جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | کافی است برای تشخیص سلامت خود به ناخن‌هایتان نگاهی بیندازید! ناخن‌ها پنجره‌ای به سلامت کلی ما هستند. ناخن‌های قوی، صاف و شفاف نشانه سلامت یک بدن هستند، اما تغییرات خاص در ناخن‌ها به ما نشانه‌هایی را اعلام می‌کنند که احتمالاً چیزی در بدن ما درست عمل نمی‌کند.

به گزارش webmd، ناخن‌های ما چطور به صحبت کردن با ما روی می‌آورند؟ درست وقتی که از حالت طبیعی خودشان خارج می‌شوند. رنگ یا شکلشان تغییر پیدا می‌کند. قرمز یا زرد می‌شوند، پوست پوست یا بدون استحکام کافی می‌شوند. همه نشانه‌هایی که یک ناخن به ما اعلام می‌کند قابل بررسی است.

خط قرمز در ناخن
این قرمزی ممکن است به چندین علت باشد:

· ضربه
· پسوریازیس
· عفونت قارچی
· عفونت دریچه قلب
· التهاب رگ‌های خوبی
ناخن‌های سفید
ناخن‌های شما به طور طبیعی سفید هستند اما اگر ناخن‌های شما بیش از حد بی‌رنگ هستند، می‌تواند به این علت‌ها باشد:

· بیماری کبد مانند هپاتیت
· ذخیره کم پروتئین در بدن
· نارسایی کلیه
· نارسایی احتقانی قلب(نادر)
· دیابت


اگر ناخن شما کم‌رنگ است ممکن است به این علت‌ها باشد:

· کم‌خونی
· بیماری کبد
· سوءتغذیه
· نارسایی قلب
ناخن‌های زرد
ناخن‌ها اغلب پس از استفاده از لاک در طولانی مدت، زرد می‌شوند. اما علت‌های دیگری هم برای زرد شدن ناخن‌ها وجود دارد:

· عفونت‌های قارچی
· برونشیت مزمن
· بیماری ریه(نادر)
· دیابت(نادر)
· پسوریازیس(نادر)
· بیماری تیروئید(نادر)


ناخن‌های آبی
اگر ناخن‌های شما به رنگ آبی درآمده است به این معنا است که اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این اتفاق می‌تواند به علت عوارض جانبی دارویی باشد که شما مصرف می‌کنید. اما علت‌های دیگری ممکن است باعث آبی شدن ناخن شما شود:

· مشکلات ریه
· مشکلات قلبی
· مصرف بیش از حد نقره
· عفونت باکتریایی ناخن
· بیماری ویلسون( یک بیماری ژنتیکی که باعث ایجاد مقدار زیادی مس در بدن می‌شود)

برخی از بیماری‌ها و ناخن‌ها

بیماری قلبی و کبد
ناخن‌های کم‌رنگ می‌توانند نشانه نارسایی قلبی باشند. ناخن‌هایی که به رنگ سفید مات هستند در بیماران مبتلا به سیروز الکلی که در طولانی مدت الکل مصرف کرده‌اند دیده می‌شود.

هپاتیت و سوء تغذیه
بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت بر توانایی اعضای بدن در ساخت پروتئین‌های خون از جمله آلبومین اثر می‌گذارد. این کمبود در ناخن‌های ابری ظاهر می‌شود. سوءتغذیه و عدم دریافت ویتامین و مواد معدنی کافی، می‌تواند باعث وارونه شدن ناخن‌ها و ایجاد حالت قاشقی شود.

ملانوما و تیروئید
لکه‌های تیره در بستر ناخن به راحتی می‌تواند با یک آسیب‌دیدگی اتفاق بیفتند. لکه‌های تیره را جدی بگیرید، چون ممکن است ملانوم یک شکل از سرطان باشد. همچنین ناخن‌ها ممکن است تیروئید را نشان بدهند؛ وقتی ناخن‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. اگر سایر علائم را در خود پیدا کرده‌اید، برای این بیماری زودتر به پزشک مراجعه کنید.

دیابت و کمبود پروتئین
قرمزی در اطراف ناخن‌ها یا رنگ مایل به زرد در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می‌شود. کاهش گردش خون دلیل اصلی این تغییر رنگ است که در مبتلایان به دیابت پیشرفته دیده می‌شود. همچنین ناخن‌های شکسته ممکن است از کمبود پروتئین ناشی شود. استفاده از میزان کافی پروتئین و مولتی‌ویتامین‌ها به شما کمک می‌کند که این مسئله را رفع کنید.

 
منبع: خبرگزاری ایرنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان