جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
از محدودیت فضای مجازی و جوانی جمعیت تا قانون سگ گردانی؛

مجلس یازدهم و تحمیل سبک زندگی اجباری برای ایرانیان

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ ۱۴:۳۷ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر: ۷۵ نماینده مجلس طرحی را تدوین کرده‌اند که به موجب آن واردات، خرید و فروش، تکثیر، گردانیدن و حمل و نقل گروه زیادی از حیوانات ممنوع می‌شود و مرتکبین به پرداخت جزای نقدی معادل ده تا سی برابر حداقل حقوق کارگری و نیز ضبط حیوان خود محکوم می‌شوند. 

نمونه هایی از این طرح ها در مجلس یازدهم به وفور یافت می شود. طرح افزایش جمعیت و محدودیت براستخدام از مجردها و همچنین حذف غربالگری و افزایش معلولین، طرح  محدود کردن شبکه های اجتماعی خارجی ، طرح کاهش مهریه به 14 سکه از این دست ها هستند. حتی مجلس به طرح تغییر رسمی ساعت نیز ورود کرده و خواستار آن شده ساعتش تغییری نکند. همه این ها در قالب اسامی دهن پرکن همچون «صیانت» «جوانی جمعیت و ارزش و تعالی خانواده»  «مقابله با تحریم ها» ارائه شده است که می خواهند اصل ماجرا را طور دیگری نشان دهند. 

مجلس یازدهم را می توان مجلسی برای  سبک زندگی اجباری ایرانیان معرفی کرد که البته هنوز موفقیتی کسب نکرده ولی تلاش خودش را می کند. آن ها از فضای مجازی و افزایش جمعیت را در نظر گرفته اند و حتی به مسائل خصوصی تر چون نگهداری سگ گردانی هم رسیده اند. در این شرایط اقتصادی که وضعیت نامناسبی در کشور ایجاد شده مجلس یازدهم فاقد برنامه راهبردی مشخص اقتصادی است. ولی تا دلتان بخواهد محدودیت های اقتصادی برای رویکردهای فرهنگی و اجتماعی و شبکه های اجتماعی را در نظر گرفته است. 

البته در میان نمایندگان مجلس هنوز افرادی پیدا می شوند که به این رویکرد معترض هستند و معتقدند مجلس باید به مسائل اصلی مردم بپردازد. ولی طیف اکثریت با ارائه طرح های گوناگون راه را بر آن ها بسته است. در این مجلس به جای آن که لوایح دولت مورد بررسی قرار گیرد، به محلی برای طرحهای جنجالی تبدیل شده که ایده لوژی و رویکرد خود را متناسب با فرهنگ و مذهب ایرانی ها فرض کرده اند. آن ها حتی برای در نظر گرفتن این موضوع که چنین رویکردی منجر به انتقادات اجتماعی از آن ها می شود به راه خود ادامه می دهند. ولی شاید مسعود پزشکیان جواب خوبی به این نمایندگان داد که  ازدواج و فرزندآوری، معیشت و شغل می خواهد نه قانون! سبک زندگی هم چیزی نیست که با قانون بتوان آن را تغییر داد و تجربه نشان داده برعکس عمل می کند. مثل قانون جرم دانستن ویدئو که زمانی داشتنش جرم بود و بعد مایه افتخار خانواده های ایرانی!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان