جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
ماجرای علی لاریجانی و شورای نگهبان همچنان ادامه دارد:

پاسخ ۳۰ صفحه ای لاریجانی به شورای نگهبان

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۰۹:۴۱ چاپ

 حکایت گیلان | مهرشاد ایمانی_ماجرای علی لاریجانی و شورای نگهبان انگار ادامه دارد و سر پایانی ندارد و حالا علی لاریجانی در متنی تفصیلی به مباحث مطرح‌شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحثش را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است. لاریجانی در متنی که حدود ۳۰ صفحه است، سعی کرده به همه شبهات و سؤال‌های شورای نگهبان پاسخ دهد. او نوشته است که هرچند این قبیل اقدامات دیگر سودی برایش ندارد، اما باعث اصلاح رویکرد شورای نگهبان می‌شود. ردصلاحیت‌ علی لاریجانی شاید یکی از پرسروصداترین ردصلاحیت‌ها باشد؛ زیرا علاوه بر آنکه افکار عمومی از این موضوع قانع نشدند، مقام معظم رهبری نیز پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات در سخنانی بیان کردند: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعدا ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است». لاریجانی متعاقب این سخنان به مقام معظم رهبری نامه نوشت و از ایشان تشکر کرد: «با سلام و عرض ارادت، بیانات حکیمانه حضرت‌عالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی‌(قدس‌سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر در مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفا که در بررسی صلاحیت کاندیدای ریاست‌جمهوری رخ داد، بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرتتان را عیان نمود. سپاسگزارم از خداوند متعال، طول عمر باعزت برای آن جناب خواستارم». انتظار می‌رفت در‌پی تذکر رهبر انقلاب، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت لاریجانی تجدیدنظر کند و حتی در ایام پیش از انتخابات گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شد که اگر لاریجانی به صحنه برگردد ممکن است مناسبات انتخاباتی تغییر کند، اما شورای نگهبان هیچ اقدامی در راستای جبران جفای صورت‌گرفته انجام نداد. چند روز بعد لاریجانی در بیانیه‌ای خطاب به شورای نگهبان نوشت: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب‌بودن گزارش‌های داده‌شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت این‌جانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید».
کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان نیز در توییتی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حکمی پیش‌بینی‌ نشده است». لاریجانی هم متعاقب این توییت نوشت: 
«1- سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری معظم در باب انتخابات صراحت دارد که شورای نگهبان موظف به پاسخ‌گویی مکتوب درخصوص دلایل ابطال انتخابات و ردصلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان است؛ لذا ظوابط روشنی (فوق‌الذکر) در این امر وجود دارد و عبارت عدم پیش‌بینی حکمی در قانون انتخابات بهانه و آدرس غلط است. ۲- سیاست کلی صراحت بر اعلام کتبی دلایل ردصلاحیت توسط شورا دارد و ضرورتی بر حضور کاندیدا، دیده نشده است. آن زمانی که لازم بود شورای محترم نگهبان برای کشف صحت و سقم گزارش‌های کذب از کاندایدها دعوت نماید، دعوتی صورت نداد. ۳- با توجه به عدم دریافت دلایل رد‌صلاحیت این‌جانب، مجددا این درخواست را اعلام می‌کنم؛ اما چرا بر این امر اصرار دارم؟ در تاریخ 24/10/1382 رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند: آن‌وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید. اگر خلافش ثابت نشده این احراز استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند». لاریجانی در ادامه مطرح کرد: «صلاحیت این‌جانب یک بار برای ریاست‌جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تأیید شورای نگهبان واقع گردیده است، آیا اینجا جای استصحاب نبود، مگر اینکه با این بیان رهبری معظم، شورای محترم، استنادات قوی داشته که بیان رهبری در استصحاب را کنار گذاشته‌اند. یعنی عملا به رد‌صلاحیت این‌جانب رسیدند، لذا انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی‌تر مطالبه نمایم. ۴-در سال‌های قبل، بارها مناقشات جدی با آن شورا البته از سر دلسوزی برای احقاق حقوق مردم در مورد رد‌صلاحیت نمایندگان مجلس داشته‌ام گاه مؤثر واقع می‌شد و گاه هیچ تأثیری در آرای شورا نداشت». به‌هرحال شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت لاریجانی را به او ارائه داد، اما با قید محرمانه و لاریجانی هم باز در نامه‌ای دیگر نوشت: «احتراما سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز این‌جانب را اعلام نموده‌اید. متأسفانه نامه‌ای که اخیرا برای این‌جانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق این‌جانب به‌دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم».
در ادامه طحان‌نظیف، سخنگوی جدید شورای نگهبان، در گفت‌وگویی با نشریه «عصر اندیشه» درباره علت عدم انتشار دلایل ردصلاحیت‌ها گفت که برای این کار محذوریت شرعی و قانونی درباره حفظ حیثیت و آبروی اشخاص وجود دارد.
لاریجانی هم در پاسخ به این گفت‌وگو و خطاب به طحان‌نظیف نوشت: «برادر گرامی جناب آقای طحان‌نظیف جناب‌عالی در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم‌ احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعا و قانونا ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به‌طور کلی درست است؛ اما درباره افرادی نظیر حقیر که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. ضمنا این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌‌کردن موضوع را بیش از پیش ضروری می‌سازد. این مطلب درباره نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جناب‌عالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌ نحو ایهام». پیش از این نیز لاریجانی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و همچنین در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ مکررا از شورای نگهبان درخواست کرده بود علت عدم احراز صلاحیت وی را علنی اعلام کنند.
به‌هرحال تا اینجای کار دلایل ردصلاحیت لاریجانی به عموم مردم اطلاع داده نشده؛ شرایطی که برخلاف میل خود لاریجانی است. در چنین وضعیتی حالا او در نامه‌ای مبسوط و 30صفحه‌ای درباره دلایل شورای نگهبان پاسخ داده است.

منبع: شرق

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان