پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب:

احزاب اقماری بلای جان جبهه اصلاحات شده اند

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۲:۰۸ چاپ

حکایت گیلان | محمدصادق جوادی حصار درباره این‌که جریان اصلاحات برای ادامه حضور در عرصه سیاسی کشور بهتر است تحت عنوان «یک حزب فراگیر» فعالیت کند، گفت: گروه‌های سیاسی توانایی‌ها، رویکردها و مختصات متفاوتی دارند که همین امر باعث تشکیل احزاب متنوع می‌شود، اما یک واقعیت را نیز نمی‌شود انکار کرد و آن این که طی سال‌های گذشته حاصل جمع توانایی‌های احزاب اصلاح‌طلب ذیل عنوان جبهه اصلاحات به مبارزات انتخاباتی و سیاسی وارد شده است، در این فصول احزاب همواره بر اشتراکات‌ تاکید داشته و در قالب فرآیندی گسترده، فراگیر، سامان‌یافته و سازمانی حتی مقطعی را تحت عنوان جبهه اصلاحات یا شورای همانگی اصلاحات را تشکیل دادند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: معتقدم ما برای مواجهات بیرونی ضرورتاً باید یک جبهه واحد داشته باشیم که ‌بتواند در فصل انتخابات و یا در مقاطع ضروری، نقش محوری و تعیین‌کننده برای سامان‌بخشی به حرکات داخل جریان اصلاحات را بر عهده بگیرد، اما این که احزاب اصلاحات همگی به یک حزب تبدیل شوند؛ شاید امکان‌پذیر نباشد‌. به نظر می‌رسد ۲ یا ۳ حزب قدرتمند درون جبهه اصلاحات با رویکردهای متفاوت و روشن اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: مثلا یک حزب با رویکرد سوسیال دموکرات و حزبی دیگر با رویکرد لیبرال دموکرات مطالبات بخش‌هایی از جامعه هدف را دنبال کنند. البته این اصطلاحات شناخته شده و بین‌المللی‌اند با هر اسمی که پیامبر محتوای اهداف و آرمان حزب به متن جامعه و جذب مخاطب باشد، می‌توان مفاهیم را بومی کرد. به هر تقدیر احزاب باید هر کدام در وجهی از وجوه تمایز داشته باشند. به طور مثال یک حزبی داشته باشیم که حامی طبقه متوسط و مطالبات ایشان باشد و‌ از اتحاد چند حزب موثر در این حوزه پدید آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: یا حزب دیگری داشته باشیم که بیشتر بر مطالبات دموکراتیک، سیاسی و آزادی‌خواهانه توجه داشته باشد. در اقدام بعدی حزب دیگری را به وجود بیاوریم که طبقات میانی، مدیران، متخصصان و مهندسان و پزشکان و طبقات تکنوکرات را پوشش دهد. هنگامی که ما در این ۲ الی ۳ حوزه بتوانیم تفکیک‌های لازم را انجام دهیم، قطعاً احزاب قدرتمندی داریم که دارای ستون فقرات مشترک اصلاح‌طلبانه هستند که به اعتقاد من می‌توانند در هنگام انتخابات و مواجهات بیرونی بخش قابل توجهی از حاجات سیاسی‌مان را مورد توجه قرار داده و مرتفع کنند، اینکه چگونه بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم، سازکارهای بسیار گسترده و متخصصانه طلب می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی نهادها در حال حاضر به اعتقاد برخی از کارشناسان به اصلاح‌طلبان روی خوشی نشان نخواهند داد و با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها می‌گوید دولت رئیسی هم یک دولت ۸ ساله خواهد بود، اصلاح‌طلبان با توجه به نقدهایی که نسبت به این جریان وجود دارد چگونه باید رفتار کنند، اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین کارها این است که خود جبهه آسیب‌شناسی درون جریانی را شروع یا به یک پژوهشکده واگذار کند. دفاتر سیاسی چند حزب بزرگتر و متخصص‌پرور نیز می‌توانند به نمایندگی و با توجه به امکانات درون و بیرون جبهه رفتار اصلاح‌طلبان را در حوزه تشکل و تحزب آسیب‌شناسی کنند.

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان همه احزاب با وزن و تاثیر اجتماعی ناهمگون رای مساوی داشتند ؛ بنابراین پدیده احزاب اقماری شد بلای جان همه، طوری که مثلا ۳۰ حزب در جبهه وجود دارد اما در وقت نیاز شاید ۲ الی ۳ حزب هم نداشته باشیم که جامعیت لازم برای مواجهه مناسب و همه‌جانبه با موضوعات ملی و جهانی مرتبط با مسائل کشور را داشته باشند، مشخص است که چنین وضعی باید آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه شاید بخش‌هایی از نظام سیاسی هم از این مسئله بدشان نیاید، گفت: عده‌ای دوست دارند نیروهای سیاسی متکثر و منشعب عمل کنند تا در هنگام تصمیم‌گیری نتوانند سریع به تصمیم مقتضی و مناسب برسند، گفت: مشاهده کردید در همین دو انتخابات اخیر مجلس و ریاست‌جمهوری چه اتفاقاتی افتاد و چه مسائلی پیش آمد و آخرش هم تفاهم لازم آن‌طور که باید شکل نگرفت.

منبع:دیده بان ایران

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان