جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | در حالی که کارگران شهرداری رودبار زیتون خواستار پرداخت مطالبات چهار ماهه خود هستند، شهرداراین شهر می‌گوید: باتامین منابع مالی قصد دارد تا پایان ماه جاری یک ماه از معوقات مزدی کارگران را بپردازد.

جمعی از کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان در تماس با خبرنگار ایلنا، از شرایط دشوار زندگی خود در نتیجه‌عدم دریافت دست کم چهار ماه حقوق خبر دادند و گفتند: در این اوضاع اقتصادی و علیرغم وجود تهدید کرونا، حقوق کارگران شهرداری رودبار ۴ ماه به تاخیر افتاده و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

کارگران شهرداری رودبار که در سال جاری یک ماه ونیم از مطالبات خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند، باتوجه به اوضاع معیشتی خود در این شرایط اقتصادی گفتند: ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؛ شهرداری رودبار ادعا می‌کند بودجه ندارد ومنابع مالی کافی برای پرداخت حقوق کارگران ندارند.

این کارگران با بیان اینکه سخت‌ترین کار را در این شرایط نامناسب انجام می‌دهیم و کار ما برای حفظ آرامش و نظافت شهرها بسیار مهم است، افزودند: باید شوراهای شهر، استانداری‌ها و حتی مقامات استانی با نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به فکر کارگران باشند و بودجه خاص برای پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها اختصاص دهند.

آن‌ها با بیان این مطلب که مهمترین عامل تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری، مربوط به شکایت طلبکاران مالی شهرداری است که در برخی موارد حساب‌های مالی شهرداری را مسدود می‌کنند.

آن‌ها اظهار داشتند: همه گرفتاری‌های امروز شهرداری مربوط به عملکرد شهرداران سابق است. همزمان شورای شهر نیز نظارت مناسبی بر کار شهرداری نداشته است.

این کارگران گفتند: امروز طلبکارانی وارد شهرداری می‌شوند که از چندسال پیش از شهرداری طلب مالی دارند حال که شهردار سابق از این شهر رفته و این طلبکاران همچنان پیگیر طلب مالی خود هستند. همچنین چندین ارگان‌های دولتی همانند تامین اجتماعی هم از شهرداری طلبکارند. شهردار فعلی نیز که اخیرا وارد شهرداری شده علارغم دادن وعده برای به‌روز کردن مطالبات کارگران، سعی دارد با راضی نگاه داشتن این همه طلبکار، بخشی از معوقات مزدی کارگران را بپردازد.

آن‌ها با انتقاد از اوضاع نامناسب معیشتی خود اظهار داشتند: علاوه بر دیرکرد در پرداخت دستمزدها، کارگران در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها نیز با مشکل روبرو هستند.

کارگران با بیان اینکه منطقه کوهستانی و محروم شهر رودبار، کار و زندگی می‌کنیم و توقع داریم مسئولان بیش از این‌ها به مساله معیشت و پرداخت دستمزد ما کارگران رسیدگی کنند، گفتند: حدود دوروز پیش شهردار رودبار تغییر کرده و ما از این شهردار در مقام کارفرمای اصلی انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بی‌اندیشد.

شهرام پیراندرخ (شهردار شهر رودبار) نیز با بیان اینکه پیگیر موضوع مطالبات کارگران شهرداری هستم، افزود: کمبود منابع مالی علت به تاخیر افتادن دستمزد کارگران است چراکه شهرداری رودبار هیچگونه منبع درآمد پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه حدود دو روز است مدیریت شهری شهر رودبار را پذیرفته است، افزود: کارگران سه تا ۴ ماه طلب مزدی دارند که مربوط به ماه‌های قبل است. مطالباتی در زمان مدیریت شهرداران قبلی اتفاق افتاده وبه مدیران فعلی به ارث رسیده است اما من تمام تلاش خودرا برای پرداخت آن می‌کنم.

شهردار شهر رودبار همچنین گفت: کمک‌های مالی که دولت به شهرداری‌ها می‌کند به قدری ناچیز است که کفاف هزینه‌های داخلی شهرداری را نمی‌کند با این حال قصد داریم منابع درآمدی پایداری برای شهرداری بسازیم تا به مرور مطالبات کارگران و سایر بدهی‌های جاری شهرداری پرداخت شود.

او با بیان اینکه شهرداری رودبار بدهی‌های مالی زیادی از زمان شهرداران سابق دارد و ما امروز ناچاریم این مطالبات را بپردازیم، افزود: از قرار معلوم در هر ماه با تعدادی طلبکار حقوقی و حقیقی روبرو هستیم که مطالبه خود را از مراجع قضایی پیگیری کرده‌اند. اگر این مطالبه در زمان خود و به موقع پرداخت می‌شد امروز تا این حد دچار مشکل نبودیم.

پیراندرخ در ارتباط با منابع درآمدی شهرداری رودبار گفت: یکی از راهکارهای درآمدزایی شهرداری رودبارمشارکت در انجام پروژه‌های عمرانی در منطقه و اجاره دادن برخی ماشین‌آلات و خودروهای‌های سنگین و سبک است. در کنار این فعالیت‌ها قصد احداث چندین مغازه وغرفه در شهر رودبار را داریم که با اجاره دادن آن‌ها می‌توانیم تامین منابع مالی کنیم.

به گفته وی؛ با انجام این برنامه‌های پولساز به مرورقصد داریم مطالبات جاری شهرداری و کارگران را پرداخت کنیم. جدا از حقوق، کارگرانی که به مرور امکان بازنشسته شدن پیدا می‌کنند باید مطالبات بازنشستگی وسنواتی خودرا دریافت کنند.

شهردار رودبار با بیان اینکه مرتب با هجوم طلبکاران شهرداری مواجهیم، افزود: قصد دارم با تعامل با این طلبکاران جلوی مسدود شدن حسابهای مالی شهرداری را برای پرداخت حقوق به کارگران و سایر هزینه‌ای شهرداری بگیریم.

پیراندرخ در خاتمه درباره پرداخت طلب کارگران نیز گفت: کارگران مطمئن باشند پایان ماه جاری یک ماه از معوقات مزدی انها پرداخت می‌شود وبه مرور ماه‌های اتی نیز پرداخت حقوق خواهیم داشت.

منبع:ایلنا

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان