جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | کبد مثل نیروگاه بدن است و کارهای اساسی زیادی را برعهده دارد. این کارها شامل تولید پروتئین، کلسترول و صفراست که درنهایت به ذخیره‌ی انواع ویتامین ها و مواد معدنی و کربوهیدرات منجر می‌شود. کبد مواد سمی مانند الکل، داروها و موادی را که در طی سوخت‌و‌ساز تولید شده‌اند، تجزیه می‌کند. برای همین سلامتی بدن به سالم نگه داشتن کبد بستگی دارد. این مقاله مواد مفید برای کبد را به شما معرفی می‌کند.

۱. قهوه
قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها و مواد مفید برای کبد است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه در مقابل بیماری‌ها از کبد محافظت می‌کند. این موارد شامل کسانی که به مشکلات کبدی دچار هستند هم می‌شود. مثلا تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه احتمال ابتلا به سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) را کاهش می‌دهد.

نوشیدن قهوه همچنین احتمال ابتلا به نوعی از سرطان کبد را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی تأثیرات مثبتی هم روی بیماری‌های کبد و التهاب آن دارد. قهوه احتمال مرگ را در کسانی که به بیماری‌های مزمن کبدی دچار هستند، کاهش می‌دهد. محققان این تأثیر را در کسانی دیده‌اند که حداقل روزی سه فنجان قهوه می‌نوشند. این فواید احتمالا به این خاطر هستند که قهوه از تجمع چربی و کلاژن جلوگیری می‌کند. تجمع چربی و کلاژن دو نشانه‌ی اصلی بیماری کبد هستند.

قهوه همچنین موجب کاهش التهاب می‌شود و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را بالا می‌برد. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را که به‌صورت طبیعی در بدن وجود دارند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، خنثی می‌کنند. قهوه فواید زیادی برای سلامتی کبد دارد. کبد شما برای یک لیوان قهوه آرامش‌بخش برای صبحانه، سپاسگزارتان خواهد بود.

خلاصه: خواص قهوه برای سلامتی بسیارند. قهوه آنتی‌اکسیدان‌های کبد را افزایش می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان‌ها التهاب کبد را کمتر می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری کبد، سرطان و کبد چرب را کاهش می‌دهند.


۲. چای
امروزه بسیاری از مردم با فواید چای برای سلامتی آشنا هستند، شواهد هم حاکی از این هستند که چای ممکن است برای کبد بسیار مفید باشد. تحقیق گسترده‌ای در ژاپن نشان داده است که نوشیدن ۵ تا ۱۰ فنجان چای سبز در روز می‌تواند نشانه‌های کبد سالم را افزایش بدهد.

تحقیق کوچک‌تری روی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی انجام شده است. در این تحقیق مشخص شد که ۱۲ هفته نوشیدن چای سبزِ حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا، سطح آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد. چای سبز همچنین در کاهش استرس اکسیداتیو (غلبه‌ی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) و کاهش تجمع چربی در کبد مؤثر است.


به‌علاوه در تحقیق دیگری مشخص شد افرادی که چای سبز می‌نوشند، کمتر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. کمترین خطر ابتلا به این سرطان، متوجه کسانی است که روزانه چهار فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشند.

تعدادی تحقیق روی موش‌ها و موش‌های صحرایی تأثیرات مفید عصاره‌ی چای سیاه و سبز را اثبات کرده‌اند. برای مثال در یکی از این تحقیق‌ها مشخص شد عصاره‌ی چای سیاه بسیاری از تأثیرات منفی غذاهای چرب روی کبد را از بین می‌برد. همچنین چای سیاه نشانه‌های کبد سالم را افزایش می‌دهد.

اما برخی افراد، مخصوصا آنهایی که مشکل کبدی دارند باید مکمل‌های غذایی حاوی چای سبز را با احتیاط مصرف کنند، زیرا چندین تحقیق نشان داده‌اند که مکمل‌های غذایی حاوی عصاره‌ی چای سبز، به کبد آسیب رسانده‌اند.

خلاصه: چای سیاه و سبز ممکن است سطح آنزیم‌ها و چربی کبد را بهبود ببخشند، اما اگر از عصاره‌ی چای سبز استفاده می‌کنید بهتر است مراقب باشید. عصاره‌ی چای سبز ممکن است باعث ایجاد آسیب بیشتر شود.


۳. گریپ‌فروت

گریپ فروت حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به‌صورت طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. دو آنتی‌اکسیدان اصلی گریپ‌فروت نارینجنین (یا نارنژنین) و نارینجین (یا نارینژین) هستند. چندین تحقیق روی حیوانات نشان داده‌اند هردوی این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌ به کبد جلوگیری می‌کنند.

گریپ‌فروت به دو روش از کبد حفاظت می‌کند:

کاهش دادن التهاب؛
محافظت از سلول‌ها.
تحقیقات نشان داده‌اند این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فیبروز کبدی را کاهش بدهند. فیبروز کبدی بیماری‌ای است که در آن بافت‌های متصل اضافی در کبد رشد می‌کنند. این مشکل معمولا به‌خاطر التهاب مزمن به‌وجود می‌آید.

به‌علاوه آزمایش روی موش‌هایی که تغذیه‌ی پُرچربی داشتند نشان داده است نارینجنین میزان چربی درون کبد را کاهش می‌دهد. نارینجنین همچنین آنزیم‌های لازم برای چربی سوزی را افزایش می‌دهد. این می‌تواند از جمع‌شدن چربی اضافی در کبد جلوگیری کند.

نهایتا آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند در موش‌های صحرایی نارینجین توانایی سوخت‌وساز الکل را بیشتر می‌کند و برخی از تأثیرات منفی آن را نیز از بین می‌برد.

تابه‌حال تحقیقی درمورد خود گریپ‌فروت یا آب گریپ‌فروت انجام نشده است. تمام تحقیقات درمورد مواد مغذی موجود در گریپ‌فروت بوده‌اند. به‌علاوه تقریبا تمام تحقیقات انجام‌شده درمورد آنتی‌اکسیدان‌های گریپ‌فروت روی حیوانات بوده‌اند. ولی شواهد موجود نشان می‌دهند گریپ‌فروت می‌تواند از بروز آسیب و التهاب جلوگیری کند و کبد را سالم نگه دارد.

خلاصه: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گریپ‌فروت با کاهش التهاب و افزایش مکانیسم‌های دفاعی از کبد محافظت می‌کنند. اما درباره‌ی خود گریپ‌فروت یا آب گریپ‌فروت تحقیقات زیادی روی انسان‌ها انجام نشده است.


۴. تمشک آبی و زغال‌اخته
تمشک آبی و زغال‌اخته هر دو حاوی آنتوسیانین هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که به این میوه‌ها رنگ خاص خود را می‌دهند. به‌علاوه این آنتی‌اکسیدان‌ها فواید زیادی هم برای سلامتی دارند.

چندین تحقیق روی حیوانات نشان داده‌اند تمشک آبی و زغال‌اخته، یا آب یا عصاره‌ی آن می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

خوردن این میوه‌ها برای ۳ تا ۴ هفته از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند. به‌علاوه تمشک آبی عکس‌العمل سیستم ایمنی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد.

یک آزمایش دیگر به این نتیجه رسیده که آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تمشک‌ها دیده‌ می‌شوند ایجاد زخم‌های فیبروز کبد را آهسته‌تر می‌کنند. این مواد ایجاد بافت التیامی در کبد موش‌ها را کند می‌کند.

به‌علاوه آزمایش‌ها نشان می‌دهند عصاره‌ی تمشک آبی از رشد سلول‌های سرطان کبد انسانی در لوله‌آزمایش جلو‌گیری می‌کند. ولی برای تأیید این نتایج باید همین آزمایش را درمورد کبد انسان هم انجام داد.

استفاده منظم از این تمشک‌ها باعث می‌شود کبد آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای سلامتی را دریافت کند.

خلاصه: تمشک‌‌ها آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارند. این مواد کمک می‌کنند کبد آسیب کمتری ببیند. تمشک‌ها حتی ممکن است عکس‌العمل دفاعی و آنتی‌اکسیدان‌ها را هم بهبود ببخشند. ولی برای تأیید نتایج باید تحقیقات بیشتری را روی انسان‌ها انجام داد.

۵. انگور

انواع انگور مخصوصا انگور قرمز و بنفش،‌ مواد مغذی مفید زیادی دارند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این مواد رستراترول است. این ماده فواید زیادی برای سلامتی دارد.

تحقیقات زیادی روی حیوانات انجام شده‌اند که نشان می‌دهند انگور و آب انگور می‌تواند برای کبد مفید باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند انگور فواید زیادی دارد. این فواید شامل کم شدن التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند.

تحقیق کوچکی روی انسان‌های مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد. این تحقیق نشان داد استفاده از عصاره‌ی دانه‌ی انگور برای سه ماه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

اما از آنجایی که عصاره‌ی دانه انگور خیلی فشرده است، ممکن است با خوردن خود انگور این نتایج را نبینید. باید تحقیقات بیشتری انجام بدهیم تا تأثیر عصاره‌ی دانه انگور روی کبد انسان تایید شود.

شواهد زیادی از تحقیقات حیوانی و انسانی به‌دست آمده‌اند. این شواهد نشان می‌دهند انگور برای سلامت کبد خیلی خوب است.

خلاصه: تحقیقاتی که روی انسان‌ها و حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌‌دهند عصاره‌ی دانه انگور می‌تواند از آسیب به کبد جلوگیری کند. این ماده همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد و تورم را کم می‌کند.


۶. انجیر خاردار هندی

انجیر خاردار هندی با نام عملی اپونیتا فیکوس ایندیکا نوع معروفی از کاکتوس خوراکی است. میوه و آب آن معمولا بیشترین استفاده را دارند.

این گیاه در طول تاریخ به‌عنوان داروی گیاهی برای درمان زخم‌ها، خستگی و بیماری‌های کبدی مورد استفاده بوده.

تحقیقی در این مورد در سال ۲۰۰۴ روی ۵۵ نفر انجام شد. نتیجه این بود که عصاره‌ی این گیاه عوارض خماری را کمتر می‌کند.

شرکت کنندگان در این آزمایش حالت تهوع، خشکی دهان و بی اشتهایی کمتری داشتند. در این آزمایش افراد دقیقا به یک اندازه الکل مصرف کردند. نیمی از شرکت‌کنندگان قبل از نوشیدن الکل از این عصاره‌ی استفاده کرده بودند. این افراد نصف بقیه عوارض خماری را تجربه کردند. الکل معمولا در کبد تجزیه می‌شود.

نتیجه این شد که این تأثیرات به‌خاطر کاهش تورم کبد بوده‌اند. کبد معمولا بعد از نوشیدن الکل تورم پیدا می‌کند.

تحقیق دیگری روی موش‌ها انجام شد. محققان ابتدا به موش‌ها حشره‌کشی دادند که به کبد آسیب می‌زند. بعد به آنها عصاره‌ی انجیر خاردار هندی دادند. آنها مشاهده کردند که آنزیم‌ها و کلسترول خون آنها به حالت عادی رسیده بود. تحقیقات بعدی هم به همین نتیجه رسیدند.

جدیدا تحقیقی روی موش‌های صحرایی انجام شده است. این تحقیق آب انجیر خاردار هندی را به‌جای عصاره‌ی آن برای از بین بردن اثرات الکل مورد استفاده قرار داد.

نتیجه این شد که آب انجیر خاردار هندی اثر سوءِاکسیدکننده ناشی از مصرف الکل را کاهش می‌دهد. همچنین کبد آسیب‌دیده را التیام می‌بخشد. آب انجیر خاردار هندی سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و تورم کبد را ثابت نگه می‌دارد.

تحقیقات بیشتری را باید روی انسان‌ها انجام داد. مخصوصا با استفاده از آب و میوه‌ی انجیر خاردار هندی، نه عصاره‌ی آن. اما تحقیقاتی که تا به حال انجام شده‌اند نشان می‌دهند که انجیر خاردار هندی تأثیرات مثبتی روی کبد دارد.

خلاصه: انجیر خاردار هندی و آب آن می‌تواند با کاهش تورم اثرات خماری الکل را کم کند. این ماده می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف الکل محافظت کند.


۷. آب لبو

آب لبو سرشار از نیترات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است. این مواد می‌توانند به سلامتی قلب کمک کنند و آسیب‌های اکسایشی و تورم را کاهش بدهند.

منطقی است که فکر کنیم خوردن خود لبو هم می‌تواند همین تأثیر را روی سلامتی داشته باشد. اما بیشتر آزمایش‌ها از آب لبو استفاده کرده‌اند. می‌تواند خودتان آب لبو را بگیرید. یا آن را آماده از بازار تهیه کنید.

چندین آزمایش درمورد آب لبو روی موش‌های صحرایی انجام شده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهند آب لبو اکسایش و تورم کبد را کاهش می‌دهد. همچنین آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی در کبد را افزایش می‌دهد.

تحقیقات روی حیوانات نتایج مثبتی داشته‌اند. ولی تحقیق مشابهی تابه‌حال روی انسان‌ها انجام نشده.

تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهند آب لبو فواید دیگری هم برای سلامتی دارد. این تحقیقات روی انسان‌ها هم نتایج مشابهی داشته‌اند. اما باید تحقیقات بیشتری لازم‌اند تا تأثیرات آب لبو روی سلامتی انسان‌ها تأیید شوند.

خلاصه: آب لبو از کبد در برابر آسیب اکسایش و تورم محافظت می‌کند. این ماده آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی را هم افزایش می‌دهد. اما آزمایش‌ها بیشتری باید روی انسان‌ها انجام شوند.


۸. سبزیجات صلیبی

سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکسل،‌ کلم بروکلی و خردل چینی را به‌خاطر فیبر بالا و مزه‌ی خاص آنها می‌شناسیم. آنها مواد مغذی گیاهی زیادی هم دارند.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده عصاره‌ی کلم بروکسل قهوه‌ای و جوانه‌ی بروکلی می‌تواند سطح آنزیم‌های سم‌زدا را افزایش بدهد. این عصاره‌ها می‌توانند از کبد در برابر آسیب جلوگیری کنند.

تحقیقی روی سلول‌های کبد در انسان نشان داده که حتی وقتی کلم بروکسل‌ها پخته شده‌اند هم همین خواص را دارند.

اخیرا تحقیقی روی مردانی انجام شده که کبد چرب دارند. در این تحقیق از عصاره‌ی جوانه‌ی بروکلی استفاده شد که مواد مغذی گیاهی زیادی دارد. نتیجه این بود که آنزیم‌های کبد بهبود پیدا کردند و تنش اکسایشی کمتر شد.

تحقیقی مشابه به این نتیجه رسید که عصاره‌ی جوانه‌ی بروکلی از نارسایی کبدی در موش‌های صحرایی جلوگیری می‌کند.

تحقیقات کمی روی انسان‌ها انجام شده‌اند. ولی تاحالا به نظر می‌رسد که سبزیجات صلیبی فواید زیادی برای سلامتی کبد دارند.

کمی آنها را با سیر و آب‌لیمو یا سرکه‌ی بالزامیک کباب کنید. و یک غذای خوشمزه‌ی سالم خواهید داشت.

خلاصه: سبزیجات صلیبی مانند بروکلی و کلم بروکسل می‌توانند آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی کبد را افزایش بدهند. این سبزیجات از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند و سطح آنزیم‌های کبد را در خون بهبود می‌بخشند.



۹. آجیل

انواع آجیل سرشار از چربی و مواد مغذی هستند. این مواد آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E و سایر مواد مغزی گیاهی را شامل می‌شوند.

این ترکیب فواید زیادی برای سلامتی دارد، مخصوصا برای سلامتی قلب. ولی می‌توانند برای کبد هم خیلی مفید باشند.

تحقیقی ۶ ماهه روی ۱۰۶ فرد مبتلا به کبد چرب غیرمرتبط به الکل انجام شد. این تحقیق به این نتیجه رسید که خوردن آجیل سطح آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

به‌علاوه، تحقیق دیگری روی مردانی انجام شد که از مقدار کمی آجیل و دانه‌ها استفاده می‌کردند. این افراد در مقایسه با کسانی که آجیل و دانه‌های زیادی می‌خوردند بیشتر در معرض NAFLD بودند.

باید تحقیقات وسیع‌تری در این مورد انجام داد. ولی داده‌های اولیه نشان می‌دهند آجیل برای سلامتی کبد بسیار مفید است.

خلاصه: استفاده از آجیل سطح آنزیم‌های کبد را در بیماران مبتلا به NAFLD بهبود می‌بخشد. و برعکس، مصرف کم آجیل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.


۱۰. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب یکی از منابع اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. این چربی‌ها مفید هستند و می‌توانند تورم را کاهش بدهند. آنها همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

چربی‌هایی که در ماهی‌های چرب پیدا می‌شوند برای کبد هم مفید هستند. در واقع،‌ تحقیقات نشان داده‌اند که این چربی‌ها از جمع‌شدن چربی جلو‌گیری می‌کنند. آنها همچنین سطح‌ آنزیم‌ها را طبیعی نگه می‌دارند، تورم را کم می‌کنند و مقاومت نسبت به انسولین را بهبود می‌بخشند.

مصرف ماهی‌های سرشار از امگا ۳ برای کبد مفید به نظر می‌رسد. ولی اضافه کردن امگا ۳ به رژیم غذایی همه‌ی داستان نیست.

نسبت چربی‌های امگا ۳ به چربی‌های امگا ۶ هم اهمیت دارد.

چربی‌های امگا ۶ را می‌توان در روغن‌های گیاهی پیدا کرد. خیلی از آمریکایی‌ها بیش از حد مجاز امگا ۶ مصرف می‌کنند. اگر نسبت امگا ۶ به امگا ۳ خیلی بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی بالا می‌رود.

بنابراین باید مصرف امگا ۶ خود را هم کاهش بدهید.

خلاصه: خوردن ماهی‌هایی که سرشار از چربی‌های امگا ۳ هستند فواید زیادی برای کبد دارد. اما، نکته‌ی مهم اینجاست که مراقب نسبت امگا ۶ به امگا ۳ هم باشیم.

۱۱. روغن زیتون
روغن زیتون یکی از روغن‌های سالم است. این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد، مثلا تأثیرات مثبت روی قلب و سوخت‌وساز.

اما روغن زیتون تأثیرات مثبتی هم روی کبد می‌گذارد.

تحقیق کوچکی روی ۱۱ نفر که مبتلا به ‌NAFLD انجام شده. نتیجه این بود که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون سطح چربی و آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

این ماده همچنین سطح پروتئین‌هایی که سوخت‌وساز را بهبود می‌بخشند را بالا می‌برد.

مصرف این ماده همچنین باعث شد شرکت کنندگان در آزمایش چربی کمتر و گردش خون بهتری در کبد خود داشته باشند.

چندین تحقیق دیگر هم انجام شده‌اند که به نتایج مشابه رسیده‌اند. این‌که استفاده از روغن زیتون در انسان‌ها باعث تجمع کمتر چربی در کبد می‌شود. این روغن همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح آنزیم‌های کبد را بهتر می‌کند.

تجمع چربی در کبد بخشی از اولین مراحل بیماری کبد است. روغن زیتون تاثیرات مثبتی روی چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامتی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، باید آن را بخشی ارزشمندی از غذای خود کنید.

خلاصه: تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از روغت زیتون سطح چربی کبد را کاهش می‌دهد. این روغن جریان خون و آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد.

نتیجه‌گیری
کبد عضو مهمی از بدن است که عملکرد‌های اساسی زیادی دارد.

بنابراین باید هرکاری می‌توانید برای محافظت از آن انجام بدهید. غذاهایی که در این مقاله خواندید تأثیرات مفیدی روی کبد داشته‌اند.

این تأثیرات کاهش خطر ابتلا به بیماری کبدی و سرطان، افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها و سطح آنزیم‌های سم‌زدا و محافظت در برابر سموم مضر را شامل می‌شوند.

یکی از راه‌های سالم و طبیعی بهبود عملکرد کبد آوردن این غذاها در رژیم غذایی روزانه‌ی شماست.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان