جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | در طول تاریخ، مخترعان مرد اغلب بسیار در کانون توجه بوده و البته این دلیل خوبی دارد، زیرا برخی اختراعات و پیشرفت‌های صورت گرفته توسط آن‌ها به واقع جهان را تغییر دادند. اما این به معنای نقش کمرنگ بانوان نیست و بسیاری از اختراعات شگفت انگیز توسط آن‌ها معرفی شده که شاید بسیاری از آن بی خبر باشند. در ادامه با برخی از اختراعات تاثیرگذار که توسط زنان معرفی شدند، بیشتر آشنا می‌شویم.

وای فای: هِدی لامار


 هِدی لامار، هنرپیشه اتریشی-آمریکایی، در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ در فیلم‌هایی مانند سامسون و دلیله، اکستازی، و دختر زیگفلد ایفای نقش کرد. اما فعالیت‌های وی بسیار فراتر از دنیای هنرپیشگی بود.

طی جنگ جهانی دوم، لامار در توسعه دستگاهی که مانع از مسدود شدن سیگنال‌های اژدر توسط کشتی‌های دشمن می‌شد، حضور داشت. لامار و همکارانش دستگاهی را توسعه دادند که به فرستنده هدایت رادیویی و گیرنده اژدر اجازه می‌داد به طور همزمان بین فرکانس‌ها پرش کند که به «پرش فرکانسی» معروف شد.

فناوری ابداعی لامار بعدا در توسعه وای فای، بلوتوث، و جی‌پی‌اس بکار گرفته شد. از این رو، فعالیت لامار در حوزه فناوری ارتباطات به واقع روش کار امروز جهان را تغییر داد.

کالر آی‌دی: شرلی آن جکسون

امروز و به لطف فعالیت‌های شرلی آن جکسون، فیزیکدان آمریکایی، کالر آی‌دی یا فناوری مشاهده شماره تماس گیرنده برای همه در دسترس است. وی نخستین زن سیاه پوست بود که موفق به اخد مدرک دکترا از دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی شد.

در سال ۱۹۷۶، جکسون در شرکت مخابراتی ای‌تی اند تی استخدام شد. وی در حوزه‌های مختلفی از جمله فیزیک نظری، فیزیک حالت جامد و کوانتوم، و فیزیک اپتیکال پژوهش کرده است. با کمک این قبیل پژوهش ها، جکسون موفق به توسعه فناوری کالر آی‌دی شد که افراد بسیاری امروز دوست ندارند بدون آن زندگی کنند.

برف پاک کن شیشه جلو: مری ئی. اندرسون

برف پاک کن شیشه جلو یکی دیگر از اختراعات ارزشمندی است که زندگی بدون آن قابل تصور نیست. مری ئی. اندرسون احتمالا فردی نیست که انتظار معرفی اختراعات ارزشمند را از وی داشته باشید، زیرا به عنوان یک دامدار و توسعه دهنده املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد. با این وجود، در سال ۱۹۰۳، اندرسون سامانه‌ای را ارائه کرد که از داخل خودرو امکان پاک کردن شیشه جلو خودرو به صورت دستی را فراهم می‌کرد و بعدا به معرفی برف پاک کن‌های امروزی منتج شد.

سامانه گرمایشی خودرو: مارگارت ای. ویلکاکس

استفاده از خودرو در روز‌های سرد زمستانی بدون صندلی دارای گرمکن یا جریان هوای گرم در آن قابل تصور نیست. در سال ۱۸۹۳، مارگارت ای. ویلکاکس راحتی خودرو را با پتنتی برای سامانه گرمایشی وسایل نقلیه متحول کرد، اگرچه این سامانه برای وسایل نقلیه ریلی عمومی و نه خودرو‌های شخصی طراحی شده بود.

این سامانه گرمایشی شامل یک کانال هوا از پیشرانه، جایی که گرما تولید می‌شد، تا واگن‌های ریلی می‌شد که گرما را برای مسافران تامین می‌کرد. این فناوری با گذشت زمان هرچه بیشتر توسعه یافت و به معرفی سامانه‌های گرمایشی مورد استفاده در خودرو‌های امروز منجر شده است.

کولار: استفانی ال. کولک

شاید فکر کنید کولار ماده‌ای است که فقط در جلیقه‌های ضد گلوله از آن استفاده می‌شود، اما در واقع این گونه نیست. امروزه، کولار در بخش‌های مختلف از کلاه‌های نظامی تا لباس موتورسیکلت‌سوارها، ترمز‌های خودرو و موارد دیگر استفاده می‌شود؛ و همه ما باید سپاسگزار استفانی ال. کولک برای معرفی این ماده باشیم.

کولک در دهه ۱۹۶۰ به عنوان شیمیدان در شرکت دوپون مشغول به کار بود و طی یک پروژه و هنگام کار با مواد پلیمری موفق به توسعه کولار شد.

کولک دریافت که کولار بسیار بادوام، سبک وزن، و حتی قوی‌تر از فولاد است و معرفی این ماده نحوه تولید برخی از محصولات را برای همیشه تغییر داد.

باتری نیکل-هیدروژن با طول عمر بالا: اولگا دی. گونزالس-سانابریا

اولگا دی. گونزالس-سانابریا، یک مهندس پورتوریکویی-آمریکایی، نقش چشمگیری در توسعه باتری نیکل-هیدروژن با طول عمر بالا داشت که امروز در سامانه‌های ذخیره انرژی هوافضا استفاده می‌شود.

در سال ۱۹۷۹، گونزالس-سانابریا به عنوان رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌ها در مرکز پژوهشی گلن ناسا انتخاب شد. به واسطه نقش قابل توجه وی در معرفی این اختراع ارزشمند، یک جایزه آر اند دی ۱۰۰ (R&D ۱۰۰ Award) برای به وی اهدا شد. گونزالس-سانابریا اکنون در تالار مشاهیر زنان اوهایو نیز حضور دارد.

گرمایش مرکزی: آلیس اچ. پارکر

آلیس اچ. پارکر یک مخترع آفریقایی-آمریکایی بود که در سال ۱۸۹۵ در نیوجرسی بدنیا آمد. پارکر پتنتی را برای سامانه گرمایشی اختراعی خود در سال ۱۹۱۹ ثبت کرد که نحوه کار این سامانه شامل جذب هوای خنک به درون یک کوره گازی و سپس عبور آن از یک مبدل حرارتی می‌شد و پس از آن هوای گرم شده از طریق کانال‌هایی در سراسر خانه پخش می‌شد.

این اختراع به واقع دنیای گرمایش خانگی را تغییر داد، زیرا به جای چوب به گاز طبیعی متکی بود. پارکر یکی از نخستین زنان سیاه پوست بود که چنین فناوری موفقی را در دورانی که نژادپرستی در جهان غرب بیداد می‌کرد، معرفی کرد.

سامانه پیشران موشک: ایوان بریل

ایوان بریل به واقع یک دارایی ارزشمند برای علم هوافضا بود. وی در سال ۱۹۲۴ متولد شد و فعالیت هایش در زمینه علم موشکی قابل توجه بودند.

بریل زمانی که در شرکت آسترو الکتریکس مشغول بکار بود، پتنتی را برای یک سامانه پیشران برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار ثبت کرد که به واسطه این اختراع مورد توجه بین المللی قرار گرفت. وی برای مدت کوتاهی در دهه ۱۹۸۰ با ناسا نیز همکاری کرد و ۲۰ سال بعد و به واسطه فعالیت‌های خود در حوزه هوافضا مدال خدمات عمومی برجسته را در سال ۲۰۰۱ از ناسا دریافت کرد.

دستگاه بستنی‌ساز: نانسی جانسون

نانسی جانسون در سال ۱۷۹۴ در نیویورک، آمریکا، متولد شد. وی یک زندگی کاملا عادی داشت، همراه با همسر خود دو کودک را به سرپرستی گرفت و همراه خواهر خود برای انجمن مبلغین آمریکا داوطلب شد.

با این وجود، وی در ۴۹ سالگی بستنی‌ساز را اختراع کرد که این دستگاه از یک اهرم چرخان دستی نیرو می‌گرفت و زمان لازم برای آماده شدن بستنی را کاهش می‌داد. وی در همان زمان پتنتی را برای اختراع خود ثبت کرد.

اختراع جانسون چندین بار طی ۱۵۰ سال گذشته توسعه و ارتقا یافته و به دستگاه‌های بستنی‌ساز مدرن امروز تبدیل شده است.

جداسازی سلول بنیادی: آن تسوکاموتو

جداسازی سلول‌های بنیادی نقش چشمگیری در پژوهش و پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه دارد و آن تسوکاموتو مسئول توسعه این فناوری ارزشمند بوده است.

تسوکاموتو در سال ۱۹۵۲ در کالیفرنیا متولد شد و بمدت ۱۰ سال در شرکت سیستمیکس، یک شرکت زیست‌فناوری آمریکایی فعال در زمینه پژوهش و توسعه سلول بنیادی، مشغول بکار بود. طی این دوران، تسوکاموتو پژوهش در زمینه جداسازی سلول‌های بنیادی خون را آغاز کرد و در این زمان بود که سلول‌های بنیادی خونساز انسان (hHSC) را از طریق جداسازی سلول کشف کرد.

تسوکاموتو و همکارانش ۱۲ پتنت مرتبط با پیشرفت‌ها و پژوهش‌های خود را ثبت کردند و امروز ثابت شده است که فعالیت‌های وی در زمینه فناوری سلول‌های بنیادی بسیار مفید بوده است.

منبع: عصر ایران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان