جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان| پرونده احزاب اولین پرونده ای است که در پایگاه تازه تاسیس حکایت گیلان آغاز شده است که با نگاهی نو و مستقل به اتفاقات مختلف این تشکل ها  می پردازد. احزاب و تشکل های مختلفی در استان گیلان حضور دارند که هرکدام از نحله های مختلف سیاسی هستند. هرچند به نظر می رسد هنوز چندان برای مردم شناخته شده نیستند و بعضی جریانات و احزاب نیز چندان سعی نکرده اند که جمعیت خود را از نظر کمی و کیفی افزایش دهند. شاید این مصاحبه ها فرصتی را ایجاد کند که افکار عمومی نسبت به سازوکار تشکل های آگاهی بیشتری پیدا کنند  و نقاط ضعف و قوت آن ها را بشناسند. 

به مناسبت روز جهانی خشونت علیه زنان، سیده ریحانه میرحبیبی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش گیلان اولین مهمان پایگاه خبری حکایت گیلان در پرونده احزاب بود. از فعالین سیاسی که سالهاست در عرصه های اجتماعی و سیاسی گیلان فعالیت می کند و نظرات وی مورد توجه است. با میرحبیبی در مورد چالش ها و برنامه های جمعیت زنان نواندیش و زنان ایران و گیلان به گفتگو نشستیم که در زیر می خوانید.

خانم میرحبیبی در ابتدا کمی از شرایط  تشکل خودتان در کشور و خصوصا در استان گیلان از تعداد مدت مسئولیت خودتان، تعداداعضا، شورای مرکزی، میزان فعالیت، میانگین سنی اعضای خودتان بگویید.


مقدمات تشکیل جمعیت زنان مسلمان نواندیش از سال ۸۴ با تلاش شماری از زنان اصلاح‌طلب آغاز و در سال ۸۶ پروانه فعالیت این تشکل سیاسی صادر شد. امروز این جمعیت در ۲۶ حوزه استانی فعالیت داشته و دبیرکل این جمعیت از بدو تاسیس تا به امروز خانم دکترفاطمه راکعی هستند. جمعیت در شهریور ۱۳۹۴ به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمده و همگام با دیگر تشکل‌های اصلاح‌طلب به فعالیت سیاسی و حزبی پرداخته است و همچنین جمعیت زنان مسلمان نواندیش برای تقویت فعالیت‌های خود با سه تشکل دیگر زنان اصلاح‌طلب ائتلاف کرده و جبهه صدف یا شورای عالی سیاست گذاری زنان اصلاح‌طلب را تشکیل داده اند.


شروع فعالیت این حزب دراستان گیلان از سال 95 بوده ومن از اردیبهشت ماه 96 با ابلاغ خانم دکتر راکعی دبیری این جمعیت در استان گیلان را برعهده گرفته ام.
شورای مرکزی جمعیت هفت نفره بوده و تعداد اعضای جمعیت استان شامل ده ها نفر از بانوان اعم از دانشجویان، شاغلین در بخش دولتی و غیردولتی، خانه دار...با سطح تحصیلات و معلومات مختلف ومیانگین سنی 30 تا 40 سال در قالب کمیته های مختلف مشغول به فعالیت می باشد. بیشتراعضای جمعیت در نتیجه برگزاری همایشها،کارگاهها ونشستها...وآشنایی با برنامه های این حزب به عضویت حزب درآمده اند.

حوزه فعالیت های شما که قاعدتا تشکلی سیاسی محسوب می شود اغلب در چه زمینه هایی است ؟ آیا شما صرفا در حوزه زنان فعالید؟


جمعیت زنان استان جهت آموزش و تصحیح دیدگاه های مختلف در خصوص زنان با برگزاری برنامه های گوناگون فرهنگی -سیاسی و اجتماعی، سخنرانی هاو نشست هایی چون " بررسی نقش سیاسی و اجتماعی زنان " ، "بررسی مساله زن در ایران " با حضور پرستو سرمدی پژوهشگر و نویسنده و فریده غیرت وکیل دادگستری در روز جهانی زن و لغو اجباری این همایش با تهدید و فشار و رفتارهای توهین امیز گروه های موسوم به خودسر، "همایش واکاوی آینده اصلاحات در ایران" که این نشست هم مورد حمله عناصرانحصارطلب تندرو واقع شد، "بررسی نقش اجتماعی و اقتصادی حضرت خدبجه (س) بانوی اول اسلام"....وکارگاههای آموزشی از قبیل گفتگو و تعامل اجتماعی، بررسی مسایل حقوقی ازدواج با کمک وکلای پایه یک دادگستری،بهداشت قاعدگی برای آموزش بهداشت جسمی بانوان، "واکاوی خشونت علیه زنان" ،" نشست اعضای جمعیت با برخی از زنان مدیر در استان و بررسی موانع مدیریت زنان"...اهتمام نموده است.

دغدغه یا اهداف اصلی جمعیت زنان نواندیش چه مسائلی را شامل می شود؟


حوزه فعالیت ما که طبعا به عنوان حزب سیاسی، در حیطه سیاسی به طور کلی خواهد بود اما به دلیل زنانه بودن اهداف حزب، هر مساله ای که به زیست زنان مرتبط باشد، در راستای اهداف جمعیت تعریف خواهد شد و اهدافی که بتوانند به زندگی مطلوب تر مردم و به ویژه زنان توجه داشته باشند، دغدغه جمعیت خواهد بود. جمعیت زنان مسلمان نواندیش تلاش می کند تا فعالیت‌هایی در جهت ترویج و گفتمان‌سازی مشارکت سیاسی زنان و پرداختن به مقوله زن و نواندیشی دینی انجام دهد. در واقع این جمعیت بیش از آن که دغدغه فعالیت صرف سیاسی و مشارکت زنان در این امر را داشته باشد، بیشتر دغدغه‌های فکری در زمینه زنان دارد و تلاش می‌کند با فعالیت‌های خود نگاه جامعه در زمینه زنان را اصلاح کند.

 با گروه های دیگر مختص زنان به خصوص اصلاح طلبان چه تفاوتی دارید؟ آیا فکر می کنید زنان سیاسی می توانند در مسائلی با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند؟


 زنان هم مانند سایرین اگر بتوانند منسجم و در راستای حل مسائل شان تلاش کنند، حتما به نتایج مطلوب تری خواهند رسید اما متاسفانه فضای فعالیت حوزه زنان متاثر از فضای کلی جامعه و به خصوص سپهر سیاسی به دلیل اختلافات سلیقه ای و ضعف روحیه نقادی و تحمل، همکاری و تعامل کمتری به خود دیده است.
جمعیت زنان تلاش کرده تا زنان فعال استان را حول دغدغه های مشترک، در جهت نهادسازی بستر همکاری و تعامل گروه های مختلف اجتماعی همراه سازد اما هنوز فضای غالب، تا نقطه مطلوب تفاوت زیادی دارد.

آیا قبول دارید که احزاب اصلاح طلب به دلیل فراگیری کرونا و خصوصا به دلیل نوع برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، دچار نوعی سرخوردگی و انفعال شدند؟


 قطعا بله! انفعال گسترده ای که نه تنها احزاب بلکه دامنگیر اقشار مختلف اجتماعی، هم شده است.

لطفا نظرتان را در مورد پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیرش بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران را بفرمایید. آیا فکر می کنید  که پیروزی بایدن، فضای مناسب تری را برای پیروزی رئیس جمهوری اعتدالی یا اصلاح طلب در ایران تسهیل می کند؟


پیروزی بایدن در انتخابات تاثیر بسزایی درسیاست خارجی امریکا خواهد داشت ومطمننا رابطه معقول تری میان امریکا و اروپا و همگرایی وهمسویی کامل بین انها ایجاد خواهد کرد. ولی فکر میکنم تاثیر آنی بر لغو تحریم ها و بازگشت به تعهدات برجامی نخواهد داشت ،باید صبر کرد و تحولات را پیگیری نمود. برای قضاوت در مورد انتخابات ۱۴۰۰ خیلی زود است وبا توجه به شرایط پیچیده ای که حاکم شده ، بنظر میرسد اتفاقاتی که برای برجام در مدت باقیمانده این دولت خواهد افتاد تاثیر مستقیمی بر انتخابات ایران خواهدداشت. اما کار برای نیروهای اصلاح طلب سخت تر از همیشه است.

 با توجه به بحث کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری فکر می کنید چنین مطالبه ای در انتخابات آینده شکل می گیرد و شخص خاصی می تواند توسط شورای نگهبان تایید شود؟

 امروز زنان به رغم تلاش های 40 ساله و افزایش توانمندی ها، سهم اندکی از سطوح مدیریت کلان کشور را داشته و عملا از ورود به بسیاری از حوزه های سیاسی و قضایی محرومند. نهادهای کلان قدرت از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و ... در انحصار مردانند. بخشی از ساختار قدرت در مقابل ورود زنان به سطوح خردتر عرصه سیاست ورزی هم از خود مقاومت نشان می دهد. به دلیل عدم همراهی بخشی از ساختار قدرت، مطالبه گری زنان در مسیر افزایش مشارکت سیاسی، طی سال های گذشته با افت و خیز دایمی مواجه بوده تا جایی که می توان مشارکت سیاسی زنان را تابعی از سیاست یک گام به پیش، 2 گام به پس دانست.
در نتیجه این محذورات وبرمبنای تبعیض جنسیتی که در عرصه سیاسی کشورمان بسیار گسترده ارزیابی می شود بعید بنظر می رسد که مساله تفسیر شفاف واژه رجل سیاسی توسط شورای نگهبان در این دوره نیز باتوجه به حساسیت های موجود، حل شود و متاسفانه همچنان فضا در این عرصه برای زنان باز نیست. با طرح چنین موانعی، زنان نیز به عنوان یکی از گروه های مطالبه جو و مشارکت طلب در چنبره چنین رهیافتی نه تنها راهی به سوی وزارت و صدارت وریاست جمهوری نمی یابند، بلکه سال ها پشت در ورزشگاه ها نیز معطل مانده اند.

 5 آذر جهانی منع خشونت علیه زنان است،  تشکل شما به عنوان یکی از جریانات فعال در حوزه زنان، چه برنامه هایی در گذشته داشته و در اینده خواهد داشت؟

جمعیت زنان استان به مناسبت 25 نوامبر روزجهانی رفع خشونت علیه زنان ، روز چهارشنبه7 آذر 1397 نشست واکاوی خشونت علیه زنان را با کمک اساتید برجسته جامعه شناسی ، روان شناسی و زبان شناسی برگزارکرد که با استقبال خوب مدعوین و حضار روبروشد. امسال به لحاظ شرایط ویزه انتشار کرونا ویروس کلیه برنامه ها به حالت تعلیق درآمد.

 فکر می کنید به اندازه ای که بحث زنان در جامعه مطرح است و بحران های اجتماعی چون خشونت علیه زنان، زنان خیابانی و یا قتل های ناموسی وجود دارد گروه های قانونی زنان فعالیت مثمرثمری داشته اند؟


 در این سالها گروه های زنان که در مسائل مختلفی همچون مباحث حقوقی، سلامت اجتماعی،تعلیم وآموزش، روانشناختی و ... فعالیت داشته اند به دلیل محدودیت های زیاد در این حوزه با سختی و موانع بسیاری مواجه بوده اند و هنوز مسائل بسیاری چون درخواست تسریع در ارسال لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت از سوی دولت به مجلس،...باقی مانده است اما با تغییرات آرامی که در بستر فرهنگی و فکری، بیش از گذشته فراهم شده است و به نظر می رسد اثرات مثبتی در جهت تغییرات اجتماعی و به لحاظ آموزش و آگاهی رسانی به زنان و دستیابی به اهداف مورد نظرایجاد گردیده و این روند حتما ادامه خواهد داشت.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان