شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان |  مدیر پرستاری علوم پزشکی گیلان، ۷۰ درصد بدنه نظام سلامت کشور را کادر پرستاری دانست و عنوان کرد: ۹۰ درصد کادر پرستاری را زنان تشکیل می دهند و مردان بیشتر در فوریت های اورژانس و قسمت های پیش بیمارستانی فعالیت می کنند و لذا شدیدا با کمبود نیروی مرد پرستار مواجه هستیم.

طاهره زاهدصفت در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تصویب قانون اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سال ۸۶، اظهار مرد: با پیگیری های مستمر سازمان نظام پرستاری این قانون در سه ماهه پایان سال جاری به صورت پایلوت و از سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی در همه استان ها اجرایی می شود.

وی در پاسخ به سوال که «آیا با کمبود پرستار در گیلان مواجه هستیم؟»، افزود: کمبود پرستار یک مسئله جهانی است و در کشور ما به یک موضوع مهم تبدیل شده است. طی ۲۲ ماه گذشته که با شیوع کووید مواجه بودیم، فرسودگی شدید گروه پرستاری و نظام سلامت اتفاق افتاده و برخی از پرستاران سلامتی خودشان را از دست دادند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شاخص کشوری پرستار به بیمار را ۱.۸ و شاخص استانی آن را یک دانست و یادآور شد: در گیلان کمبود قابل توجه پرستار وجود دارد؛ البته در دوران کرونا فراخوان همکاری پرستاران را اعلام کردیم و حدود ۳۰۰ پرستار غیر از گروه های طرحی به کمک دانشگاه آمدند و لذا حدود ۱۸۴ نفر از وضعیت ۸۹ روزه به شرکتی تبدیل شدند.

زاهدصفت، با بیان اینکه پرستاران ۸۹ روزه برای پوشش همکاران دارای مرخصی استعلاجی است، خاطرنشان کرد: پرستاران حرفه ای کار می کنند و تحصیلات آکدمیک دارند و لذا وضعیت ۸۹ روزه اصلا مناسب نیست. در این راستا هم اکنون پرستار ۸۹ روزه در گیلان نداریم و شرکتی ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی ۷۰ درصد بدنه نظام سلامت کشور را کادر پرستاری دانست و عنوان کرد: ۹۰ درصد کادر پرستاری را زنان تشکیل می دهند و مردان بیشتر در فوریت های اورژانس و قسمت های پیش بیمارستانی فعالیت می کنند و لذا شدیدا با کمبود نیروی مرد پرستار مواجه هستیم.

مدیر پرستاری علوم پزشکی گیلان، اضافه کار اجباری پرستاران را تا سقف ۸۰ ساعت مطابق با قانون ارتقای بهره وری دانست و گفت: براساس این قانون نباید برای پرستاران بالای ۸۰ ساعت کشیک گذاشته شود. همچنین اضافه کار بالای ۸۰ ساعت کیفیت خدمت را کاهش می دهد، اما تا ۸۰ ساعت به خاطر کمبود نیرو، قانونی است.

وی تبدیل وضعیت پرستارات شرکتی و قراردادی را برنامه مهم وزارت بهداشت در دولت جدید دانست و اضافه کرد: کارانه های پرستاران تا تیرماه پرداخت شده و به زودی کارانه دو ماه مرداد و شهریور نیز پرداخت می شود.

منبع: ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان