جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
پیش بینی عضو کمیسیون امنیت ملی: 

بین ایران و آمریکا توافق و مذاکره مستقیم صورت می گیرد

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۱:۵۳ چاپ

حکایت گیلان | عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات وین گفت: فرآیند مذاکرات پیچیدگی های خاص خودش را دارد؛ نیت ایران حل مشکل است و طرف غربی به این نتیجه رسیده است که بدون گفت وگو و توافق با ایران هیچ راه حلی برای این بحران وجود ندارد و این سیگنال و پالس مثبتی است؛ اما اینکه آیا پالس های مثبت و میانجی گری کشورهایی مثل قطر، عمان، روسیه و دیگران باعث رفع اختلاف نظرها شود، بستگی به روند مذاکرات، کار کارشناسی و دیدگاه‌هایی دارد که در پایتخت دوکشور پیرامون این مذاکرات وجود دارد.

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب گفت: چیزی که آمریکایی ها  از ابتدا از ما می‌خواستند قابل اجرا نبود؛ آمریکایی ها می خواستند که به شرایط قبل از برجام برگردیم، سطح غنی سازی را به ۳/۶و ۳/۸برسانیم، موادی را که غنی سازی کردیم تحویل دهیم، سانتریفیوژها را کلاً از بین ببریم و آنها بدون اینکه تضمینی بدهند به روال عادی قبل از تحریم ها برگردند .

وی ادامه داد: در روند مذاکرات اخیر، آمریکایی ها از مواضع خودشان تا حدودی عقب نشینی کردند و این نشان می دهد که می‌خواهند مشکل حل شود، ولی ما بیش از اینکه به گفتار آمریکایی ها دقت کنیم، به نتایجی توجه می کنیم که در بحث انتقال پول، رفع تحریم ها، تضمین و راستی آزمایی به صورت ملموس حاصل می شود. ما نیز نقطه نظرات خودمان را داریم، در رابطه با نوع سانتریفیوژها؛ میزان، درصد و نحوه نگهداری مواد غنی شده و اینکه لغو تحریم ها به چه شیوه ای باشد.

 
رحیمی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که توافق بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را آمریکایی ها اعمال کرده‌اند و ایران هم اگر به خواسته‌های خودش در مذاکرات برسد، برای اینکه تضمین لازم را بگیرد باید بتواند مشکل را با طرف آمریکایی حل کند؛ پس احتمال توافق تقویت می شود و لذا روند گفت وگو ایران و آمریکا ممکن است به صورت مستقیم انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا در صورت توافق بین آمریکا و ایران، روند مذاکره بین دو کشور در جهت بهبود روابط پیش خواهد رفت"، گفت: این بستگی به دو کشور دارد؛ چالش های بین ایران و آمریکا عمیق است و شاید به این راحتی اعتمادسازی و روند حل گفت وگوها اتفاق نیفتد، ولی اگر در پرونده هسته‌ای رفتار آمریکایی ها به گونه‌ای باشد که نشان دهند می‌خواهند مشکل حل شود و دست از شیطنت و لجاجت بردارند، ممکن است حتی این اتفاق بیفتد که روند گفت وگوها به مسائل دوجانبه هم بکشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد نقش روسیه و چین در مذاکرات وین گفت: هر کشوری منافع خاص خودش را دارد، ول باید بدانیم که روابط ما با روسیه و چین،  به لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی روابط مهمی است و از این رو کشورهایی که با ما رابطه بهتری داشته و رفتار خصمانه و چالش برانگیزی نداشته‌اند را به صرف اینکه با ما اختلاف نظر دارند و ممکن است در بحث مذاکرات دیدگاه‌های خودشان را دنبال کنند، نباید کنار بگذاریم.

وی افزود: اگر این کشورها را که با ما رابطه نزدیکی دارند کنار بگذاریم، دیگر با چه کشوری گفت وگو کنیم و از کدام نیرو در روند مذاکرات استفاده کنیم. الان فضایی در کشور ما هست که هر گونه همکاری با چین و روسیه را کار اشتباهی می‌دانند، اما اینگونه طرز فکر اشتباه است. همان میزان که اعتماد صددرصدی به روسیه و چین درست نیست، کنار گذاشتن کشورهایی که با ما در دوران سختی روابط نزدیکی به لحاظ اقتصادی‌ و سیاسی داشتند نیز اشتباه است .

نماینده مردم تربت جام در مجلس خاطر نشان کرد: حتی اگر رابطه ما با غرب بهبود یابد و تنش های ما با آمریکا رفع شود و وارد گفت وگوی دوجانبه با آمریکایی ها شویم، کنار گذاشتن روسیه و ‌‌چین اشتباه است، چون در شرایط سخت از نفوذ و همکاری این کشورها بهره بردیم و نمی خواهیم روابط ما در مقابل غرب به صورت یکجانبه و آسیب پذیر باشد.

منبع: عصر ایران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان