سه شنبه, 13 آذر 1403
سه شنبه, 13 آذر 1403

حکایت گیلان |  بیش از ۲۴ نماینده مجلس که چند نماینده از کمیسیون صنایع و معادن را هم شامل می‌شود طرح استیضاح وزیر صمت را کلید زده‌اند. با این حال هیئت رییسه مجلس از اعلام وصول این درخواست اجتناب می‌کند و به دنبال تعامل با نمایندگان است تا در اولین سال حضور دولت سیزدهم، فاطمی‌امین سومین وزیری نباشد که نمایندگان خانه ملت قصد استیضاح او را دارند. 

این درحالی است که بسیاری انتظار همراهی بیشتری بین دولت و مجلس دوره جاری را داشتند، دولت و مجلسی که هم‌سویی سیاسی دارند انتظار نمی‌رفت که در این مدت چندماهه که از رای اعتماد به وزرا می‌گذرد شاهد طرح استیضاح سه وزیر از جمله وزیر صمت باشیم. نمایندگانی که استیضاح فاطمی‌امین را پیش می‌برند دلیل اصلی خواسته خود را حول دو موضوع اساسی معرفی می‌کنند: قیمت و کیفیت خودرو و همچنین نحوه واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری از معادن. با این حال به نظر می‌رسد که این حوزه خودرو است که این نمایندگان را نسبت به تصمیمات وزارت صمت دولت سیزدهم مردد کرده است. 

از سویی دیگر وزیر صمت این استیضاح را جدی نمی‌داند، او پیش از این در پاسخ به سوالی در مورد استیضاح گفته بود: «این بحث‌ها جدی نیست.» اظهارنظری که موجب گلایه لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن شد و در نطق خود در صحن علنی مجلس این جمله را به «از خود مطمئن بودن» فاطمی‌امین تعبیر کرد و از نمایندگان درخواست کرد که «اگر واقعا به قیمت جدید خودرو معترض هستید، استیضاح را امضا کنید.»

 در همین باره با لطف‌الله سیاهکلی‌، طراح استیضاح وزیر صمت گفت‌وگو کرده ایم. سیاهکلی می‌گوید مسیری که فاطمی‌امین می‌رود همان مسیر وزرای قبلی است و جز اجحاف به مصرف‌کنندگان به نتیجه دیگری نخواهد رسید. با این حال تاکید می‌کند که اگر قیمت خودرو به حالت قبلی بازگردد، استیضاح را پس می‌گیرند. 

ظلم زمان‌بردار نیست!

سیاهکلی در این رابطه  گفت: علت درخواست استیضاح ما که من طراح آن بودم دو موضوع است که اولین آن افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو است که آن هم در عمل بیشتر است. ما این افزایش قیمت را قبول نداریم چراکه غیرکارشناسی است و مسئله‌ای را هم حل نمی‌کند. موضوع دوم هم نحوه واگذاری و نظارت بر معادن است که آن هم مشکلات زیادی دارد. این دو سوال باعث شده که ما درخواست استیضاح برای وزیر صمت داشته باشیم. 

وی افزود: موضوع دوم که نحوه واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری معادن است به این علت مطرح شده که معادن باید به مناطق برگردند. نحوه بهره‌برداری و میزان باری که جابجا می‌کنند، غیراستاندارد است. جاده‌های روستایی را از بین می‌برند و روستاییان را ناراضی می‌کنند و موجب اذیت و آزار روستاییان و همسایگان می‌شوند. ضمن اینکه ما باید معدن‌کاران را به برداشت تشویق کنیم اما برداشت باید درست و استاندارد باشد و موجب اذیت و آزار دیگران نشود. نباید در مناطق تخریب صورت بگیرد، متاسفانه شاهد هستیم که تعدادی از معدن‌کاران به این مسئله توجه نمی‌کنند. 

سیاهکلی تصریح کرد: آقای فاطمی‌امین در رابطه با خودرو تنها قیمت را گران کرده است. ما نمی‌توانیم عملکرد ایشان را زیر سوال ببریم چراکه تازه روی کار آمده، ما هم منصفانه عمل کرده و راجع به عملکرد ایشان بحث نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم بر اساس چه ادله‌ای حتی برخلاف نظر کمیسیون صنایع قیمت را افزایش داده است؟ حتی دولت از این افزایش قیمت ناراضی است. تولیدکننده هم آن را کافی نمی‌داند و توقع دارد قیمت بیشتر گران شود و ناراضی است. مصرف‌کننده هم که ناراضی است. در سیستمی که هم دولت، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی هستند ما چرا قیمت را افزایش داده‌ایم؟ چه کسی از این افزایش قیمت رضایت دارد غیر اینکه بگوییم مافیای خودرو سواستفاده می‌کنند.

وی در مورد تعداد نمایندگان امضاکننده طرح بیان کرد: درخواست استیضاح را تا هفته گذشته بیش از ۲۴ یا ۲۵ نماینده امضا کردند ولی ۱۰ امضا برای استیضاح کفایت می‌کند. هیئت رئیسه باید اعلام وصول کند تا در دستور کار قرار بگیرد. ما هم با هیئت رئیسه صحبت کردیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. زمان این اتفاق جزو اختیارات هیئت رئیسه است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اینکه زمان زیادی از روی کار آمدن وزیر نمی‌گذرد درست؛ اما زمانی این حرف درست است که بخواهیم عملکرد ایشان را ارزیابی کنیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم بلکه می‌گوییم در مورد قیمت خودرو به مردم ظلم می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم الان ظلم را تحمل کرده و ۶ ماه بعد به آن رسیدگی می‌کنیم. ما عملکرد وزیر را بررسی نمی‌کنیم بلکه می‌گوییم چرا به این ظلم تن دادید؟ چرا قیمت خودرو را به ناحق افزایش دادید‌؟ پس در پاسخ به کسانی که می‌گویند زمان مناسبی برای استیضاح وزیر نیست می‌گویم ظلم زمان‌بردار نیست و به مردم ظلم می‌شود. اگر وزیر قیمت را برگرداند و با کمیسیون در اینباره به بحث بنشیند، ما هم استیضاح را برمی‌داریم. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: من استیضاح را صرفا به دلیل ظلمی که به مردم روا داشته شده مطرح کردم و مساله اساسی هم موضوع خودرو است. 

در مورد سازمان استاندارد هم ورود می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد تصادف بهبهان و عمل نکردن ایربگ هیچ یک از ۵۹ خودروی درگیر تصادف متذکر شد: مجلس در مورد سازمان استاندارد هم حتما ورود خواهد کرد. تخلف سازمان استاندارد در مورد اینکه به وظیفه خود عمل نکرده و ایربگ‌ هیچ یک از خودروهای درگیر تصادف کار نکرده باید بررسی شود. ولی خودروساز پول امکاناتی را گرفته که ارائه نداده است. سازمان استاندارد وظیفه نظارتی خود را انجام نداده اما جرمی که خودروساز انجام داده خیلی بزرگ‌تر بوده است. چرا کم‌فروشی کرده و غش در معامله داشته است؟ چرا پول خدمتی که درکار نبوده است را گرفته؟ همین را در میلیون‌ها خودرو ضرب کنید تا ببینید چه مقدار سواستفاده صورت گرفته است.  

سیاهکلی اضافه کرد: از همین جهت ما می‌گوییم خودروسازی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. دولت باید دست از سر خودروساز بردارد و اجازه دهد رقابت شکل بگیرد. اگر این اتفاق بیافتد خود ساختار تعدیل می‌شود ولی وقتی ما انحصار ایجاد می‌کنیم، دولت دخالت می‌کند و دو خودروساز متولی خودرو می‌شوند، همین می‌شود. وضع بدتر از این هم است، خیلی از موارد مشخص نمی‌شود‌، یک مورد در تصادف مشخص شده است. خودروی درست با قیمت مناسب به مشتری ندادیم؛ قیمت گزاف و کیفیت نازل بوده و این ظلم است، تازه قیمت را هم افزایش می‌دهیم. این کاری است که آقای وزیر کرده، من معتقدم این نوع مدیریت باید در گینس ثبت شود. 

خودروسازان آمار غلط می‌دهند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه افزایش قیمت که از طریق ستاد تنظیم بازار و کنار رفتن شورای رقابت بوده را چگونه ارزیابی می‌کند، بیان کرد: تصمیم چه در شورای رقابت و چه در ستاد تنظیم بازار تحت تاثیر آمار غلط خودروسازان بوده است. در گذشته هم تصمیم می‌گرفتند، الان هم غلط تصمیم می‌گیرند. خودروساز در هر دو مورد نظر خود را به هیئت‌های تصمیم‌گیر تحمیل کرده است. بنابراین هر دو غلط بوده است.

نماینده شهر قزوین در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: من به وزیر صمت توصیه می‌کنم که از نظرات علمی بهره بیشتری بگیرد. جمع قابل توجهی از متخصصین در کمیسیون صنایع مجلس حضور دارند و کمیسیون بسیار خوبی است، از این ظرفیت استفاده کند، نظرات کارشناسی در مورد عواقب کار بگیرد. برای چه قیمت را بالا می‌بریم؟ برای اینکه تولید مقرون به صرفه شده و کیفیت افزایش یابد، خب این اتفاق رخ نمی‌دهد. این تصمیم که هرچند سال یک بار رخ داده اما کیفیت افزایش نیافته است. مگر چند بار باید از یک سوراخ گزیده شویم؟ چند سال و چند بار گول آمار و اعداد غلط خودروساز را بخوریم و مردم را دچار مشکل کنیم و در نهایت هم به نتیجه نرسیم؟ این مسیر را وزرای قبل از آقای فاطمی‌امین هم رفتند،  ایشان تصمیم جدید نگرفتند و فقط همان مسیر دیگران را می‌روند. اگر آنها توانستند مشکل را حل کنند شما هم بروید، اما اگر نتوانستند چرا دوباره مسیر رفته را می‌روید؟

منبع: ایلنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان