جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
مستاجران از تابستان در انتظار اعتبارات:

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در گیلان متوقف است

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۱۱:۵۶ چاپ

 حکایت گیلان | طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن که از سال گذشته برای حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا و تورم اجاره‌خانه‌ها کلید خورد تا گرهی از مشکلات مستاجران باز کند، اکنون در استان گیلان با وجود فراخوان و تکمیل ثبت نام به دلیل فقدان اعتبارات متوقف شده است.

 ودیعه مسکن از جمله طرح هایی بود که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا که آسیب جدی به بخش درآمد خانواده ها وارد کرد و افزایش به یکباره بهای رهن و اجاره مسکن در نیمه نخست سال گذشته، مطرح شد و در همان زمان نیز کلید خورد.

براساس این طرح برای مستاجران تسهیلات ارزان قیمتی در نظر گرفته شد که میزان آن بسته به شهرهای مختلف، متغییر است. دولت برای سال جاری در کلانشهرها تا سقف ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای پرجمعیت نیز تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه در نظر گرفته است. 

با وجود اینکه این تسهیلات در چند نوبت پرداخت شد، اما از تابستان امسال تاکنون در استان گیلان متوقف گردید و بسیاری متقاضیان که که ماههاست از زمان ثبت نام آنها می گذرد موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند. 

در حالی شاهد توقف طولانی مدت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان نیازمند در گیلان هستیم که یکی از شروط دریافت این وامها ضرب الاجل ۶ ماهه از زمان عقد قرارداد با مالکان است و پس از این زمانبندی عملاً فرد مذکور قادر به دریافت تسهیلات نیست. 

هجوم به یک بانک و توزیع نامتناسب اعتبارات میان شعب

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان در پاسخ به این سوال مبنی بر علت عدم پرداخت وام ودیعه مسکن به ثبت نام کنندگان در زمان کنونی گفت: در زمان ثبت نام، متقاضیان می توانستند یکی از ۱۳ بانک تعیین شده را برای دریافت وام خود انتخاب کنند اما بودجه اختصاص داده شده متناسب با تعداد ثبت نام کنندگان نبوده است.

سید رسول میرخلفی افزود: به طور مثال از ۳۱ هزار نفر ثبت نام کننده برای دریافت وام ودیعه مسکن در استان ،۱۲ هزار و ۸۰ نفر بانک ملی را انتخاب کرده اند.

وی سهمیه بانک ملی در استان را برای پرداخت وام طی سالجاری یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تمامی اعتبار اختصاص یافته جذب و به متقاضیان پرداخت شده است و بر همین اساس تاکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر وام ودیعه مسکن پرداخت شد و با تامین بودجه به سایر ثبت کنندگان نیز پرداخت می شود.

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار کمترین ثبت نام کننده بین بانک های عامل مربوط به بانک گردشگری با ۲۸۰ متقاضی در استان بوده است.

امکان تغییر نام بانک در سامانه برای متقاضیان وجود دارد

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان همچنین اعلام کرد که متقاضیان می توانند از طریق سامانه بانک و شعب مورد نظر خود را تغییر دهند و اظهار داشت: اگر شرایط طوری بود که وقتی اعتبار بانکی پایان یافت دیگر اجازه انتخاب بانک را نداشتند این امر می توانست به ثبت نام کنندگان در انتخاب شان برای دریافت سریعتر وام کمک کند.

میرخلفی افزود: بر اساس قانون؛ هر شخصی می تواند فقط یک بار از  وام ودیعه مسکن استفاده کند یعنی اگر سال گذشته کسی ۱۵ میلیون تومان ودیعه مسکن دریافت کرده است با افزایش این وام طی سالجاری نمی‌تواند مابه‌تفاوت آن را دریافت کند.

تغییرات بی‌فایده برای متقاضیان ودیعه مسکن در گیلان

باوجود اینکه دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای استان، بانک گردشگری را با کمترین میزان متقاضی معرفی می‌کند و تغییر بانک را در سامانه یکی راههای مناسب جهت دریافت به موقع تسهیلات می داند، اما اظهارات برخی از متقاضیان از بی فایده بودن این اقدامات حکایت می کند.

یکی از شهروندان رشتی که تیرماه امسال اقدام به اجاره خانه کرده بود گفت: زمان عقد قرارداد من با مالک تیرماه امسال بود که پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۲۰ روز در سامانه ودیعه مسکن ثبت نام کردم.

وی افزود: با وجود اینکه حدود ۲ ماه پیش اطلاعاتم تکمیل شد و در سامانه بانک ملی یکی از شعبات شهر رشت را انتخاب کردم، اما پس از چندین بار مراجعه موفق به دریافت تسهیلات نشدم و هربار مسئولان بانک اذعان داشتند که اعتبار برای این تسهیلات به شعب تخصیص داده نشد. 

این مستاجر اهل رشت با بیان اینکه به من گفتند بانک مورد نظرم را در سامانه تغییر دهم ادامه داد: پس از آن در سامانه، بانک مقصد برای دریافت ودیعه را نیز تغییر دادم، اما باز هم نتیجه همان بود و بانک مورد نظر اعلام کرد که اعتبار مورد نظر تخصیص داده نشد.

شهروند مستاجری دیگری نیز گفت: حدود چهار ماه قبل برای دریافت این وام ثبت نام کردم اما هنوز موفق به دریافت وام نشدم، زیرا هر باری که به بانک مراجعه می کنم، می‌گویند که اسامی به ما معرفی نشده اند.

رضا علی نیا افزود: به طور معمول مرداد و شهریور ماه فصل جابه جایی است، اما فصل تابستان گذشته و به نیمه پاییز رسیدیم ولی نتوانستیم این وام را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: امسال به دلیل بالا بودن اجاره ها و عدم توانایی در فراهم کردن مبلغ ودیعه مسکن مجبور شدم در محله ای با اجاره بهای کمتر خانه اجاره کنم که نه تنها از محل کار و زندگی من بسیار دور است، بلکه برای فرزندانم که همگی دانش آموز هستند نیز سخت شده است زیرا باید مسافتی بسیار طولانی را تا مدرسه طی کنند.


بانک‌های گیلان اعتبار ندارند

در مراجعه نامحسوس خبرنگار ما به یکی از بانک های عامل پرداخت ودیعه مسکن مسئول اعتبارات گفت: برای شعبه ما ۱۲۶ نفر در نوبت قرار دارند اما اعتباری از سوی بانک برای این افراد تخصیص داده نشد. 

وی افزود: هر روز چندین نفر برای دریافت ودیعه مسکن به شعبه ما مراجعه می کنند که برخی از انها مربوط به چندین ماه پیش هستند. در حالی که اگر اعتبار تخصیص داده شود به سرعت این تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

این متصدی امور معاملات و اعتبارات گفت: فعلا بانک های گیلان اعتباری برای ودیعه مسکن ندارند و متقاضیان باید منتظر تخصیص اعتبار جدید باشند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه http://tem.mrud.ir  ثبت‌نام کرده‌اند اکنون یا منتظر پاسخ استعلام خود هستند با به نظام بانکی معرفی شده‌ و وام اجاره را دریافت کردند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، درخواست متقاضی رد می‌شود.

حال متقاضیان یا بهتر بگوییم مستاجران گیلانی چشم انتظار تسهیلات ودیعه مسکنی هستند که تا چند ماه دیگر به دلیل قرار گیری در فصل پایانی سال و ورود به سال آینده عملا بانک ها دست از پرداخت تسهیلات خواهند کشید. 

تاخیر چندین ماهه در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گیلان درحالی است که مستاجران مجبور هستند در هنگام عقد قراداد تمامی مبلغ رهن و یا پیش پرداخت را پرداخت کنند.

 
منبع: ایرنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان