پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به ضعف ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حتی انواع سرطان‌ها می‌شود.

به گزارش readersdigest؛ سیستم ایمنی از بدن در برابر ویروس ها، باکتری‌ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می‌کند. تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می‌کند:

متوسل شدن به آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. زنان بیشتر از مردان از چنین دارو‌هایی برای مبارزه با عفونت‌های مجاری ادرار و مثانه استفاده می‌کنند.

مصرف مکرر چنین دارو‌هایی باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید و غیر مفید در روده می‌شود. زمانی که باکتری‌های مفید در مخاط روده وجود نداشته باشد، سموم دوباره جذب بدن می‌گردد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف‌تر خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها: فقط قرار گرفتن در معرض کمتر از یک میلیونیم گرم از آلاینده‌هایی مانند جیوه، آفت کش‌های خاص، و ... برای اخلال در سیستم ایمنی بدن کافیست.

از آنجا که این مواد شیمیایی برای چندین دهه در محیط باقی می‌مانند، به زنجیره غذایی نیز انتقال می‌یابند و به شکل یک مهاجم خارجی، تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

کاهش مواجهه با سموم غیر ضروری مانند سیگار، الکل، و مواد مخدر حداقل کاری است که برای دور شدن از خطرات این سموم می‌توان انجام داد.

استفاده از شوینده‌ها و سایر محصولات پاک کننده کمتر سمی نیز توصیه می‌شود. به برچسب محصولات غذایی نیز باید دقت کرد و از خرید محصولاتی که مواد غیر ضروری شیمیایی دارند، اجتناب نمود.

کمبود خواب: با خوابی راحت سیستم ایمنی را بازسازی کنید. در واقع کمبود خواب یکی از آشکارترین دلایل تضعیف سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در قرن ۲۱ این کمبود در مقیاس وسیع مشاهده شده است!

در طی ۱۳۰ سال اخیر، میانگین خواب شبانه از ۷ ساعت به ۶ساعت و ۱۵ دقیقه تقلیل یافته که ضعف سیستم ایمنی را تشدید می‌کند.

کم تحرکی: عدم ورزش می‌تواند منجر به تشدید خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بخصوص در کسانی شود که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی انجام می‌دهند.

در واقع می‌توان گفت انجام ورزش‌های هوازی برای بیش از ۵ بار در هفته منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شود.

استرس بیش از حد: استرس نه تنها سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌ها یا زخم‌ها دچار مشکل می‌کند بلکه می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. استرس‌های غیرمزمن، ظرف چند ساعت قابل جبران است.

با طولانی شدن زمان استرس، شدت تغییرات سیستم ایمنی بیشتر شده و انواع بیشتری از سلول‌ها را درگیر می‌کند. تجمع استرس‌ها باعث می‌شود یک استرس کوچک هم در شرایطی بتواند موجب اختلال عملکرد سیستم ایمنی و بروز بیماری شود که از شایع‌ترین آن‌ها افسردگی است و افزایش وقوع بیماری‌هایی مثل سرطان و نیز سیر نامطلوب این بیماری‌ها را موجب می‌شود.

مصرف چربی‌های نامطلوب: چربی‌های اشباع عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و درست مانند استرس، باعث افزایش التهاب می‌شود. از سوی دیگر مصرف چربی‌های غیر اشباع و چربی‌های امگا ۳ فرایند ضد التهابی در بدن ایجاد می‌کند



منبع: خبرگزاری ایرنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان