شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | اندازه خال، شکل خال، رنگ خال و ... از جمله مواردی هستند که باید در صورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه شود.


یک متخصص پوست و مو در خصوص هایپرپیگمنتیشن یا لک‌های پوستی، گفت: هایپرپیگمنتیشن به افزایش رنگ پوست در یک ناحیه گفته شده و تقسیم بندی‌های مختلفی دارد که لک‌های حاملگی از جمله آن‌ها بوده و بیشتر با آن سرو کار داریم.

دکتر بهزاد انوش اظهار کرد: انتظار بهبودی کامل لک‌های حاملگی را نداریم، چراکه نمی‌خواهیم سلول‌های رنگدانه‌ای که بیش از حد رنگدانه تولید کردند را از بین ببریم؛ اگر بخواهیم سلول‌های رنگ دانه‌ای را از بین ببریم که به صورت دائمی لک‌ها از بین بروند، پوست رنگ گچی پیدا می‌کند.


وی ادامه داد: لک‌های پوستی معمولا روی گونه، کنار گونه و قسمت وسطی پیشانی بسیار شایع است، ولی از پیشانی تا گردن و حتی شانه نیز امکان ایجاد لک وجود دارد.

وی با بیان این‌که لک‌های پوستی زمینه ارثی دارد، خاطرنشان کرد: مشکلات هورمونی، بارداری و همچنین برخی از دارو‌ها از جمله دارو‌های ضد بارداری باعث تشدید لک‌های پوستی می‌شوند.

انوش با اشاره به این‌که برای جلوگیری از ایجاد هایپرپیگمنتیشن باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب شود، گفت: همچنین باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود، برای جلوگیری از تشکیل هایپرپیگمنتیشن پس از آسیب دیدگی از دستکاری اسکاب زخم یا آکنه باید خودداری شود.

انوش متذکر شد: اصلی‌ترین راه درمان لک‌های پوستی درمان با دارو است که در جهت کم کردن فعالیت سلول‌های رنگدانه‌ای عمل می‌کند تا به حالت طبیعی تولید رنگدانه برگردد.

وی افزود: طبیعتاً این سلول‌ها به تولید بیشتر رنگدانه عادت کردند و پس از مدتی بعد از قطع دارو دوباره شروع به فعالیت بیش از حد کرده و رنگدانه بیش از حد تولید می‌کنند که این موضوع مجددا باعث افزایش لک می‌شود؛ بنابراین نیاز به درمان‌های دوره‌ای است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به روش‌های کمکی جدید برای درمان لک‌های حاملگی، تصریح کرد: در کنار درمان دارویی، که درمان اصلی لک‌های حاملگی است، روش‌های جدید دیگری نیز همانند مزوتراپی لک، لیزر‌ها یا پیلینگ وجود دارد که این روش‌ها درمان کمکی برای لک‌های حاملگی است.

وی در ادامه در خصوص راه‌های درمان ترک‌های پوستی، اظهار کرد: ترک‌های پوستی معمولا در دوران بلوغ و در اثر چاق و لاغر شدن‌های متناوب ایجاد می‌شود و همچنین در مصرف برخی از دارو‌ها از جمله کورتون‌ها ترک‌های پوستی بیشتر مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: ترک‌های پوستی به صورت قطعی درمان نمی‌شود؛ ولی راهکار‌های دارویی و لیزر وجود دارد که عمق ترک‌ها و وسعت آن‌ها را می‌تواند کم‌تر کند.

انوش، عامل اصلی پیری پوست را قرار گرفتن در معرض نور خورشید عنوان کرد و گفت: برخی از مشاغل از جمله کشاورزان، پوستی دارای چین و چروک‌های عمیق دارند که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی ایجاد شده است؛ بنابراین استفاده از ضدآفتاب در تمامی فصول ضروری است.

وی افزود: معمولا در فصل تابستان به دلیل عمود بودن تابش اشعه خورشید که منجر به نشر بیشتر پرتو‌های فرابنفش می‌شود و باتوجه به این‌که طول مدت روز و زمان تابش نور بیشتر است، نیاز به محافظت بیشتر از نور خورشید داریم.

این متخصص پوست و مو با بیان این‌که بیشتر و با اهمیت‌تر از برند و SPF ضد آفتاب، نحوه مصرف و مقدار مصرف آن است، گفت: توصیه می‌شود بعد از هر ۲ الی ۳ ساعت، ضد آفتاب تمدید شود.

وی با بیان این‌که برای کودکان نیز همانند بزرگسالان استفاده از ضد آفتاب ضروری است، گفت: البته به شکل کامل نباید کودکان را از آفتاب محروم کرد؛ چراکه فعالسازی ویتامین D در پوست انجام می‌گیرد و روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن قسمتی از پوست بدن در معرض نور آفتاب پروسه فعال شدن ویتامین D را تکمیل می‌کند.

وی همچنین در خصوص تاثیر کوتاه و رنگ کردن مو در سلامت مو گفت: کوتاه کردن و رنگ کردن مو تاثیری در ریزش مو ندارد و عملا مو‌هایی که بلند هستند، بیشتر موقع ریزش به چشم می‌آیند و به این دلیل است که احساس می‌کنیم زمانی که مو زیاد باشد، ریزش بیشتری دارد؛ همچنین در صورتی‌که رنگ کردن مو استاندارد باشد، مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

انوش با بیان این‌که اکثریت خال‌های بدن خوش خیم بوده و قابلیت تبدیل به خال‌های سرطانی را ندارند، متذکر شد: اندازه خال، شکل خال، رنگ خال و ... از جمله مواردی هستند که باید در صورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه شود. معمولا خال‌هایی که بیشتر از نیم و یک سانتی متر قطر دارند، خال‌هایی که در انتهای بدن مانند کف دست و کف پا و تغییراتی که بعد از مدت‌ها در خال ایجاد می‌شود، به عنوان مثال رنگ آن تیره‌تر می‌شود، باید تحت نظر پزشک معاینه شود.

وی ادامه داد: زخمی شدن و خونریزی در خال‌ها حتی خونریزی عادی در داخل خال نیز جزو مواردی است که باید بررسی شود.

منبع: فارس

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان