جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
چالش های نسخه نویسی الکترونیک در گیلان :

سرعت پایین اینترنت و مراجعه دوباره به پزشک برای نسخه کاغذی!

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۱:۵۸ چاپ

حکایت گیلان | اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در حالی از اول ماه جاری در سراسر کشور آغاز شده که به گفته مردم و مسئولان داروخانه‌ها هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای درست و کامل این طرح در استان گیلان فراهم نیست.

این موضوع از مهم‌ترین مواردی بوده که در اکثر استان‌هایی که طرح نسخه نویسی الکترونیک در آن در حال اجرا است بیان شده است. نبود زیر ساخت‌های مناسب به ویژه سرعت پایین اینترنت گاهی باعث شده که یک بیمار برای دریافت داروهای خود چندین بار مجبور به مراجعه به پزشک و یا دریافت نسخه کاغذی شود. اختلال در شبکه اینترنت نیز در ساعات شلوغ کار داروخانه‌ها مشکلات را صد چندان کرده و در این میان هم بیمار، هم پزشک و هم داروخانه گلایه‌هایی دارند.

گاهی برای دریافت دارو مجبور به مراجعه مجدد به پزشک هستیم

یکی از شهروندان رشتی با اشاره به اینکه متأسفانه زمانی که هنوز زیرساخت‌ها برای همه آماده نیز اقدام به اجرای یک طرح می‌شود، افزود: این چندمین بار است که برای دریافت دارو با مشکل مواجه شده‌ام.

وی با بیان اینکه سیستم برخی از داروخانه‌ها پاسخگوی نسخه‌های الکترونیک نیست، افزود: برای دریافت دارو مجبور هستیم دوباره به پزشک مراجعه کنیم تا نسخه کاغذی بنویسید.

این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه ناخوانا بودن خط برخی پزشکان هم دردسر دیگری است، گفت: ناخوانا بودن خط پزشکان هم یکی از مواردی است که اگر مطلب پزشک مربوطه پاسخگوی تلفن داروخانه نباشد مجبوریم دوباره به پزشک مراجعه کنیم گاهی اوقات این موضوع حتی سبب دادن داروی اشتباه از سوی داروخانه هم می‌شود.

سرعت پایین و قطعی اینترنت کار را سخت می‌کند

مالک یکی از داروخانه‌های رشت اشاره به مشکلاتی که با سرعت پایین و قطعی اینترنت، اظهار کرد: برخی از روزها سرعت اینترنت به قدری پایین است که صفحه به زور باز می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعی اینترنت هم یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، گفت: این موضوع در ساعات شلوغ برای داروخانه و کارکنان ان ایجاد مشکل می‌کند.

این مسئول با اشاره به مشکلات سایت در شب‌ها به ویژه برای داروخانه‌هایی که به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: زیر ساخت‌ها ضعیف است و مسئولان باید اقدامات بهتری انجام دهند.

وی به فعالیت بیش از ۱۰۰ داروخانه در شهر رشت اشاره و تأکید کرد: با توجه به این زیر ساخت‌ها ناقص اگر همزمان این تعداد داروخانه وارد سایت شوند قطعاً شبکه با اختلال مواجه می‌شود.

این مسئول همچنین با اشاره به بروز برخی اشتباهات در نوشتن کد داروها، گفت: با توجه به اینکه این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که از طریق کد داروها بتوان داروها داد اشتباه در این بخش می‌تواند مشکلاتی را هم برای داروخانه و هم مریض به وجود آورد.

مشارکت بیش از ۹۰۰ پزشک گیلانی طرح نسخه نویسی الکترونیک

مدیر طرح نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت گیلان با اشاره به طراحی برنامه «ای آر ایکس» برای نسخه الکترونیکی، اظهار کرد: این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که از کمترین پهنای باند اینترنت استفاده می‌کند.

کوروش ابومحبوب با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در تمام استان گیلان به راحتی قابل دسترسی است، گفت: با هر سامانه‌ای که اینترنت ارائه می‌دهند حتی در سطح گوشی‌های موبایل قابل دریافت است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان و داروخانه‌هایی که از مراجعه بیشتری برخوردار هستند باید از اینترنت پایدار و مودم استفاده کنند، افزود: در مراکز شبانه روزی و پر مراجعه علاوه بر اینترنت پایدار باید از یک پشتیبان برای ارائه خدمات خود استفاده کنند.

ابو محبوب در ادامه با بیان اینکه در این سامانه تنها دیتا ارسال می‌شود به مراتب کمتر نیازمند پهنای باند است، اضافه کرد: حدود ۹۰۰ پزشک در استان گیلان برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک با بیمه سلامت طرف قرار داد هستند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت این برنامه از دو سال گذشته در استان گیلان، ادامه داد: پزشکانی که با بیمه سلامت برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک طرف قرار داد نیستند می‌توانند با این اداره کل تماس گرفته تا کد کاربری در اختیار آنها قرار داده شود.

مدیر طرح نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت گیلان بیان کرد: تیم‌هایی نیز از سوی این اداره کل در سطح شهر حضور داشته و با مراجعه به مطب پزشکان و اطلاعات لازم را از پزشکان دریافت و بلافاصله کد کاربری را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد پزشکان غیر طرف قرارداد با بیمه سلامت امروز از کد کاربری برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بهره منده شده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان