پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | طی روزهای اخیر انتشار تصاوی و فیلم هایی با موضوع تکراری برداشت خاک از تالاب انزلی و انتقال آن به استان‌های همسایه، به فاصله کمتر از ۲ ماه بار دیگر به حواشی فضای رسانه‌ای و مجازی استان گیلان تبدیل شده است که نیازمند نگاه دقیق‌تری به این ادعا است.

تالاب بین‌المللی انزلی یکی از بزرگترین تالاب های ایران و جهان است که بواسطه اهمیت بالای زیست محیطی، همواره مورد توجه مردم، فعالان محیط زیست، مسئولان است که اخبار و حواشی آن با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود.

تالاب انزلی شهریور ماه امسال شاهد سلسله آتش سوزی هایی بود که بزرگترین آن سه روز به طول انجامید و در نهایت با کمک هواپیمای آتش نشان حریق مهار شد و هفت هکتار از اراضی منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی در آتش سوخت. این آتش سوزی ابعاد خبری گسترده ای یافت که حتی زسانه های خارجی و بین المللی نیز به ان پرداخت که نشان از اهمیت این زیستگاه طبیعی دارد. 

تالاب انزلی طی چند دهه اخیر با مشکلات فراوانی مواجه بود که خشک شدن تدریجی ، ورود گونه های مهاجم مانند سنبل آبی ، انباشت رسوبات و بسیاری موارد دیگر از جمله مشکلاتی است که حیات این تالاب بین المللی را تهدید می کند.

اما در تازه ترین رویداد، مطالبی در فضای مجازی استان طی روزهای اخیر منتشر شد که از برداشت خاک و ماسه از بستر و حواشی این تالاب و انتقال ان به استانهای دیگر حکایت می کند.

پیشتر نیز در شهریور ماه امسال ویدئویی مشابه در فضای مجازی منتشر شد، که با وجود ادعای برداشت خاک از تالاب انزلی مشخص گردید که این عملیات مربوط به خاک‌برداری در جوار فرودگاه رشت است که با نخستین اراضی تالابی انزلی بیش از ۱۰ کیلومتر فاصله داشت.

البته در ویدئو منتشر شده جدید نیز همین ادعا با تفاوت جزئی بار دیگر مطرح می شود. با این تفاوت که این بار به جای استان همدانف ادعا می شود خاک مذکور به استان اصفهان خواهد رفت. 

همزمان با انتشار این مطالب در فضاب مجازی و حتی برخی رسانه های استانی و محلی، فیلم های ویدئویی هم از عملیات برداشت در شبکه های اجتماعی بارگزاری شد تا این ادعا را تایید کند.

در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، فیلمبردار مدعی می شود خاک تالاب انزلی برای ارسال به استان اصفهان بارگیری می شود. این مرد در ویدئویی کوتاه ۱۳ دقیقه ای ادعا کرد خاکی که توسط بیل مکانیکی به یک کامیون حمل نخاله منتقل می شود خاک تالاب انزلی است که به استان اصفهان ارسال خواهد شد.

آزار افکار عمومی هدف مجازی

پس از پیگیری های مستمر در رابطه با صحت و سقم این خبر در نهایت دادستان بندرانزلی گفت: این خبر برای اذیت و آزار افکار عمومی در فضای مجازی تولید شده است و واقعیت خارجی ندارد.

اکبر سبحانی سپس به ویدئوی دیگری اشاره کرد که در تاریخ سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ( حدود ۲ ماه پیش) ضبط شده است و در این فیلم نیز صدای مردی به گوش می رسد که این بار مدعی بارگیری خاک تالاب انزلی برای ارسال به شهر همدان است.

وی اظهار داشت: پس از بررسی های لازم در خصوص فیلم ۲۳ شهریور کذب بودن ادعای فرد مذکور ثابت شد، زیرا در این فیلم برج کنترل هواپیما در فرودگاه رشت دیده می شود و زمینی که خاک آن در خودروی سنگین بارگیری می شود خصوصی است و فرد گزارش دروغ تهیه می کند.

دادستان بندرانزلی فیلم جدید را نیز دنباله سریالی حاشیه سازی گذشته عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های میدانی هیچ برداشتی از تالاب انزلی انجام نشده است.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار  از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

منبع: ایرنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان