سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

حکایت گیلان | کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، درباره سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه و هم‌چنین دیدار روسای جمهور دو کشور، بیان کرد: در این ملاقات و مذاکراتِ بین دو رئیس‌جمهور سقف زمانی وجود ندارد و محدودیتی در زمان نیست؛ اینکه گفته شده «دو ساعت برای این دیدار در نظر گرفته شده» صحیح نیست و می‌تواند بیشتر هم باشد و با هم گفتگو خواهند کرد و بستگی به نظر دو رئیس‌جمهور دارد.

 وی درباره دیدار‌ها و برنامه رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: آقای دکتر رئیسی علاوه‌بر ملاقات با آقای پوتین، در مجلس دومای روسیه حضور یافته و برای نمایندگان دوما سخنرانی خواهند داشت. دیدار و گفتگو با فعالان برجسته‌ی اقتصادی روسی و هم‌چنین جمعی از ایرانیان مقیم روسیه از سایر برنامه‌های برنامه‌ریزی شده برای این سفر می‌باشد.


سفیر ایران در روسیه درخصوص موافقت‌نامه جامع همکاری‌های دو کشور نیز اظهار داشت: پیش‌نویس این موافقت‌نامه توسط ایران تهیه شده، اما نیاز به زمان دارد تا گفتگو‌های بین دو کشور انجام بگیرد؛ درباره کلیات و اینکه موافقت‌نامه‌ی بلندمدت داشته باشیم توافق شده، ولی هنوز به مرحله جزئیات نرسیده که این کار در آینده انجام خواهد گرفت. البته طرف ایرانی کار خود را در این زمینه انجام داده و امیدواریم طرف روسی نیز کار خود را انجام بدهد و در زمان مناسبی به جمع‌بندی مسئله برسیم.

جلالی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و توافقات دوجانبه دو کشور برای دور زدن تحریم‌ها با بیان اینکه یکی از اهداف این سفر گسترش روابط اقتصادی دو کشور می‌باشد، تصریح کرد: روابط اقتصادی با همسایگان در دولت جدید اولویت دارد و روسیه همسایه بزرگ شمالی ماست که حجم واردات این کشور بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار است و این یعنی بازار وسیع و متنوعی در همسایگی ایران وجود دارد و می‌توانیم از آن استفاده کنیم، امیدواریم سهم خود را در تجارت افزایش بدهیم.

وی در ادامه درباره اینکه آیا در این سفر توافقات جدیدی بین دو کشور انجام خواهد گرفت؟ و هم‌چنین درباره احتمال خرید جنگنده از روسیه، خاطر نشان کرد: دو رئیس‌جمهور پس از ملاقات و گفتگو، درباره مسائل به توافق خواهند رسید، اما اینکه متن مکتوبی بین دو رئیس‌جمهور امضا بشود در برنامه‌ها وجود ندارد. درباره اینکه "آیا با روسیه همکاری‌های نظامی و تسلیحانی داریم یا نه؟ " می‌گویم که بله، ولی اینکه در این سفر به‌طور مشخص قراردادی امضا بشود، این‌ها چیز‌هایی است که توسط برخی ساخته و به آن پرداخته می‌شود. ما با روسیه همکاری داریم، ولی جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید تجهیزات نظامی حرف برای گفتن دارد و می‌توانیم این همکاری‌ها را متقابلاً ادامه دهیم.

سفیر کشورمان در مسکو درباره برنامه‌ریزی درباره نشست آینده پیرامون مسائل سوریه که با حضور ایران، روسیه و ترکیه انجام خواهد گرفت نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان نشست آینده روند آستانه است و از موضوعات مطروحه بین دو رئیس جمهور در این سفر نیز روند آستانه، مسائل منطقه، سوریه و ضرورت برگزاری این نشست خواهد بود. تاریخ برگزاری این اجلاس نیز مکانیزم خاص خود را دارد که باید توسط وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های سه کشور پیگیری شود و به توافق برسیم.

جلالی هم‌چنین درباره گفت‌وگوی دو مقام عالی ایران و روسیه درخصوص برجام و مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: درباره توافق هسته‌ای و آن‌چه در وین می‌گذرد باید گفت طبیعی است که موضع روسیه تاکنون موضع حمایت از جمهوری اسلامی ایران به شکل جدی بوده و همواره مواضع روسیه درباره برجام نیز به ما نزدیک بوده است. روسیه خروج ایالات متحده آمریکا را نکوهش می‌کرد و آقای پوتین اخیرا در مباحث پیرامون اوکراین و ناتو جمله جالبی گفت "به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد"؛ درباره مذاکرات هسته‌ای نیز ایران و روسیه همواره مواضع نزدیک داشتند و روسیه تلاش کرده از موضع ایران حمایت کند.

منبع: فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان