پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | طی سالیان اخیر شاهد ورود گل و گیاه به طراحی ها و دکوراسیون های داخلی بعنوان یک تکنیک مدرن بوده‌ایم علاوه بر آن زندگی در محیط های کوچک آپارتمانی و آلوده شدن هوای اکثر شهر ها موجب رونق یافتن نگهداری از گل و‌ گیاه در منازل بصورت سنتی و در محیط باز و گلدانی شده تا در کنار تصفیه و‌ تازه نمودن هوا نوعی آرامش خاطر و حس نشاط و طراوت را برای افراد به ارمغان بیاورد.

اما شناخت نوع گیاهانی که مبادرت به نگه‌داری از آنها میکنیم بسیار حائز اهمیت است ، این شناخت علاوه بر آسان نمودن شرایط نگهداری از گیاه آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که در منزل افراد مسن، کودکان و حیوانات خانگی زندگی کنند، مخاطرات ناشی از برخی گیاهان غیر قابل برگشت است و از آنجایی که در موقع فروش اطلاعاتی مبنی بر سمی و آلرژیک بودن گیاه از طرف فروشنده به ما داده نمی‌شود در اینجا به معرفی گیاهان سمی و آلرژی زا که باید از دسترس کودکان، افراد مسن و حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه دور نگه داشته شوند، می‌پردازیم.

1.  فیلودندرون (Philodendron) گیاه سمی و خطرناک

فیلودندرون به دلیل نگهداری آسان، قیمت نسبتا مناسب، زیبایی فوق‌العاده، مقاومت بالا و رشد سریعی که دارد سالیان درازی است که میهمان اکثر خانه‌های ایرانی است. اما این گیاه زیبا بسیار سمی و خطرناک است، و باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود. بلعیده شدن برگ های این گیاه توسط کودکان زیر ۷ سال ممکن است خطر مرگ را نیز در پی داشته باشد.

گونه های سمی : تمام گونه های فیلودندرون سمی است.
عنصر خطر : کریستال اگزالات کلسیم
مخاطب خطر : انسان و حیوان ( علی‌الخصوص کودکان وگربه سانان )
علائم خطر در حیوانات : تشنج، اسپاسم، تورم، درد
علائم خطر در انسان : واکنش های درماتیک، اسهال، تهوع، سوزش دهان و گلو، تورم لوله گوارش، تورم دهان و مرگ
نحوه درمان مشکلات گیاه فیلودندرون
در صورت مشاهده این علائم در افراد خانواده یا حیوانات، آنها را به وسیله ی حوله ی گرمی بپوشانید، بقایای گیاه را از دهانشان خارج کرده و یا شیره‌ی سمی گیاه را از روی پوست آنها پاک کنید و در اسرع وقت به مراکز پزشکی و دامپزشکی منتقل نمایید.

برای جلوگیری از این مشکل گلدان گیاه را در فضا و مکان جداگانه و بسته و یا بالاتر از سطح دسترسی حیوانات و کودکان قرار دهید.

2.  سینگونیوم (Syngonium) گیاه سمی برای حیوانات

سینگونیوم با نام فارسی پنجه غازی یا برگ نیزه‌ای گیاهی زیبا با قیمت مناسب است که در اکثر خانه های ایرانی مشاهده می‌شود، این گیاه از مقاومت زیادی برخوردار بوده و در شرایط محیطی مناسب سرعت رشد بالایی دارد. تمام قسمت های این گیاه علی‌الخصوص شیره آن سمی بوده و باید از تماس افراد آسیب پذیر و حیوانات دور نگه داشته شود. توصیه می‌شود به دلیل جلوگیری از برخورد دست با شیره آن هنگام تماس با این گیاه از دستکش استفاده کنید. سینگونیوم گونه های مختلفی دارد که تمام آنها سمی می‌باشند

گونه های سمی : اکثر گونه ها
عنصر خطر : کریستال های اگزالات
مخاطب خطر : انسان و حیوان
علائم بلع گیاه : حالت تهوع های صدا دار ، افزایش بزاق دهان و سرازیر شدن آن ، تورم دهان و‌ زبان ، استفراغ
علائم تماس با شیره سمی : التهاب پوست و خارش
نحوه درمان مشکلات گیاه سینگونیوم
برای جلوگیری از وقوع علائم فوق گیاه را دور از استرس نگه داشته، شاخه های رونده آن را به سمت بالا هدایت کنید، برگ های مسن که دچار ریزش می‌شوند را سریع جمع کنید و اطراف گلدان حائل دسترسی قرار دهید. در صورت بروز علائم خصوصا علایم گوارشی فورا به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

3. سانسوریا (Sansevieria) از گیاهان سمی و مقاوم

یکی از معروف ترین گیاهان آپارتمانی بین ایرانیان سانسوریا است. تقریبا می‌توان گفت در خانه‌ی هر کسی که علاقمند به نگهداری گل و گیاه است حداقل یک گلدان سانسوریا وجود دارد. مقاومت بالا و توقع کم این گیاه در نگهداری و قدرت تصفیه کنندگی بی‌نظیرش موجب شده تا به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بدل شود.

این گیاه نماد خوشبختی است و بسیاری از افراد معتقدند نگه‌داری این گیاه در هر مکانی خوشبختی و حال خوب را به آن مکان جذب میکند. در کنار تمام نقاط مثبتی که سانسوریا دارد اما متاسفانه باید خاطر نشان کرد که این گیاه سمی است، و از این نظر مراقبت های بیشتری را می‌طلبد.

گونه های سمی : تمام گونه ها
مخاطب خطر : غالبا حیوانات و به میزان کمتر انسان ها
علائم خطر در حیوانات : درد های شدید و‌ نالیدن مداوم حیوان ، استفراغ، تهوع، افزایش بزاق، اسهال
علائم خطر در انسان : تهوع، درد در نواحی فک و دهان، استفراغ


نحوه درمان مشکلات گیاه سانسوریا
در صورت مشاهده علائم فوق در حیوانات، آنها را با حوله‌ی گرم پوشیده و به مراکز درمانی منتقل کنید. اما بروز این علائم در انسان ها موقتی بوده و نیازی به مراجعه به درمانگاه وجود ندارد. مگر در صورت شدید بودن علامت ها

4. پاپیتال (Common ivy) گیاه آویز و سمی

پاپیتال، هدرا، عشقه یا پیچک یکی از گیاهان رونده و آویزشو می‌باشد که می‌توان هم در محیط آپارتمان و هم در خارج از منزل آن را پرورش داد. علی رغم زیبایی گیاه پاپیتال باید این گیاه را تا حدی سمی دانست. این گیاه در طبیعت روی درخت ها و دیوارها می روید. اغلب آن را به عنوان گیاه تزیینی و پوششی برای نرده های حیاط و ویلاها به کار میبرند.

برگ های پاپیتال خواص دارویی دارد، از جمله خواص دارویی آن تحریک کردن کیسه صفرا و کبد است همچنین برای ترمیم کمبرس زخم های سخت و از بین بردن پوست های مرده کف پا میتوان از برگ های خرد جوان و جوشانده آن استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که این گیاه ممکن است باعث تحریک و آسیب پوست های حساس شود.

گونه های سمی : تمام انواع پاپیتال سمی است.
مخاطب خطر : انسان و حیوانات
علائم تماس پوستی : واکنش های شدید پوستی از قبیل التهاب، خارش و سوزش
علائم بلع و خورده شدن برگ : مشکلات شدید گوارشی، تورم و خارش شدید دهان و زبان، سوزش گلو، استفراغ و اسهال
افزایش بزاق دهان حیوانات نشانی از حساسیت آن حیوان نسبت به این گیاه است. لذا گیاه را از دسترس حیوان دور کرده و در صورت بروز علائم فوق در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

5. پتوس (Pothos) گیاه رونده و جذاب

بله درست متوجه شدید در لیت گیاهان سمی خانگی پتوس هم قرار داده، پوتوس یا پتوس یا لوکَژ یک گیاه رونده و از خانواده گل‌شیپوریان است. نگهداری از پتوس آسان بوده و مقاومت بالایی در برابر آفات و کم مراقبتی دارد، پتوس به دلیل زیبایی بی‌نظیر و شاخه های رونده خود به عنوان یکی از پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود. پتوس واریته های مختلفی دارد که در مبحث جداگانه ای به معرفی تمام آنها پرداختیم. علی رغم تمام محبوبیت های پتوس اما لازم است بدانید که این گیاه  سمی می‌باشد و نگهداری آن در منازلی که کودک و حیوانات خانگی هستند تهدید به شمار می‌آید.

گونه های سمی : تمام انواع پتوس سمی هستند. مطلب انواع پتوس را مطالعه کنید
عنصر خطر : کلسیم نامحلول
مخاطب خطر : حیوانات خانگی، انسان(بخصوص کودکان زیر ۷ سال)
علایم خطر در انسان : اسهال و استفراغ، سوزش پوست و سوزش دهان، تورم لب‌ها، زبان و گلو
علائم خطر در حیوانات : سوزش، خفگی، تورم زبان و دهان، دشواری در تنفس و ناراحتی معده، نارسایی کلیوی و حتی مرگ

6. دیفن باخیا (Dumb canes) سمی ترین گیاه آپارتمانی

دیفن باخیا یا عصای بی عقلی یک گیاه بسیار محبوب بین خانواده های ایرانی است، که از قدیم الایام تا به امروز در منازل نگهداری می‌شود. این گیاه برگ های بزرگ و زیبایی دارد که به محیط اطرافش جلوه‌ی چشم‌نوازی می‌دهد. دیفن باخیا یک تصفیه کننده خوب هوا هم هست، این گیاه آلودگی‌های هوا را جذب می‌کند و هوای پاکیزه‌تری را برای شما فراهم می‌کند. با تمام وجود این گیاه یک سم خالص است. نام گذاری دیفن باخیا به عصای بی عقلی نیز از سمی بودن آن نشات می‌گیرد، چرا که اگر خورده شود، به علت شیره سمی داخل آن، ممکن است فرد قدرت تکلم خود را از دست بدهد.

گونه های سمی : تمام گونه های دیفن باخیا سمی است.
مخاطب خطر : انسان و حیوانات خانگی
عنصر خطر: بلورهای سمی اگزالات
علائم ناشی از مسمومیت : درد شدید در دهان، ترشح بزاق، احساس سوزش، تورم و بی‌حسی گلو

انواع گونه های دیفن باختیا که همگی سمی هستند ؛
دیفن باخیا لئوپولد
دیفن باخیا خال خال
دیفن باخیا کاملیا
علائم، نشانه های و راه درمان
علائم ناشی از مسمومیت با دیفن باخیا در انسان و حیوان مشترک است.
در صورت مشاهده علائم فوق حتما به درمانگاه مراجعه کنید.
بلعیدن قطعات برگ دیفن باخیا برای کودکان زیر ۴ سال بسیار خطرناک بوده به حدی که میتواند مشکلات جدی در تکلم آنها ایجاد کند.
قطرات شبنم مانندی که روی برگ های دیفن باخیا مشاهده می‌شود نیز سمی است.
پیشنها‌د ما به شما این است که اگر کودک دارید از نگهداری دیفن باختیا در منزل جدا و اکیدا خودداری کنید.
دیفن باخیا را دور از دسترس حیوانات خصوصا گربه‌ها قرار دهید.
بعد از هر بار آبیاری دیفن ، آب جمع شده در زیر گلدانی را به سرعت دور بریزید.

7. اسپاتی فیلوم (Peace lily) از گیاهان آپارتمانی سمی

گل چمچه ای یا اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که دارای خواص بسیاری می‌باشد، اسپاتی از تصفیه کنندگان قوی هوا است و به دلیل رنگ سفید و حالت گلهای خود به گل صلح نیز معروف است. این گیاه علی رغم زیبایی بی نظیر خود، قیمت مناسب و نگهداری آسانی دارد و همین امر آن را برای هدیه دادن گزینه مناسبی قرار می‌دهد. اسپاتی فیلوم دارای برگهای همیشه سبز، نوک تیز و براق است که در صورت نداشتن گل نیز، برگها زیبایی گیاه را همچنان حفظ خواهند کرد. اما باید بدانید این گیاه سمی بوده لذا از هدیه دادن آن به افرادی که کودک یا حیوانات خانگی دارند بپرهیزید.

گونه های سمی : تمام گونه های اسپاتی فیلوم سمی است.
مخاطب خطر : انسان و حیوانات
عنصر خطر برای حیوانات : کریستال های اگزالات
عنصر خطر برای انسان ها : آلکالویید لیکورین
علایم خطر در انسان ها : سوزش و تورم لب‌ها، دهان و زبان و دشواری در صحبت کردن و بلعیدن، استفراغ و اسهال
علائم خطر در حیوانات : سوزش دهان، بزاق بیش از حد، اسهال، کم آبی بدن، کم شدن اشتها، استفراغ، مسمومیت و نارسایی کلیه

انواع گونه های سمی اسپاتی فیلوم
زنبق صلح دومینو
زنبق صلح پیکولینو
لیلی صلح جت
سولیای صلح لیلی
علائم، نشانه های و راه درمان
مسمومیت با اسپاتی فیلوم در مواردی حتی منجر به مرگ نیز می‌شود.
از نگهداری این گیاه روی زمین خودداری کرده و آن را در مکان های مرتفع و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.
در صورت خورده شدن برگ ها حتما و حتی قبل از بروز علائم به مراکز درمانی مراجعه شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان