شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | تصادف حیوانات با خودروها مشکلی جدی در برخی کشورها است و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را به جوامع و رانندگان تحمیل می‌کند. به منظور یافتن راه‌حلی طبیعی برای این مشکل زیرساختی، تیمی از آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS مطالعه‌ای را روی گرگ‌ها انجام دادند.

محققان در تحقیقات خود روند منحصربه‌فردی را کشف کردند که نشان می‌داد تصادفات گوزن-خودرو DVC ارتباط مستقیمی با جمعیت گرگ‌ ها دارد البته این مطالعه علمی روی ایالت ویسکانسین آمریکا تمرکز داشته اما داده‌ها را می‌توان برای سایر نقاط جهان نیز در نظر گرفت.

مطالعه PNAS بسیار واضح بوده و گفته می‌شود وجود گرگ باعث کاهش ۲۴ درصدی تصادف گوزن‌ها با خودروها شده و مزیت اقتصادی آن ۶۳ برابر بیشتر از هزینه‌های شکار تائید شده گرگ می‌باشد.

این مزیت قابل‌توجه روی اقتصاد می‌تواند باعث نجات جان رانندگان هم شود. در این مطالعه گفته شده در آمریکا حدود ۱ میلیون تصادف گوزن و خودرو در سال رخ می‌دهد که این منجر به جراحت ۲۹ هزار نفر، فوت ۲۰۰ نفر و خسارت اقتصادی حدود ۱۰ میلیارد دلاری می‌شود.

چنین زیان هنگفتی روی اقتصاد و جان انسان‌ها نشان دهنده اهمیت کاهش میزان تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌باشد.

خب گرگ‌ها چگونه باعث کاهش تصادفات گوزن‌ها و خودروها می‌شوند؟ بر پایه داده‌های PNAS، کاهش این تصادفات به خاطر کاهش جمعیت ناشی از شکار گرگ‌ها رخ نمی‌دهد بلکه به شکار گوزن‌ها توسط گرگ‌ها ارتباط دارد.

گرگ‌ها در زمان شکار گوزن دوست دارند زیرساخت‌های تأسیس شده توسط انسان را دنبال کنند و جاده‌ها به عنوان مسیر تردد کارا استفاده می‌کنند. گوزن از این رفتار گرگ آگاه بوده و به همین خاطر از جاده‌ها دوری می‌کند.

نتیجه این اقدامات اکوسیستم طبیعی متنوع‌تر به همراه احتمال کمتر تصادفات گوزن‌ ها با خودروهاست. واضح است که همه آماده پذیرایی از گله‌های بزرگ گرگ‌ها نیستند اما در محیط‌های روستایی و خارج شهری واضح است که حضور شکارچیان رأس هرم غذایی تأثیرات مثبت زیادی دارد.

منبع: جام جم آنلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان