پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | جایزه نوبل در سال 2021 به سه اقتصاددانی تعلق گرفت که در زمینه اقتصاد کار پژوهش‌های متعددی را انجام داده بودند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در رابطه با جایزه این سه چهره تاکید کرد: «چارچوبی که این اشخاص ایجاد کرده اند نحوه نگرش محققان به سوالات تجربی اقتصادی با استفاده از داده های آزمایشات طبیعی یا آزمایشات تصادفی میدانی را تغییر داده است.»

نفر اول: دیوید کارد؛ به چالش کشیدن عقل متعارف

دیوید کارد از مهمترین این اشخاص بوده که به اعتبار انجام تحقیقات متعدد با داده های واقعی در بازار کار برنده این جایزه شده است.او، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و مدیر برنامه مطالعات کار در مرکز ملی پژوهش‌های اقتصادی است. 

کارد اهل کانادا بوده و تحصیلکرده دانشگاه پرینستون است. اما برای تدریس و تحقیق در دانشگاه شیکاگو شروع کرده و بعد از آن در پرینستون ادامه داد و در نهایت به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی رفت. وی دارای مقالات و کتاب های متعددی بوده که در این بین از جمله مهمترین آثار وی عبارتند از:

مهاجرت، فقر و نابرابری اجتماعی 

دستمزد، کیفیت مدارس، و تقاضای بازار کار

کتاب راهنمای نیروی کار و ...

دیوید کارد در مطالعات خود عقل متعارف یا همان مطلوبیت طلبی عقلایی که در باورها به صورت عام وجود دارد را در اقتصاد کار به چالش کشیده است، از جمله این باورها آن است که حداقل دستمزد منجر به کاهش بیشتر اشتغال می شود. 

وی با آلن بی کروگر ، که در سال 2019 درگذشت ، نویسنده مطالعات تاثیرگذاری در رابطه با موضوع مذکور بود، از جمله موارداین تحقیق نیوجرسی و پنسیلوانیا برای آزمایش تأثیر تغییر حداقل دستمزد استفاده کرد. در مقایسه نتایج بین ایالت ها ، این تحقیق نشان داد که اشتغال در رستوران های فست فود تحت تأثیر افزایش حداقل دستمزد نیوجرسی قرار نگرفته است.

کارد همچنین ایده رایج دیگری را به چالش کشید که مهاجران، دستمزد کارگران بومی را کاهش می دهند. 

طبق یافته های او درآمد بومی های هر منطقه می تواند تحت تاثیر مهاجران تازه وارد به آن منطقه سود مند واقع گردیده و به عبارت دیگر موجب افزایش در آمد بومی ها می شود. در عوض مهاجران سری قبلی در معرض اثر منفی درآمد خواهند بود.

نفر دوم : جاشوا انگریست؛ روش‌شناسی نوین در اقتصاد کار

دومین شخصی که به همراه دو نفر دیگر موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال 2021 میلادی شد جاشوا انگریست بود. از مهمترین دلایل تعلق این جایزه به وی را برگزار کنندگان این همایش به مشارکت روش شناختی آنها در تجزیه و تحلیل روابط علی وابسته می دانند.

جاشوا دیوید انگریست، اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه فناوری ماساچوست (آم‌آی‌تی) است. تخصص و تمرکز وی در اقتصاد کار، اقتصاد شهری و اقتصاد آموزش بوده است. او تحصیلکرده دانشگاه پرینستون است که برای تدریس و تحقیق ابتدا به دانشگاه هاروارد رفت و بعد از آن در سال 1996 به دانشگاه ام‌آی‌تی پیوست.

در کتاب راهنمای بازار کار در فصل 23 با عنوان استراتژی های تجربی در بازار کار به موضوع مهمی اشاره داشته است:

این فصل مروری بر مسائل روش شناختی و عملی را که هنگام برآورد روابط علی و مورد علاقه اقتصاددانان کار ایجاد می شود ، ارائه می دهد. موضوع مورد بحث شامل شناسایی ، جمع آوری داده ها و مشکلات تخمین است. در این فصل چهار استراتژی شناسایی مورد بحث قرار گرفته و به همراه پنج مثال تجربی - تأثیرات مدرسه ، اتحادیه ها ، مهاجرت ، خدمت سربازی و اندازه کلاس - نکات روش شناسی تحقیق در بازار کار مرود بررسی قرار گرفته است. در این فصل درباره هر مثال ، یک دیدگاه تجربی اتخاذ شده که بر تمایز بین متغیرهایی که دارای اثرات علی ، متغیرهای کنترلی و متغیرهای پیامد هستند ، تأکید می کند.

نفر سوم: گویدو ایمبنس؛ پایان هفته آرام برای سومین برنده نوبل

گویدو ایمبنس سومین شخصی که به همراه اشخاص قبلی موفق به دریافت جایزده نوبل شد. اقتصاددان هلندی-آمریکایی دانشگاه استنفورد که تحصیلکرده دانشگاه براون است، کار تحقیق و تدریس اقتصاد را در دانشگاه هاروارد آغاز کرده و سپس به دانشگاه‌های یوسی‌ال‌ای و برکلی رفت. او همزمان سردبیر مجله استاتیستیکا است.

به طور کلی انگریست و ایمبنز نیمی از جایزه خود را برای ابداع روش شناسی های نوینی در رابطه با اثر روابط علت و معلولی دریافت کرده اند که اقتصاددانان را قادر می سازد تا در نتیجه گیری مطمئن تر باشند. در حالی که روش‌های علمی پیشین قدرت دست یابی به دریافت این نتایج را نداشت.

درهنگام اعطای جایزه ایمبنز از خانه خود در ماساچوست که به صورت تلفنی صحبت می کرد ، به خبرنگاران اعلام کرد که هنگام تماس با او خوابیده است.

ایمبنس گفت: «تمام خانه خواب بود ، آخر هفته شلوغی داشتیم.»«من از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده شدم. » او گفت که برای انگریست «ساقدوش عروسی» وی بود بسیار هیجان زده بود.

منبع :اقتصاد نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان