پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | سخنگوی دولت طالبان افغانستان پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر کشته شدن فعالان این کشور گفت که جسد چهار زن در شهر مزارشریف در شمال این کشور پیدا شده است.

 قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در یک بیانیه ویدئویی گفت که پس از پیدا شدن این چهار جسد در خانه ای در حوزه پنجم پلیس شهر، دو مظنون دستگیر شدند.

«افراد دستگیر شده در بازجویی های اولیه اذعان کرده اند که زنان از سوی آنان به خانه دعوت شده اند. وی گفت: تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

خوستی هویت قربانیان را اعلام نکرد، اما یک منبع در مزارشریف به خبرگزاری فرانسه گفت که حداقل یکی از کشته شدگان یک فعال حقوق زنان است که خانواده او تمایلی به صحبت با رسانه ها ندارند.

در گزارش بی بی سی به نقل از منابع جامعه مدنی آمده است که این چهار زن دوستان و همکارانی بودند که امیدوار بودند برای پرواز به خارج از کشور به فرودگاه مزارشریف سفر کنند.

یک منبع به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفت که این زنان تماسی دریافت کردند که فکر می‌کردند دعوتی برای پیوستن به یک پرواز تخلیه است و توسط یک خودرو سوار شدند، اما بعداً جسدشان پیدا شد.

در آخرین دوره حکومت طالبان، زنان از زندگی عمومی منع شدند و از زمان بازگشت این گروه به حکومت، بسیاری از فعالان حقوق بشر از کشور گریختند.

برخی از زنانی که باقی مانده اند در کابل تظاهرات خیابانی برگزار کرده و خواستار رعایت حقوق خود و اجازه حضور دختران در مدرسه ها شده اند.

افراد طالبان برخی از تظاهرات ها را سرکوب و دولت آن تهدید کرده است که هر روزنامه نگاری را که تجمعات غیرمجاز را پوشش می دهد دستگیر خواهد کرد.

رهبران طالبان تاکید کرده اند که افراد آنها مجاز به کشتن فعالان نیستند و قول داده اند که هر کسی که این کار را انجام دهد مجازات خواهد شد.

منبع: دیده بان ایران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان