جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

جزییات طرح تسهیل سازی کسب و کار فاجعه ای برای وکالت است | نمایندگان اشراف کافی به قوانین ندارنداختصاصی حکایت گیلان | نشست خبری رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان برگزار شد. غلامرضا رشاد صیقلانی رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان در این نشست خبری با اشاره به برگزاری آزمون وکلا در سراسر کشور، گفت: آزمون مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاورین خانواده قوه قضائیه روز جمعه 23 مهرماه ساعت 8 صبح لغایت 11 برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با این آزمون گفت: این آزمون در 83 حوزه و با حضور بیش از 81 هزار نفر برگزار می‌شود که 467 نفر دارای محدودیت حرکتی هستند. همچنین 2912 نفر از استان گیلان در دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد لاهیجان رقابت می کنند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان با اشاره به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب کار در مجلس شورای اسلامی و اضافه شدن حرفه وکالت به منزله کسب و کار اشاره کرد و گفت:
از جمله دلایل نمایندگان برای تصویب این طرح رفع انحصار طلبی از حوزه وکالت است و دوم تولید و تسریع در مجوز کسب و کار برای دانش آموختگان حوزه وکالت بود. این در حالی است که کسب و کار نامیدن وکالت درست نیست زیرا محل کار وکیل دادگستری است و شان و منزلت آن در این طرح در نظر گرفته نشده است و نگاه کسب و کار یعنی نگاه سود بیشتر است.

رشاد اظهار داشت: پیش از این معیار های انتخاب پذیرش وکلا در هر استان بر اساس جمعیت استان ها، وضعیت آنها و پرونده های موجود در آن استان بود و تعیین ظرفیت ها و معیار این ظرفیت ها هم بر عهده کمیته ای متشکل از رییس کل دادگستری استان، رییس ارزشیابی قضات، رییس حوزه اطلاعات استان و رییس مرکز وکلا یا رییس کانون وکلا تشکیل می شد. اما در طرحی که مجلس تصویب کرده است معیار پذیرش وکلا به اینگونه است که هرکسی در آزمون 25 درصد تست بزندقبول محسوب می شود. وی افزود: با این وضعیت افرادی با اطلاعات علمی پایین بر تعداد وکلا افزوده می کند که مشکلات زیادی را برای این افراد ایجاد می کند که مجبور می شوند هر پروندهای را بپذیرند.


رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه استان گیلان خاطرنشان کرد: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب سبب می شود که کیفیت قربانی کمیت شود و این نشان می دهد متاسفانه نمایندگان ما در مجلس اشراف مناسب به موازین قانونی ندارندو متخصصین هم در کمیسیون های مربوطه نیستند و ما در مجلس به اندازه انگشتان یک دست هم حقوق‌دان نداریم.

رشاد در پایان خواستار شد نمایندگان آرای خود را شفاف کنند و گفت: چطور مردم نباید بدانند که نمایندگانشان در مورد طرح های مصوب شده چه رایی داده اند. البته دو نماینده شهر رشت در فضای مجازی عنوان کرده بودند که به دنبال رفع محدودیت و انحصار طلبی از شغل وکالت هستیم! آیا این نمایندگان وکیل هستند که دغدغه شغل وکالت داشته باشند؟ جزییات این طرح اگر بخواهد تصویب شود فاجعه بزرگی در وکالت رخ خواهد افتاد و متاسفانه عزیزان فقط می خواهند حرفی زده باشند.

همرسانی کنید:
پیشنهادروزنامه کیهان برای کنترل تورم و گرانی ها:
با رسانه ها برخورد شود

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان