سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

به گزارش حکایت گیلان | کمیل فتاحی: نمایش «پسر»  به کارگردانی مشترک رضاحقی و مجید مژدهی که تا ۶ بهمن هرروز ساعت ۱۸ عصر در مجتمع خاتم رشت اجرا می شود. در این نمایش  محمد رسائلی ، حمیدرضا عطایی ، محمدمهدی یوسفی ، نسترن بشردوست ، نگار خلاق ، آروین خوش پسند ، دارا نظری ، مهرداد آبسالان به ایفای نقش می پردازند .

پسر بادوربین مداربسته یا لوح فشرده، مقاطعی از دوران بلوغش را نشان مخاطب می دهد، اوست که ازسوی خانواده درک نمی شود و برای تمام نوجوان های نسل امروز و خانواده هایشان یک تصویر آشنا و تلنگر و یک پرسش و پاسخ ذهنی به همراه دارد.

با اینحال نمایش هیچگاه آنچه پسر در خلوت بعنوان درگیری یا علائق ذهنی به آن دچار است، نشانمان نمی دهد و تنها ازبرخی دیالوگ ها و کنش های رفتاری او می توان فهمید نارضایتی اش نسبت به طلاق والدین باعث بدحالی اش شده است. 
در نمایش ازجغرافیای اجتماعی و شهری که داستان در آن می گذرد نشانی نیست و هرچند اسامی خارجی اند، اما زبان رویداد برای پدر ومادر گیلانی همچون  یک پدر ومادر فرانسوی آشناست.

بنظر نگارنده چنین نمایشی برصحنه تئاتر رشت جزو الگوهای نرمال برای هنرمندانی است که مایلند در سبک رئال اجتماعی کار کنند و حتی می توان با اضافه کردن جزئیات بومی، به شخصیتها وجهی آشناتر داد و درعوض به بیان واقعی زندگی نسل جوان و جذب قشری از مخاطب امیدوار بودکه باید به سالن های تئاتر بیایند، بیاندیشند وبدون اینکه اذیت بشوند سالن را ترک کنند. البته اگر در این میان به روش مرسوم با چندثانیه رقص و کمدی مخاطب سرگرم شد، عیب نیست، چرا که تماشاچی گریز پاست و برای رونق تئاتری که جایگاهی در سبد فرهنگی!!! خانواده گیلانی ندارد، استفاده از مقداری پیازداغ بدنیست، البته این به غیر از تائید ابتذال حاکم برصحنه های شکل هندی است.

دیگر اینکه خوشبختانه در رشت کارگردان های فعال درهمه سبک های نمایشی حضور دارند، اما این تنوع تاکنون به پویایی کلیت تئاتر گیلان کمکی نکرده و باید دوستان کم کار دست بجنبانند و حتی اگر امکان و حمایتی فراهم نبود، باز صحنه را خالی نگذارند، چراکه بیهوده نیست رفع بسیاری از معضلات جامعه و تحقق آزادی ها با تاتر به بار می نشیند و این جز با پایداری و تداوم شدنی نیست.

 علاقه مندان جهت تهیه بلیط این نمایش میتوانند به سامانه www.jaminhub.ir و گیشه محل اجرا مراجعه نمایند .

همرسانی کنید:
وزیر فرهنگ گفتند، مشغول احداث هزار سالن سینما هستیم؛
آقای وزیر ارشاد ما زن پسریم !؟

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان