پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | از آغاز اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور، استان گیلان بااین‌همه گیری درگیر بود. تعداد بالای فوتی و درگیری شدید مردم با این ویروس مرگبار روزهایی فراموش‌نشدنی را در تاریخ گیلان ثبت کرد.

گذر زمان، تلاش‌های کادر درمان، گروه‌های جهادی و مردمی که از همه جهت یاری گر همشهریان و هموطنان خود بودند تقویم را به روزی رساند که واکسیناسیون در کشور آغاز شد، واکسیناسیونی که در ابتدا شروعی کند داشت و به‌یک‌باره نیز متوقف شد. پس از مدتی نیز این روند ادامه یافت که البته با مشکلات بسیاری همراه بود.

در این راه بسیاری از افراد و سازمان‌ها در این روند دخیل بودند که به برخی از آنان خواهیم پرداخت؛ اما هرچه که هست باید تأکید کنیم گیلان و مردمانش در تحقق رسیدن به جایگاه نخست واکسیناسیون کشور نقشی به سزا و مهم داشتند، فرهنگی که باید به آن بیش از این پرداخت و به نسل‌های آینده رساند.

در این راه دانشگاه علوم پزشکی، کادر تزریقات شامل سپاه، بسیج، نیروهای جهادی، مراکز بهداشت، هلال‌احمر و…، رسانه‌ها و فضای مجازی و از همه مهم‌تر فرهنگ بالای مردم گیلان و اهمیت سلامت برای آنان سبب ثبت این آمار بی‌نظیر در واکسیناسیون شد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛
نقش مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تأمین واکسیناسیون در روزهایی که سهمیه واکسن در گیلان بسیار محدود بود قابل‌تقدیر است، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در روزهایی که سهمیه ۱۰ هزار واکسن برای گیلان در نظر گرفته‌شده بود با پیگیری‌های ارسلان سالاری ریاست دانشگاه این سهمیه به ۴ برابر افزایش پیدا کرد و این افزایش سهمیه با توجه به شرایط خاص گیلان و هجوم همه‌جانبه مسافران در هر تعطیلی سبب شد تا بخش عمده‌ای از مردم گیلان برابر این ویروس منحوس واکسینه شوند.

کادر تزریقات؛
نیروهای مختلف در زمینه تزریق واکسن کرونا جان‌فشانی کردند و بی‌مزد و منت در این امر خطیر حضور یافتند. از نیروهای کادر درمان، هلال‌احمر، سپاه، بسیج، نیروهای جهادی و مراکز بهداشت نقشی مهم در تحقق عنوان نخست گیلانی‌ها در واکسیناسیون داشتند.

رسانه‌ها؛
فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق رسانه‌های گیلان را هرگز نباید فراموش کرد، گیلان که خوشبختانه در زمینه رسانه‌های فعال رتبه‌ای بالا در کشور را دارد توانست با تکیه بر این ابزار اطلاع‌رسانی جمعی آگاهی لازم را به مردم در زمینه واکسیناسیون ارائه دهد.

فرهنگ؛
مردم فرهیخته و بافرهنگ گیلان بازهم پرچم‌دار شدند و با حضور خود در مراکز واکسیناسیون و دریافت واکسن جهت ایمن‌سازی جامعه از ویروس مرگبار کرونا سهمی بزرگ در ثبت این رکورد تاریخی داشتند. باید قبول کرد فرهنگ بالای مردم گیلان و اهمیت سلامت برای آنان جایگاهی مهم در ثبت رتبه نخست واکسیناسیون کشور داشته است. در پایان از تمامی آنانی که در ثبت این عنوان به نام گیلان و گیلانیان نقش داشتند تقدیر می‌نماییم و از آنان سپاسگزاریم.

منبع: رشت‌جان

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان