پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
انتقاد کیهان به مسعود کیمیایی:

شانس دریافت جایزه نداشت؛ روغن ریخته را نذر امامزاده کرده است!

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۰۹:۳۰ چاپ

حکایت گیلان | کیهان نوشت: یکی از فیلمسازان به اصطلاح پیشکسوت که همواره سعی داشته با جنجال و سروصدا، آثار ضعیف خود را در سایه حاشیه‌ها و غوغاسالاری، به‌عنوان «فیلم» جا بزند، این‌بار به‌دلیل اختلاف با یکی از اعضای هیئت داوران اعلام کرده که از مورد داوری و قضاوت قرار گرفته شدن در جشنواره انصراف داده است.


این در حالی است که تقریبا بعید بود فیلم وی، به علت ضعف فراوان ساختاری و محتوایی مورد توجه هیئت داوران قرار گیرد! یعنی به قول همان داوری که حضورش موجب انصراف فیلمساز یاد شده گردیده، مثل جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، این‌بار هم جناب کارگردان قدیمی، روغن ریخته شده را نذر امامزاده کرده و فیلمی را که شانس دریافت هیچ‌گونه جایزه‌ای را نداشته، از داوری جشنواره خارج کرده است!

البته وی در این فیلم، تاریخ را نیز به کرات تحریف کرده و به اسم مبارزات ملی‌شدن صنعت نفت و محمد مصدق و طرح اوراق قرضه ملی برای کمبود بودجه‌های دولت، گروهی را جعل کرده که برای به دست آوردن پول و سرمایه لازم جهت کمک به دولت، به بانک ملی حمله مسلحانه کرده و پول مردم را دزدیده و می‌خواهند در اختیار مصدق بگذارند!

به‌نظر می‌آید این فیلمساز علی‌رغم همه ادعاهای ریز و درشتش در دفاع از مصدق اما در این فیلم، از او انتقام گرفته و وی را فردی بسیار ضعیف و خفیف به تصویر کشیده که هوادارانش یا با سلاح و یا با چماق به سرکوب مخالفین خود می‌پردازند و خود او نیز در نمای انتهایی فیلم برای دادگاه بر روی زمین کشیده می‌شود!

البته این انتقام فیلمساز فوق از مصدق بی‌دلیل هم نیست که وی اغلب فیلم‌هایش در رژیم شاه و پس از کودتای 28 مرداد را با سرمایه و حمایت وابستگان دربار و سرکردگان کودتای مرداد 32 علیه مصدق مثل ‌اشرف پهلوی و برادران رشیدیان ساخت.

این فیلمساز اساساً با حمایت و پول برادران اخوان (از وابستگان دربار شاه) با فیلمفارسی «بیگانه بیا» وارد عرصه شد و «قیصر» را با آریانا فیلم (از استودیوهای اقماری وابسته به ‌اشرف پهلوی) ساخت. فیلم «رضا موتوری» با سرمایه سازمان سینمایی پیام(از دیگر استودیوهایی که ‌اشرف پهلوی سرمایه‌دارش بود) به تولید رساند، «داش آکل» را توسط برادران رشیدیان (از پادوهای رسمی کودتاچیان انگلیسی و آمریکایی در 28 مرداد 1332) جلوی دوربین برد و فیلم‌های «خاک» و «بلوچ» و «گوزنها» را در استودیو میثاقیه (از افراد موثر فرقه ضاله بهاییت و کارگزاران رسمی صهیونیسم) تولید کرد. فیلم «غزل» را توسط گروه به اصطلاح سینماگران پیشرو وابسته به دفتر ‌اشرف ساخت و بالاخره «سفر سنگ» را با پول مهرداد پهلبد (شوهر دوم شمس پهلوی) تولید نمود.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان