پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | شرکت داروسازی فایزر طی توافقی اجازه تولید و فروش داروی آزمایشی خود برای درمان کووید-۱۹ در ۹۵ کشور درحال توسعه را داده است. ایران و افغانستان هم جزو این کشورها هستند.

امضای این توافق در عمل می‌تواند داروی «کووید ۱۹» را در اختیار بیش از نیمی از جمعیت جهان قرار دهد. بنا به اعلام فایزر مجوز ساخت این دارو به گروه «ام پی پی» (MPP) مستقر در ژنو داده خواهد شد. سازمان «ام پی پی» به این ترتیب می‌تواند به شرکت‌های تولیدکننده داروهای بدون علامت تجاری اجازه دهد تا محصول فایزر را برای استفاده در ۹۵ کشور تولید کنند.

هر چند این توافق زمینه دسترسی ۵۳ درصد جمعیت جهان به داروی فایزر را فراهم می‌کند اما برخی از کشورهای پرجمعیت همچنان در چهارچوب این توافق به قرص فایزر دسترسی نخواهند داشت. به عنوان مثال جمعیت برزیل به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان تلفات جانی را در جریان همه‌گیری ویروس کرونا داشت از توافق فایزر با «ام پی پی» بهره‌مند نخواهد شد.

شرکت‌های داروسازی برزیل اجازه تولید داروی فایزر برای صدور به دیگر کشورها را خواهند یافت اما نمی‌توانند این دارو را در داخل کشور عرضه کنند.

با این حال امضای توافق فایزر با «ام پی پی» برای تولید دارویی که هنوز از سوی هیچ کشور یا ارگانی مورد تائید قرار نگرفته این امید را پدید آورده است که در نهایت این دارو در دسترس خواهد بود.

فایزر و سایر شرکت های داروسازی همچنین در برابر لغو پروانه انحصاری ساخت واکسن های کرونا مقاومت کرده اند.

منبع: یورونیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان