جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | «دریافت حمایت‌های مالی و واردات کالا»؛ این خواسته‌ای است که سران طالبان در دیدار هفته گذشته خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران مطرح کردند. دولت و بخش خصوصی نیز از آغاز همکاری تجاری با دولت جدید افغانستان استقبال نشان داده‌اند. آیا در پایان این مذاکرات، طالبان به ایران کالا صادر می‌کند؟

 پس از خروج آمریکا از افغانستان و قدرت‌گیری طالبان، روند تجارت ایران و افغانستان حدود سه ماه تعطیل شد.

همین اتفاق کافی بود تا میزان صادرات ایران به این کشور از سه میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷، به کمتر از نیم میلیارد دلار در ۹ماهه‌ی سال جاری برسد.

در حالی که دولت ایران در ابتدای شکل‌گیری طالبان، موضع‌گیری مبهمی داشت، اما حالا شنیده می‌شود بخش خصوصی را تشویق به همکاری تجاری با طالبان می‌کند.

اما آن‌طور که شنیده می‌شود، خواسته طرف خارجی به صادرات دوطرفه محدود نمی‌شود. چنان‌که در دیدار هفته گذشته با نمایندگان بخش خصوصی کشور خواستار حمایت‌های مالی هم شده‌اند.

به نظر می‌رسد دو طرف در پایان این مذاکرات به توافقاتی در زمینه تهاتر کالا و تعرفه‌های گمرکی رسیده‌اند.

ایران چهارمین کشور همکار با طالبان
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در این رابطه گفت: دیدارهای هیئت افغانستانی طی هفته گذشته محدود به اتاق بازرگانی نبود و بخش خصوصی دخالتی در توافقات صورت‌گرفته با دولت ندارد.

سیدحسین سلیمی با اشاره به اولین دیدار نمایندگان بخش خصوصی با مسئولان طالبان اظهار کرد: فعلا دو طرف برای از سرگیری مبادلات تجاری اعلام آمادگی کردند.

این فعال بخش خصصوصی افزود: ایران اولین کشوری نیست که قرار است با دولت جدید افغانستان همکاری اقتصادی داشته باشد. پیش از این چین، ترکیه و پاکستان به همکاری به این دولت روی آورده‌اند.


او در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم در این کشور نیز توضیح داد: قوانین تجاری طالبان چندان منسجم نیست. آن‌ها هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. حتی در دوران اشرف غنی هم تجار خارجی چنین مشکلی با دولت افغانستان داشتند.

تعویق در دریافت ارز حاصل از صادرات به افغانستان
سلیمی ادامه داد: پیش از این افغانستان سالانه حدود پنج میلیارد دلار بودجه از آمریکا دریافت می‌کرد، اما اکنون درآمد خاصی ندارد. چنان‌که حتی از کمبود مواد غذایی رنج می‌برد. در صورتی می‌توان به توافق رسید که دریافت پول حاصل از صادرات را به آینده موکول کنیم.

وی با اشاره به موضوع مذاکرات تصریح کرد: انجام هر توافقی زمان‌بر خواهد بود. در دیدار اخیر طالبان بر صادرات کالا به ایران و دریافت کمک‌های مالی تاکید داشت.

این فعال بخش خصصوصی افزود: البته آن‌ها هنوز کالایی برای صادرات ندارند. فقط شاید بتوانند در فروش برخی محصولات کشاورزی و دفع آفات عرض اندام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان همچنین یادآور شد: ایران در شرایطی نیست که بتواند انتظار کمک مالی همسایگان را برآورده کند. دولت گرچه در ابتدای روی کارآمدن طالبان سیاست سکوت را در پیش گرفت، اما اکنون بخش خصوصی را برای تجارت با این کشور تشویق می‌کند.

سرمایه‌گذاری دولت ایران در صنایع سنگین
سلیمی درباره ورود دولت به حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان اعلام کرد: به نظر می‌رسد در حوزه صادرات فولاد، پتروشیمی و سایر صنایع سنگین هلدینگ‌های بزرگ زیرمجموعه دولت ورود کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: البته همین بازار را هم ترکیه و پاکستان در اختیار گرفته‌اند.

اخیرا چین نیز در حوزه معادن افغانستان قراردادهایی را با طالبان امضا کرده است. چراکه ارزش معادن بکر این کشور به بیش از ۹ میلیون تریلیون دلار می‌رسد.

همچنین افغانستان تنها کشوری است که معدن لیتیوم دارد و برای آن مشتریان اروپایی و آمریکایی هم پیدا کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان