شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | ستفاده روزانه و خودسرانه از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها به یکی از الگوهای رفتاری رایج در جهان امروزی تبدیل شده است، درحالی که پزشکان و محققان بارها نسبت به پیامدهای زیاده‌روی در مصرف این محصولات هشدار داده‌اند. اگر شما هم بدون مشورت پزشک هرروز از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده می‌کنید،‌ شاید پس از آشنایی با عوارض این الگوی رفتاری نادرست واقعا چنین کاری را متوقف کنید.


در ادامه این مطلب با 6 مورد از تاثیرهای منفی مصرف خودسرانه مکمل ها آشنا خواهید شد که به ترتیب عبارتند از: 

1. مولتی‌ویتامین‌ها می‌توانند با داروهای تجویزی تداخل کنند 
بعضی از مکمل‌های خوراکی می‌توانند اثربخشی داروهای تجویزی را افزایش دهند، درحالی که بعضی از آنها نیز این اثربخشی را کاهش می‌دهند. بنابراین استفاده بی‌رویه و خودسرانه از مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها همراه با داروهای تجویزی، تعادل اثربخشی این داروها را مختل می‌کند. 

 
2. زیاده‌روی در مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند به سکته منجر شود 
بیشتر ویتامین‌ها از نوع محلول در آب هستند، درحالی که ویتامین‌های A، D، E و K در گروه محلول در چربی قرار می‌گیرند. زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌های محلول در چربی، خصوصا ویتامین‌های A و E همواره می‌تواند خطرناک باشد. براساس گزارشی که JAMA Neurology منتشر کرده است، زیاده‌روی در مصرف مکمل ویتامین E که dl-alpha tocopherol نام دارد، خطر وقوع خونریزی ساب‌آراکنوئید یا زیرعنکبوتیه و مرگ‌ومیر ناشی از آن را افزایش می‌دهد. 

 

3. زیاده‌روی در مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند سطح قند خون را تغییر بدهد 
امروزه استفاده از ویتامین‌های جویدنی و مکیدنی در میان بزرگسالان هم رایج شده است. با این‌حال، توجه به این نکته بسیار مهم است که افراد مبتلا به بیماری دیابت به‌هیچ‌وجه نباید از این محصولات جویدنی و مکیدنی استفاده کنند، زیرا این نوع از مکمل‌ها معمولا حاوی قندهای افزوده یا دیگر ترکیبات ناسالم هستند. اگر کسی به حساسیت‌های غذایی، ‌آلرژی‌ها یا مشکلات مشابه مبتلا است، باید به فهرست ترکیبات تشکیل‌دهنده محصولات جویدنی و مکیدنی بیشتر توجه داشته باشد. 

 

4. زیاده‌روی در مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند به آسیب‌های عصبی منتهی شود 
دریافت بیش‌ازحد ویتامین B6 می‌تواند به مسمومیتی منتهی شود که با آسیب‌های عصبی همراه است. براساس مطالعه‌ای که StatPearls منتشر کرده است، همه موارد مسمومیت با ویتامین B6 از زیاده‌روی افراطی در مصرف غیردرمانی این ویتامین نشات می‌گیرند که عمدتا هم به خوددرمانی با استفاده از محصولات بدون نسخه محدود می‌شوند. این درحالی است که مصرف ویتامین B6 براساس جدول نیازهای روزانه بدن نهایتا به مسمومیت منجر نخواهد شد. 

 
5. وابستگی به مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند با رژیم غذایی ناسالم همراه شود 
کسانی که هر روز از مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها استفاده می‌کنند، معمولا به نوعی احساس امنیت کاذب دچار می‌شوند. درواقع، بیشتر این افراد تصور می‌کنند که با کمک مولتی‌ویتامین‌ها به سلامتی کامل دست می‌یابند و دیگر نیازی به رژیم غذایی سالم ندارند. این درحالی است که به نظر پزشکان و محققان، محصولات مکمل و مولتی‌ویتامین هرگز نمی‌توانند جایگزین رژیم غذایی سالم و کامل شوند. 

 

6. زیاده‌روی در مصرف مولتی‌ویتامین‌ها می‌تواند به شکل‌گیری سنگ کلیه منجر شود 
قبل از انتخاب هر مکملی، باید دوز ترکیبات درونش را بررسی کنید و خصوصا به میزان کلسیم و ویتامین D درون آن توجه داشته باشید. براساس مطالعه مهمی که Nutrients منتشر شده است، ویتامین D جذب کلسیم دریافت‌شده را افزایش می‌دهد، درحالی که دریافت دوز بسیار بالای کلسیم و ویتامین D به‌صورت همزمان می‌تواند در روندهای شکل‌گیری سنگ کلیه نقش داشته باشد. 

منبع: سلامت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان