شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
کمبود آرد در گیلان ؛

 از نانوا اصرار از مسئول انکار

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۰:۴۰ چاپ

حکایت گیلان | چند وقتی است که نانوایی های گیلان با کمبود آرد و تعطیلی واحد صنفی خود مواجه هستند در حالی که مسئولان این موضوع را تکذیب و می گویند سهمیه ها تغییری نکرده است.

 طی ماه‌های اخیر بارها شاهد تعطیلی نانوایی‌های استان به بهانه کاهش سهمیه و کمبود آرد بودیم. موضوعی که هم از گلایه نانوایی‌ها و هم شهروندان را به دنبال است.

در این میان اما هر کسی یک نظر دارد. نانوا از کاهش سهمیه و کمبود آرد می‌گوید و شهروند از تعطیلی نانوایی‌ها، کیفیت پایین نان، صف‌های طولانی برای گرفتن نان و اما مسئولان هر دو موضوع را تکذیب می‌کنند.

نان هم همانند برنج از مهم‌ترین اقلام مصرفی مردم گیلان را تشکیل می‌دهد عده‌ای که توانایی خرید برنج حتی از نوع وارداتی را ندارند بیشتر نان مصرف می‌کنند که وضعیت موجود و تعطیلی تعدادی از نانوایی‌ها به بهانه نبود آرد زندگی را برای این افراد سخت کرده است. سرانه مصرف نان در استان گیلان هفت کیلوگرم است اما با توجه به جمعیت شناور و حضور مسافران در این استان این وضعیت با میزان مصرف استان مطابقت ندارد.

سهمیه کافی در اختیار نانواها قرار نمی‌گیرد

یکی از نانوایان رشتی با بیان اینکه ماهانه ۱۷۰ کیسه آرد به عنوان سهمیه به این نانوایی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: این تعداد کفاف پخت نان و تأمین نیاز شهروندان را نمی‌کند.

وی با بیان اینکه از صبح زود تا عصر مشغول پخت نان هستیم، افزود: گاهی مجبور می‌شویم برای پخت نان آرد آزاد خریداری کنیم.

این نانوا با اشاره به اینکه این مشکلات را طی نامه‌ای به گوش اتحادیه رسانده ایم اما تاکنون اقدام خاصی برای تأمین آرد مورد نیاز ما انجام نشده است، تصریح کرد: قطعاً خریداری آرد به صورت آزاد نه برای نانوا و نه مصرف کننده به صرفه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کمبود آرد سبب شده تا ساعات کار را کاهش و یا حتی در بعضی از روزها پخت را تعطیل کنیم، افزود: این وضعیت نارضایتی مشتری را هم به دنبال دارد.

کیفیت پایین و تعطیلی نانوایی‌ها مشکل ساز شده است

یکی از شهروندان رشتی  با گلایه از این وضعیت، گفت: در ماه‌های اخیر تعداد روزهای تعطیل نانوایی‌ها زیاد شده و ما برای تهیه نان با مشکل مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه مسئولان و متولیان باید به این وضعیت رسیدگی کنند، ادامه داد: هنگام خرید نان هم با صف‌های طولانی مواجه می‌شویم.

این شهروندان با اشاره به کیفیت پایین نان و کوچک شدن آن، اضافه کرد: وقتی به این وضعیت اعتراض می‌کنیم نانوا نبود و کیفیت پایین آرد را بهانه می‌کند و گاهی هم می‌گوید وضعیت همین است اگر دوست دارید بخرید وگرنه جای دیگری خرید کنید.

تخلف خود نانوایان موجب کاهش و یا قطع سهمیه آرد است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان نیز با اشاره به اینکه وظیفه شرکت بازرگانی ایران و اداره کل غله تأمین کالای اساسی از جمله گندم و آرد است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی این اداره کل در استان گیلان بیش از چهار ماه است.

فرزاد اسدی با بیان اینکه این موضوع به صورت متمرکز نبوده و در تمام شهرستان‌های استان گیلان انجام شده است، افزود: سهمیه هیچ نانوایی برای امسال کسر نشده و این سهمیه همانند سال گذشته است.

وی با اشاره به ذخیره سازی خوب گندم به عنوان مواد اولیه تولید آرد، اضافه کرد: امروز ذخیره سازی گندم و آرد در استان گیلان در بهترین وضعیت قرار دارد.

اسدی در ادامه با تکذیب گلایه نانوایان در زمینه کاهش سهمیه آرد، تأکید کرد: سرانه مصرف آرد برای هر نفر در استان گیلان حدود ۱۰ کیلوگرم است بر همین اساس کاهش سهمیه و کمبود آرد در استان گیلان را تکذیب می‌کنم.

وی با اشاره به علت گلایه برخی نانوایان استان گیلان، افزود: برخی از نانوایان تخلفاتی انجام داده و آرد را از شبکه خارج کنند با توجه به اینکه نهاده‌های دامی استان گیلان افزایش یافته و قیمت هر کیسه ۴۰ کیلو در گندم ۶۰۰ تومانی ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان و در گندم ۹۰۰ تومانی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است برخی از نانوایان اقدام به خروج آرد می‌کنند.

مدیر کل غله و بازرگانی استان گیلان با بیان اینکه نظارت‌های در این بخش بر عهده سازمان صمت بوده و طرح‌های نظارتی اجرا می‌شود، ادامه داد: تخلفات مشاهده شده گزارش و در ادامه سهمیه نانوایان متخلف کاهش و حتی قطع شده و به نانوای همان منطقه برای تأمین نان مردم داده می‌شود.

منبع: مهر

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان