به گزارش حکایت گیلان | نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
پیش از این رئیس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد. چهار نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با وی صحبت کردند که البته چندان لحن انتقادی نداشتند.
نوری امروز در حالی که به مناسبت هفته بسیج چفیه ای بر گردن داشت در صحن مجلس حاضر شد.
«سرکردگان سند ۲۰۳۰ » جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت | آموزشها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است
یوسف نوری در جلسه علنی رأی اعتمادش گفت: امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد شما، حافظی امین برای رئیس جمهور و همیاری صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم. آنچه در پیشگاه خداوند به نمایندگان اعلام خواهد کرد، برنامه بنده ذیل مرام نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن میدانم.
شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر تحول، خود نیازمند تحول جدی است. این شورا باید به صورت مستمر وضعیت تحول را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما همه دیدیم که در ۱۰ سال گذشته، وظایف محول شده به این شورا برای سند تحول آموزش و پرورش بسیار کند در مواردی با سوء تدبیر پیش رفت.
نوری تأکید کرد: از اولین و ضروری ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی این شورا است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام میکنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.
نوری در ادامه گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی در کوتاه مدت تدابیری اندیشیدم که در برنامهها به نمایندگان تقدیم شده است. متاسفانه برنامههای آموزشی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نبود تفاوت آموزشی برای تمام دانشآموزان صحیح نمیباشد ما باید به جای تنوع در مدارس به تنوع استعدادها و تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه کنیم. سند تحول بنیادی هم به این مهم توجه دارد.
وی در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی پرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و متاسفانه آموزشها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است شرایط به گونهای است که تاریخ را سلسلهای تدریس میکنند، نه به عنوان مجموعهای از اتفاقات عبرتآموز. در برنامههای من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحبنظران به دوره اوج خود برسانم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: تجربه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این سالها بر پایه اقامه عدل استوار بوده است. پس در نظام آموزش و پرورش هم باید به برقراری عدالت تربیتی توجه کنیم. این شکاف در میان مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش و پرورش زیبنده نمیباشد. اکنون فقط ۶۰ درصد دانش آموزان ما در سامانه شاد فعال هستند و بازماندگان از تحصیل پس از کرونا افزایش داشتهاند. سامانه جامع آماری آموزش و پرورش باید به گونهای طراحی شود تا تفاوتها و وضعیت مشخص شود.
نوری بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع از جمله برنامههای من میباشد به گونهای که هیچ کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند.
وی ادامه داد: سهم آموزش و پررش از سرانهها باید متناسب باشد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از حداکثر ظرفیتهای کشور استفاده کنیم. براساس برنامههای اینجانب موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی خواهد شد که این کار با اقداماتی همچون اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در نحوه بازپرداخت سهم اعضاء امکانپذیر میباشد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: اگر میخواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.