پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
نگاهی به فیلم برنده گلدن گلوب 2022

قدرت سگ؛ تکاپو برای مقابله با خویشتن

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۲۰:۱۱ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | محمدهادی مرادی

فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog) به نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون، بر اساس رمانی به همین نام، نوشته توماس ساویج اقتباس شده است.

نخستین اکران عمومی فیلم قدرت سگ، در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز بود که در بخش اصلی برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی شد. فیلم حاضر چندی پیش هم موفق به کسب عنوان بهترین فیلم هفتاد و نهمین دوره جوایز گلدن گلوب شد.

خلاصه‌ای از داستان فیلم

فیلم قدرت سگ که برای پلتفرم نتفلیکس ساخته شده اقتباسی است از کتاب نویسنده آمریکایی توماس ساویج که داستان دو برادر مجرد را توصیف می‌کند. برادر بزرگتر فیل (با بازی بندیکت کامبربچ) و برادر کوچک‌تر جورج (با بازی جسی پلمونس) دو پسر تحصیل کرده و ثروتمند خانواده بربانک که صاحب زمین و املاکی زیادی هستند، می‌باشند. این دو برادر میراث‌دار اجدادشان هستند و مشغول به دامپروری هستند.

فیل بربانک دامداری بسیار کاریزماتیک و مردی سنتی است که همیشه از گذشته‌ی خود و مربی‌اش برانکو هِنری به نیکی یاد می‌کند. در واقع او دوست‌دار زندگی دست نخورده در غرب وحشی است. اما برادر آن دقیقا نقطه مقابل فیل می‌باشد. جورج از لحاظ دانایی و قدرت تصمیم‌گیری از فیل عقب‌تر است، اما در ظاهر سعی دارد متمدن‌تر و سریع‌تر از فیل به نظر بیاید.

جورج در یک کاروانسرای محلی با رز ( با بازی کیریستن دانست) آشنا می‌شود. رز بیوه است و به همراه پسرش آن کاروانسرا را اداره می‌کند. جرج با رز ازدواج می‌کند. فیل به عنوان برادر بزرگ دچار حسادت شده و احساس طرد شدن به طرز وحشیانه‌ای در درون او شعله‌ور می‌شود. این درگیری زمانی افزایش می‌یابد که رز و پسر نوجوان عجیب و غریب او، پیتر (با بازی کودی اسمیت مک‌فی) به مزرعه بربانک می‌آیند. آن‌ها با ورودشان به مزرعه تحت حکومت دیکتاتوری فیل، پسر بزرگ خانواده قرار می‌گیرند و همین موضوع سبب ایجاد حس ترس و نفرت از اون می‌شود.

قدرت سگ، یک وسترن مطلق نیست!

جین کمپیون پس از ۱۳ سال به سالن سینما بازگشت. کمپیون که بیشتر برای بردن نخل طلای کن و کسب بهترین فیلمنامه اورجینال اسکار برای فیلم «پیانو» شناخته می‌شود، حال با اثر جدید خود، قدرت سگ، فیلمی درام با ظاهر ژانر وسترن پا به سینما نهاده است.
در بیشتر موارد، فیلم‌های جین کمپیون پیرامون مطالعات زنانگی بوده است؛ هرچند او نقش‌های قوی مردانه‌ای چون شخصیت هاروی کیتل در پیانو را نیز خلق کرده است. اما قدرت سگ نگاه او را به تجزیه و تحلیل مردانگی در غرب قدیمی معطوف می‌کند.
با وجود زیور آلات خاص ژانر وسترن مانند چکمه‌های زنگ‌دار، شلوار‌های کابویی چرمی، مردان سیگار به دست و نوشیدن الکل در سالن‌ها، اما در اینجا سبک و فرم در درجه دوم قرار دارد و اساساً یک وسترن مطلق نیست؛ هرچند بازهم مانند اکثر آثار وسترن، مردسالاری پایه و اساس واقعیت‌های روی صحنه است.


از ادامه این بخش ممکن است خط داستانی و برخی اتفاقات فیلم لو برود!

بندیکت کامبربچ جور دیگران را نیز می‌کشد

این فیلم ستاره‌ای کاریزماتیک همچون بندیکت کامبربچ را در نقش اول خود می‌بیند که به لطف کارگردانی خوب کمپیون، یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خود را در کارنامه هنری‌اش انجام داده است و به نوعی جور بازی‌های نه چندان قوی نقش‌های مقابلش را به دوش می‌کشد. او به خوبی توانسته است تمایلات و احساسات یک گاوچران را در قالب مرد سنتی و خشنی که از غرب وحشی برخواسته است را ادا کند. فیل شخصیتی است که غرور و ترس از طرد اجتماعی او را از نشان دادن احساساتش باز می‌دارد، به همین دلیل است که او تمام لایه‌های خیرخواهانه درونش را به یک استبداد بیمارگونه تبدیل می‌کند. فیل سعی دارد تا وجه خشن و مردانه‌اش را بیشتر به نمایش بگذارد. این ویژگی‌ها را در کنار پلانی که فیل در آن‌ حیوانات را اخته می‌کند، قرار دهید. این رفتار فیل به مثابه‌ی این به‌نظر می‌رسد که بر اختگی ظاهری خودش صحه می‌گذارد.
کمپیون در میزانسن و بندیکت کامبرچ در اجرا، هیچ یک اجازه نمی‌دهند تا فیل را در موضع پایین ببینیم. او به آنچه است افتخار می‌کند. درست در نقطه مقابل فیل، رز وجود دارد که خود را در موضع ضعف احساس می‌کند. او قادر نیست که به لایه‌های پنهانی فیل پی ببرد و بعضا از او می‌ترسد. او زنی الکلی است و از اداره امور خانه عاجز.

در ابتدای فیلم، رز بدل محرک احساسات جورج و فیل و اختلاف نظرهای آن‌ها می‌شود اما در ادامه فیلم در پرداخت داستان فراموش می‌شود؛ هم او و هم جرج به دست فراموشی سپرده می‌شوند و شخصیت‌پردازی‌های بسیار ضعیفی داشتند. این یکی از نقاط ضعف اصلی فیلم در پرداخت به شخصیت است که عملا این دو کاراکتر بلا استفاده ماندند. باوجود آنکه روند داستان به نحوی، نوید تقابلی میان این سه کاراکتر، یعنی رز، فیل و جورج را می‌داد اما به یکباره ورق برگشت.

از زمان ورود دوباره پیتر به داستان، او کم‌کم به درونیات فیل پی برده می‌برد. آن هم از زمانی‌که مخفیانه به خلوت او راه پیدا کرده و کتاب‌ها و عکس‌های مخفی شده فیل را که عکس مردان برهنه بود را می‌بیند. با شناختی که از پیتر در معرفی ابتدایی فیلم به‌دست آورده‌ایم، جای تعجبی ندارد که او درک خوبی از احساساتش داشته باشد. طبعا او هم می‌تواند همچون فیل با یک نگاه، تپه‌ای را به شکل یک سگ ببیند. اما آنچه که مکمل شخصیت او خواهد شد، تاثیر پذیرفتن از وجه جسورانه فیل است. ارتباط این دو کاراکتر تا اخر داستان به گرمی به پیش می‌رود و سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که آیا فیل عاشق پیتر شده است؟ آیا آن گاوچران سخت‌گیر در دنیای وحشی غرب، تمایلات خود را مخفی کرده است؟

این یک فیلم درام نسبتاً خوب در چهارچوب یک وسترن سنتی است که شاهد قاب‌بندی‌های تماشایی و چشم نوازی از طبیعت وحشی غرب خواهید بود؛ اگرچه شاخ و برگ‌های اضافه که به فیلم داده شده است، من جمله دیالوگ‌ها و موقعیت‌های گفتگو محور، ریتم فیلم را فلج کرده است و زمان فیلم بی‌جهت زیاد شده است و این نیز می‌تواند یکی دیگر از نقاط ضعف فیلم باشد. این لحن و روند کند فیلم شما را خسته خواهد کرد و ادامه دادن فیلم را کمی برایتان مشکل می‌کند. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان