جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
علیزاده طباطبایی وکیل خانواده جانباختگان :

متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی یک سروان است

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۱۱:۰۱ چاپ

حکایت گیلان | علبزاده طباطبایی وکیل دادگستری که وکالت خانواده چند تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی را برعهده دارد، در خصوص اولین جلسه دادگاه رسیدگی می‌گوید چون جلسه غیرعلنی بود، نمی‌توانم از محتویات جلسه موضوعی را بگویم. درباره خود پرونده نیز هم وکلا هم خانواده‌ها معتقد بودند بررسی‌ها ناقص است.


روز یکشنبه و بعد از گذشت نزدیک به دو سال از ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی، نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه نظامی به ریاست قاضی مهرانفر و با حضور برخی از خانواده‌های جانباختگان و ۱۰ متهم نظامی برگزار شد. ابتدا قرار بود این دادگاه به صورت علنی برگزار شود، اما به سبب وجود محدودیت‌های نظامی، در نهایت غیرعلنی برگزار شد و صرفا خبری از قوه قضاییه به رسانه‌ها ارسال شد تا به عنوان جزییات دادگاه منتشر کنند. رسانه‌ها به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه، اجازه انتشار محتوای آن را ندارند، به همین دلیل در این گزارش به محتوای دادگاه نپرداخته و صرفا در گزارشی این موضوع را پیگیری کردیم که روند رسیدگی و شرایط حاکم بر دادگاه چگونه بوده است که جزییات آن به روایت وکلای دادگاه و همچنین برخی از خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در ادامه آمده است.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری که وکالت خانواده چند تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی را برعهده دارد، در خصوص اولین جلسه دادگاه رسیدگی در همین رابطه می‌گوید چون جلسه غیرعلنی بود، نمی‌توانم از محتویات جلسه موضوعی را بگویم بنابراین صرفا درباره نحوه رسیدگی توضیح می‌دهم و همین ابتدا این را بگویم که خانواده‌ها به شدت آسیب‌دیده هستند و برایشان این جلسات بسیار سخت است. درباره خود پرونده نیز هم وکلا هم خانواده‌ها معتقد بودند بررسی‌ها ناقص است و خوشبختانه دادگاه نیز پذیرفت بنابراین قرار شد پرونده برای گزارش کارشناسی برگردد و به اعتراض رسیدگی شود.

 
به کیفرخواست پرونده هواپیمای اوکراینی اعتراض کردیم

وی ادامه داد: جلسه اول دادگاه ۳ ساعت به طول انجامید و در دادگاه ۱۱۳ نفر از ۱۶۹ خانواده در جلسه حضور داشتند. برخی از این خانواده‌ها که نبودند یا ایران نبودند یا اتباع خارجی بودند که ۱۴۶ نفر آنها ایرانی، ۱۰ نفر افغانستانی، ۵ نفر کانادایی و ۳ نفر سوئدی و ۱۱ نفر نیز اوکراینی بودند. کیفرخواست در جلسه کامل خوانده نشد و البته تنفس دادند تا یک جلسه دیگر برای خواندن کیفرخواست باشد و بعد از آن برای رسیدگی و مطالعه بیشتر ارجاع داده شود. حدود ۱۲ وکیل بودیم و هرکدام از ما پرونده چندنفر را قبول کردیم. وکلایی همچون آقایان اثنی عشری، صادقی، کاکاافشار در جلسه حضور داشتند.

متهم ردیف اول پرونده هواپیمای اوکراینی یک سروان است

طباطبایی با بیان رئیس دادگاه جلسه را خوب اداره کرد، گفت: خانواده‌ها بسیار عصبی بودند، حرفشان را می‌زدند و دادگاه به سخنان این خانواده‌ها گوش می‌کرد و از این جهت خوب بود. دادگاه ۱۰ متهم نظامی داشت و چون غیرعلنی بود نمی‌توانم اسمی از این متهمان ببرم و تنها می‌توانم بگویم که ده نفر متهم افرادی بودند که مستقیما درگیر این عملیات بودند. ستوان، سروان، سرگرد، سرتیپ و سرهنگ در میان متهمان بودند و متهم ردیف اول نیز سروان است. ۳ الی ۴ نفر متهم به قتل غیرعمد هستند و مابقی در بی‌احتیاطی در انجام وظیفه متهم هستند.

منبع: رویداد24

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان