سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
اینستانوشت مختار جباری؛

شراره های سیاست و بى طرف نماندن دستگاه بوروکراسى

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ۱۲:۴۹ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | مختار جباری روزنامه نگار و پژوهشگر با اشاره به حواشی انتصاب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نوشت: 

١-داستان ساده است:
اواخر دولت پیشین رئیس سازمان برنامه بودجه گیلان که البته از قدیم هم ریاست حزب اعتدال و توسعه گیلان را به عهده داشت بازنشسته میشود. آقاى نوبخت معاون همان رئیس یعنى خانم شراره کاووسى را به عنوان سرپرست سازمان منصوب میکند. دولت عوض میشود و دولت جدید چندى پیش حکم ریاست خانم کاووسى را صادر میکند. طرفداران و حامیان دولت جدید به استناد گفته آقاى رئیسى که بانیان وضع موجود نباید سِمتِ مدیریتى داشته باشند به انتصاب خانم کاووسى اعتراض میکنند و ادامه ماجرا که هنوز هم ادامه دارد و نمیدانم چه خواهد شد.
٢- داستان ساده نیست:
نخستین کسى که در دنیاى مدرن بر دو گانه " امور سیاسى" و " امور ادارى و اجرایى" تاکید کرد بیست و هشتمین رئیس جمهورآمریکا بود بنام woodrow wilson.
این آقاى ویلسن در سخنرانى با عنوان " مطالعه اداره" ( The study of administration) که در سال 1886 ارائه شد خواستار تغییر جهت گیرى علم سیاست شد و تاکید کرد اداره امور عمومى و اجرایى و دستگاه بوروکراسى باید بى طرف و مستقل از مناسبات سیاسى و گردش قدرت باشد.
٣- داستان ساده است:
در ایران بانیان بى طرف نماندن دستگاه بوروکراسى از چرخش قدرت، همین آقایان اصلاح طلب در دهه هفتاد بودند و این رویه از همان دهه شروع شد. تا دهه شصت ضدانقلاب نبودن افراد و شاخص ایدئولوژیک متر و معیار عزل و نصب بود اما از دهه هفتاد متر و معیار دیگرى افزوده شد و آن اینکه مدیران باید هم مرام و هم مسلک سیاسى دولت منتخب باشند. بگذریم از اینکه در کنار این معیار جدید یواشکى معیار فساد و منفعت نیز افزوده شد. همه دولت ها و اعوان و انصار شان بدون استثناء از دهه هفتاد بر این سنت جدید رفتار کردند. در دولت پیشین در همین استان یکى از معاونین آموزش و پرورش را علیرغم اینکه به اذعان خودشان بسیار کارآمد بود صرفاً چون در دولت قبل مسئولیتى داشت روانه یک مدرسه کردند.
٤- داستان غم انگیز است:
مناسبات سیاسى و چرخش قدرت و اثرگذارى این روند در دستگاه بورکراسى باعث شد که دستگاه بورکراسى که ظهور عقلانیت دولت باید باشد تبدیل به ظهور فرصت طللبى، رانت خوارى، حزب و گروه گرایى و در نهایت ناکارآمدى شده است.
اینانى که امروز اعتراض میکند به یک رویه غلط ،خود بانیان و عاملان همین رویه بودند در دولت هاى سابق.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان