری این بنا منحصر بفرد و خاص است و در ظاهر آن مجسمه های خارق العاده ای استفاده شده است، البته زنگ های بزرگ آن را هم نباید  فراموش کرد. این کلیسا جایی است که علیرغم هجوم توریست ها، واقعا ارزش دیدن دارد.

این کلیسا در قلب پاریس قرار دارد و همیشه به عنوان قلب مذهبی شهر شناخته می شده است. گفته می شود که ساخت آن به سال ۱۱۶۳ برمی گردد و به گونه ای ساخته شده است تا بتواند پاریس را به عنوان قلب تپنده ی فرانسه نشان دهد. در طی انقلاب صنعتی ای که در کشور فرانسه اتفاق افتاد بسیاری از مجسمه ها و تندیس هایی که در این کلیسا استفاده شده بودند تخریب و یا برداشته شدند.

زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا



کلیسای دومو (Duomo)
در یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای جهان، کلیسایی باشکوه خودنمایی می کند. نام این کلیسا دومو است و در شهر میلان ایتالیا قرار دارد، معماری این کلیسا هم مثل ۴ کلیسای دیگری که در این فهرست است، به اندازه ای خلاقانه و پر از جزییات است که اصلا تعجب نمی کنیم وقتی که می شنویم که قرن ها برای ساخت این کلیسا زمان صرف شده است. تابستان های این کلیسا پر از بازدید کننده ی شود و در زمستان های شهر میلان و زیر برف به اندازه ای خارق العاده می شود که انگار از کتاب های داستان بیرون آمده است و واقعی نیست.
 زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا

کلیسای سنت استفان (St. Stephen)
کلیسای سنت استفان صد در صد به سبک گوتیک خالص نیست و در آن ترکیبی از سبک های معماری رمانسک و گوتیک استفاده شده است. این کلیسا هم در لیست زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا قرار دارد و یک شاهکار پر زرق و برق است که در شهر وین پایتخت کشور زیبای اتریش ساخته شده است. نوع سازه ی منحصر بفرد و یونیک این سازه توانسته توجه مردم جهان را به خود جلب کند و به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری وین شناخته شود.

زیباترین کلیساهای گوتیک دنیا


کلیسای ویتوس در پراگ (Vitus in Prague)
یکی از پر رنگ ترین خصوصیت هایی که کلیسای ویتوس در پراگ دارد و باعث شده تا ارزش بازدید داشته باشد، اصل تقارن است که در آن به کار رفته است. شهر پراگ پر از مکان های جادویی و دیدنی های سرگرم کننده است و بنابراین جایی عالی برای به پایان رساندن تور گوتیک ما است.

اگر چه ساخت آن به سال ۹۳۰ c نسبت داده شده است ولی تاریخ دانان بر این باورند که کلیسایی که امروزه شاهد آن هستیم در واقع در سال ۱۳۴۴ ساخته شده است و در سال ۱۹۲۹ به پایان رسیده است.


در دیوارهای کلیسای ویتوس پراگ مقبره های زیادی وجود دارد که متعلق به پادشاهان بوده است و ظاهرا همه ی این مقبره ها به دوران امپراطوری رم برمی گردد.

منبع:مجله گردشگری الی گشت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان