جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
مدیر عامل کانون تولیدکنندگان سیب زمینی؛

دولت به جای نظارت بر قیمت به دنبال واردات سیب زمینی است!

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۸:۴۰ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | هنوز یک دهه از زمانی که محمود احمدی نژاد گونی سیب زمینی به صورت رایگان پخش می‌کرد نگذشته است. گرچه اقدام رییس جمهور وقت، عوام‌فریبانه تلقی می‌شد اما موضوع مهم این بود که قیمت سیب زمینی در این مملکت آن قدر ارزان بود که رییس جمهور برای شوی تبلیغاتی و نشان دادن سخاوتش سراغ این کالا برود. اما حالا همین کالا هم که جزو اصلی سفره‌های خانوار است، در حال تبدیل به صیفی‌جات لوکس است. قیمت هر کیلو سیب زمینی در روز‌های اخیر در بازار خرده فروشی حتی مرز ۲۰ هزار تومان را هم رد کرده و تقریبا هم قیمت برخی میوه‌ها شده است. 

در میان این موج گرانی هر مسئولی یک دلیلی به زعم خود عنوان می‌کند و دولت با اصرار بر اینکه مشکل از کمبود سیب زمینی است در حال گشایش راه واردات این کالاست. اما کشاورزان این برنامه دولت را افتادن از چاله به چاه می‌دانند و معتقدند دولت در جایی که باید نظارت نمی‌کند و در عوض با واردات به دنبال زخمی‌تر کردن معیشت کشاورز است.  


مجید سجادی مدیر عامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی  توضیح می‌دهد: در درجه اول باید ببینیم قیمتی که می‌گویند بالا است، چقدر از واقعیت‌ها دور است. در یکی دو سال گذشته قیمت سیب زمینی خیلی پایین بوده و کشاورز با ضرر می‌فروخت، اما قیمت‌های فعلی در بازار اصلا قیمت کشاورز نیست. امسال ما نسبت به سال‌های قبل کسری تولید داریم، ولی برای مصرف داخل  مشکلی نداریم. کشت‌های زمستانه اواسط اسفند به بازار عرضه شود و برآورد ما این است که کاملا جوابگو است. 

به گفته او مهم‌ترین دلیل گرانی چند روز اخیر بارندگی و سردشدن هوا و به تبع آن بارگیری کمتر از سردخانه‌ها است که در محل‌های سردسیری هستند. اما این دلیل کاملا مقطعی است. ما اساسا این تخمین دولت را قبول نداریم و با آن اختلاف داریم. اصلا مساله ما الان کمبود سیب زمینی نیست و کشت امسال گرچه کم بوده، اما کاملا پاسخگوی مصارف خانگی و صنایع است. مساله اصلی ما در چرخه توزیع است، جایی که دولت باید بر آن نظارت کند، اما کاملا آن را رها کرده است.

قیمت سیب زمینی در انبار ۷ هزار تومان است
به گفته عضو هیات مدیره انجمن سیب‌زمینی‌کاران قیمت هر کیلو سیب زمینی در انبار ۷ هزار تومان است و در بدترین حالت و شرایط خاص مثل اکنون به ۱۰ هزار تومان می‌رسد. اما این کالا تا به دست مصرف کننده برسد قیمتش به ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

به جای نظارت و حل مشکل به دنبال واردات سیب زمینی هستند!
او تاکید می‌کند: نظارت دولت در چرخه توزیع اصلا کافی نیست. اینجا در چرخه توزیع باید دنبال مشکل بگردند نه اینکه بگویند سیب‌زمینی گران شده، وارد کنیم. تنها هزینه‌ای که واسطه توزیع دارد هزینه حمل و نقل است. اکنون هزینه حمل و نقل برای کیلو سیب زمینی ۵۰۰ تومان است. فرض را هم بر این بگیریم که ۱۰ درصد هم سود کارمزد خود را حساب کند. پس قیمت سیب زمینی به صورت واقعی باید بین ۸ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان باشد. تازه قیمت روتین همان ۸ هزارتومان است. حالا ما حداکثر قیمت را برای شرایطی مانند اکنون که بارندگی مداوم و سردی هوا داشتیم می‌گوییم. نرخ واقعی میانگین اما ۱۰ هزار تومان است. هر قیمتی بیش از این حاکی از سودجویی و نفوذ سوداگران در این بازار است که مهمترین دلیل شکل‌گیری آن هم عدم نظارت دولت است.
در چنین شرایطی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی از توزیع سیب زمینی با قیمت ۱۰ هزار تومان از فردا در همه میادین میوه و تره بار خبر داده است. به نظر می رسد در مورد سیب زمینی هم دولت به دنبال دو نرخی کردن قیمت است. یعنی احتمالا در مورد این کالا هم ما با دو نرخ دولتی و آزاد مواجه خواهیم بود. 

منبع:رویداد ۲۴

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان