شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
سلامتی دموکراسی ندارد؛

ضرورت شروع سریعتر محدودیت های واکسن نزده ها در ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ ۱۲:۴۰ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان |این روز ها حواشی زیادی در مورد واکسینه نشدن برخی از بازیکنان در بایرن مونیخ، دور و اطراف این تیم جریان دارد که از داغ ترین این حواشی می توان به واکسن نزدن یوسوا کیمیش اشاره کرد. بعد از مجددا قرنطینه شدن یوسوا کیمیش و دوری او به مدت 2 هفته از میادین، مدیران بایرن مونیخ نگران شده اند که به دلیل دوری او از تمرینات و عدم آمادگی ممکن است که رقابت برای قهرمانی در بوندسلیگا به خطر بیفتد. حال پیرامون شرایط و حواشی که برای بایرن مونیخ ایجاد شده است، مدیران این تیم تصمیم گرفتند که با بازیکنانی که در مقابل واکسن زدن مقاومت می کنند، برخورد کنند.  در جدیدترین گفت و گویی که مدیران این تیم با این بازیکنان داشته اند، به آن ها گفته شد که در صورت قرنطینه شدن، در طول زمان غیبتشان پولی دریافت نخواهند کرد. برای مثال یوسوا کیمیش دستمزد سالانه 20 میلیون یورو (همراه با بند های پاداش) از بایرن مونیخ دریافت می کند که یعنی در هر هفته 384.000 یورو درآمد دارد و با دو هفته قرنطینه شدن، 768.000 یورو ضرر می کند.

با بیشتر شدن تعداد افراد واکسینه شده در دنیا، دولت های مختلف در سراسر دنیا در حال وضع قوانینی جدید برای سخت کردن کار افراد واکسینه نشده و حفاظت از واکسینه شده ها هستند. مثلا  در کشور آلمان قانونی وضع شده است که افراد واکسینه نشده  اجازه حضور و اقامت در هتل ها و همچنین رستوران ها را ندارند.  

در ایران نیز چنین هشدارهایی به واکسن نزده ها داده اعلام شده که هنوز اجرایی نشده است. البته اکثریت مردم در ایران واکسن زده اند، ولی همچنان درصد قابل توجهی نسبت به آن مقاومت می کنند. هرچند این طیف در اقلیت هستند، ولی باید توجه داشت که میزان سلامتی مردم بستگی زیادی به افزایش هرچه بیشتر واکسیناسیون در کشور داشته است. آمار نشان می دهد همزمان با افزایش واکسیناسیون میزان مرگ و میر و ابتلای بیماران کرونایی کاهش چشمگیری داشته است. هرچند انتقاداتی نسبت به عدم عرضه سریع واکسن و همچنین اصرار بر توزیع انحصاری واکسن های داخلی در گذشته بوده اما به هر صورت این امر با توزیع سریع آن ها در استان های مختلف جبران شده است. حالا همه این ها بیهوده خواهد بود که عدم کنترل واکسن نزده ها دوباره بحران دیگری را ایجاد کند. 

نباید از فرصت طلایی واکسیناسیون در شرایط فعلی برای عبور از بحران گذشت. موج بعدی واکسیناسیون باید همراه با اجبار عده ای باشد که در برابر این شرایط مقاومت می کنند. دستور به  قرنطینه افراد واکسینه نشده، محدودیت درحوزه سفر، عدم صدور بلیت پرواز و قطار، ورود به ادارات و دانشگاها با کارت واکسیناسیون و همچنین محدودیت های حقوقی می تواند از جمله این محدودیت ها باشد که درصد قابل توجهی از واکسن نزده ها را جلب کند و بدون شک درصد حضور این افراد را بسیار پائین خواهد آورد. سلامتی موضوعی نیست که کسی خود را تافته جدابافته جامعه بداند. این امری است که در جهان از چین گرفته تا کشورهای عربی نیز مورد تاکید قرار دارد و قطعا شاهد ارتقای نظام سلامت در آنجا خواهیم بود. امری که نظام بهداشت ایران نیز باید از آن الگو بگیرد و مقابل واکسن نزده ها بایستند. حتی اگر در سطح بازیکنان بایرن مونیخ باشند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان