پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پایان صدراعظمی که مارگارت تاچر نشد؛

آنجلا مرکل «مادر» بود نه «بانوی آهنین»

۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۱۴:۴۴ چاپ

به گزارش حکایت گیلانسامان بدر: آنجلا مرکل با  رژه سربازان مشعل به صدراعظمی خود در کشور آلمان پایان داد.  با تجربه امثال مارگارت تاچر این گونه استنباط می شد که زنانی وارد سیاست دوام دارند که همچون مردان باشند. آنجلا مرکل هرچند مانند تاچر از یک حزب محافظه کار رشد کرده بود اما هرگز راه تاچر را نرفت و خود را در تقابل همیشگی با اتحادیه های کارگری، مهاجران و کشورهای دیگر نشان نداد. 

تاچر وقتی نخست وزیر شد؛ عمدا هیچ زنی را به کابینه خود راه نداد. زیرا معتقد بود که زنان احساسی عمل می کنند. سیاست های تاچر هرچند موجبات رشد اقتصادی انگلیس در یک بازه موقت شد، اما تاثیر منفی خود را بر اقشار مختلف جامعه گذاشت. تضعیف جایگاه اتحادیه ها( بعد از شکست اعتصاب معدنچیان) همراه با کاهش هزینه های خدماتی منجر به انباشت مطالبات از دولت شد و نارضایتی ها افزایش پیدا کرد. هرچند او توانست تنها نخست وزیری باشد که نام خود را به یک اصطلاح سیاسی بدل کند، ولی اگر واقعیت ها در نظر گرفته شود بدین نتیجه می رسیم که تاچر حتی در میان حزب خود نیز محبوب باقی نماند و نحوه عزلش از حزب نوعی خیانت عینی به وی بود. 

در نقطه مقابل مرکل، در حالی قدرت را واگذار می کند که اقتصاد آلمان همچنان قدرت اول اروپا است. تورم طی سال ها قدرت  وی در این کشور همچنان پائین است. تورم در ماه جولای ۳.۱ درصد اعلام شد که بالاترین رقم از ماه اوت ۲۰۰۸ بود. (البته برای ما ایرانی ها این رقم رویا به نظر می رسد و در آن جا همین یک درصد تورم ها دولت را تغییر می دهد). البته تورم طی سالهایی در این کشور به زیر یک درصد نیز رسید. طوری که در سال 2015 حدود 0.1 اعلام شد.   اقتصاد آلمان  دارای بزرگترین اقتصاد ملی در اروپا، چهارمین اقتصاد بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی  در جهان و پنجمین از نظر تولید ناخالص داخلی (PPP) است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) در سال 2017، این کشور 28 درصد از اقتصاد منطقه یورو را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری به نسبت شروع صدراعظمی مرکل در سال 2005 که بیش از 11 درصد اعلام شده بود با کاهش قابل ملاحظه ای همراه بوده و به 4 درصد در سال 2020 رسیده و حتی کمتر از این را نیز در سال های پیش تجربه کرده است.

مرکل هم توسط رسانه های انگلیسی زبان گهگاه به عنوان «بانوی آهنی» نام برده می شود و البته گهگاه قاطعیت هم از خود نشان داد. ولی در ادامه از او به عنوان «موتی مرکل» به معنای مادر یاد کردند. 

وی  علاوه بر اینکه اولین صدراعظم زن آلمان است، اولین صدراعظمی است که در آلمان شرقی سابق بزرگ شده است (اگرچه در غرب به دنیا آمده است)،  و جوانترین صدراعظم آلمان از زمان جنگ جهانی دوم  همچنین اولین صدراعظم آلمان است که  متولد پس از این جنگ  است.  او همچنین اولین  صدراعظم جمهوری فدرال با پیشینه در علوم طبیعی است. در حالی که او در رشته شیمی کوانتوم تحصیل می کرد، صدراعظم های پیشین  حقوق، تجارت یا تاریخ را در میان دیگر حرفه ها مطالعه می کردند.

همزمان با مرکل، صدراعظم اتریش نیز در 35 سالگی از سیاست بازنشسته شده است. آن هم به دلیل این که پرونده هایی درباره نظرسازی های کاذب درباره محبوبیتش مورد بررسی قرار گرفته که نشان می دهد در طول دوران صدراعظمی به دنبال کسب محبوبیت فیک در میان مردم بود. مرکل برای رسیدن به محبوبیت نیازمند چنین نظرسنجی هایی نیست. آمار نشان می دهد که او کار خود را به خوبی تمام کرد و با تصنیف «برای من باید فقط رز قرمز ببارد» از این عالم خداحافظی کرد. مطمئنا سال ها بعد که مرکل از دنیا برود، کسی مانند مرگ تاچر با کیک خوشحالی نمی کند و از او به عنوان «مادر» یاد می شود. همان لقب اصلی خودش!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان