پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

چگونه کلنگ شهرک صنعتی شماره ۳ در گورابجیر صحرا بر زمین نشسته و هیچ مسوولی از شهرستان خمام آنجا حضور نداشته یا بهتر بگوییم دعوت نبوده است؟ مگر لایحه تصویب شده و به دولت ابلاغ شده بود؟ چرا افکار عمومی از آن بی‌اطلاعند؟

به گزارش حکایت گیلان | یادداشت وارده: با توجه به آغاز عملیات احداث شهرک صنعتی شماره ۳ منطقه آزاد در روستای گورابجیر صحرا در روزهای اخیر، ذکر چندین نکته ضروری به‌نظر می‌رسد.

 حدود ۱۴ سال قبل چندین‌روستای خمام در پهنه سرزمینی منطقه آزاد انزلی قرار گرفت و از آن‌زمان بخشداری نقشی نظارتی پیدا نموده و این‌روستاها طبق قوانین سازمان مناطق آزاد کشور زیر نظر منطقه آزاد مدیریت گردیدند.
۲۳ روستا در سال ۹۸ در پی طرح شکایت، با رای دیوان عدالت اداری از منطقه آزاد منفک‌شده و دیگر منطقه آزاد انزلی نمی‌توانست خارج از پهنه سرزمینی خود به فعالیت بپردازد؛ که از این‌تعداد روستا، ۷ روستا متعلق به بخش مرکزی فعلی در شهرستان خمام هستند.
حالا سوالی که مطرح می‌شود این‌است که چگونه کلنگ شهرک صنعتی شماره ۳ در گورابجیر صحرا بر زمین نشسته و هیچ مسوولی از شهرستان خمام آنجا حضور نداشته یا بهتر بگوییم دعوت نبوده است؟
در این‌شرایط اولین‌نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این‌است که تقسیمات کشوری و مرزهای سیاسی نادیده گرفته شده و احتمالاً مسوولان شهرستان و نمایندگان خمام در مجلس -بنا بر دلیلی‌که مشخص نیست- موضع سکوت را در پیش گرفته‌اند!

منطقه آزاد انزلی در حالت فعلی و تا زمانی‌که الحاق مجدد روستاهای منفک‌شده به تصویب نرسیده نمی‌توانست حتی یک‌متر فراتر از محدوده شهرستان بندرانزلی مجوزی صادر نماید. ۲ سال است که روستاهای منفک‌شده از منطقه آزاد بلاتکلیف مانده و عملاً طبق قانون در پهنه سرزمینی این‌منطقه قرار ندارند. موضوعی‌که نمایندگان مجلس به‌دنبال آن بوده‌اند الحاق فرودگاه رشت، شهرک صنعتی سپیدرود و بازگشت ۲۳ روستا به منطقه آزاد بوده، که یکبار به درب بسته خورده و از سوی شورای نگهبان رد شده، اما مدتی‌قبل پس‌از رفع ایراد در کمیسیون اقتصادی مجلس تایید گردید؛ یعنی باید پروسه بررسی مجدد از سوی شورای نگهبان، تایید دیوان و ابلاغ به دولت را طی کند، که خوشبینانه شش‌ماه زمان می‌طلبد.
بنابراین بازهم این‌سوال مطرح می‌شود که چگونه کلنگ شهرک صنعتی شماره ۳ در گورابجیر صحرا بر زمین نشسته و هیچ مسوولی از شهرستان خمام آنجا حضور نداشته یا بهتر بگوییم دعوت نبوده است؟ مگر لایحه تصویب شده و به دولت ابلاغ شده بود؟ چرا افکار عمومی از آن بی‌اطلاعند؟

این‌داستان فراتر از تغییر کاربری زمین‌های زراعی است. البته بی‌شک نباید اهمیت مبحث تغییر کاربری اراضی زراعی را نادیده گرفت، اما برای استانی‌که مشکل آن اشتغال جوانان و تولید است، شهرک صنعتی و حضور صنایع های‌تک و دانش‌بنیان نکته‌ای ارزشمند خواهد بود. شهرستانی‌ تازه‌تاسیس که می‌تواند به‌دلیل نزدیکی به منطقه آزاد به یک شهرستان صنعتی بدل گردیده و شاهد پیشرفت خود با حضور سرمایه‌گذاران باشد.

واکنش شهرستان خمام و مسوولان ارشد آن درخصوص اقدام -به‌نوعی اهانت‌آمیز- اخیر منطقه آزاد چه بوده؟ علت سکوت مسوولان شهرستان و نمایندگان مجلس درخصوص برداشته‌شدن تکه‌ای از خاک سرزمینی این‌شهرستان از سوی منطقه آزاد چه می‌باشد؟ اگر لایحه اتفاق بیفتد، آن‌محدوده جز خاک شهرستان خمام باقی خواهد ماند، اما اگر رای نیاورد چه اتفاقی می‌افتد؟ باید الحاق احتمالی روستای گورابجیر صحرا به شهرستان بندرانزلی و کوچکتر شدن نقشه شهرستان خمام را نظاره‌گر باشیم؟

اگر قرار است پهنه سرزمینی منطقه آزاد در حیطه شهرستان بندرانزلی بماند، تمام تشکیلات آن باید در همان‌شهرستان باشد، اما اگر قرار است بر اساس لایحه تغییراتی رقم خورده و شاهد الحاق مجدد روستاهای منفک‌شده باشیم، با توجه به آنکه هنوز به تصویب نرسیده، اقدام منطقه آزاد تخلف بوده است. آیا از الحاق مجدد اطمینان خاطری داشته که عجولانه کلنگ‌زنی کرده‌اند؟ چرا افکار عمومی از آن بی‌اطلاع است؟!

در پایان، باید مشخص شود منطقه آزاد که ۲ سال است از هرگونه خدمات‌دهی به روستاهای منفک‌شده طبق قانون ممانعت ورزیده و حتی اقدامی برای جمع‌آوری زباله در روستاهایی همانند گورابجیرصحرا انجام نشده بود، چگونه چند ده‌هکتار از اراضی یک روستا در بخش مرکزی شهرستان خمام را برای احداث شهرک صنعتی تصاحب نموده است؟
انتظار می‌رود شهرستان خمام ضمن حفظ حوزه سرزمینی خود، اختیارات خود را از دست ندهد.

منبع: خمام نیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان