جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
تولید تارا به کجا رسید؛

از برنامه تولید انبوه تا رسیدن به عدد ۴۹۸ دستگاه

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ ۱۳:۵۷ چاپ

حکایت گیلان | معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو بهمن سال قبل، از برنامه تولید هزاردستگاه تارا در اسفند ماه گذشته خبر داده بود، اما از بهمن ۹۹ تا ۳۱ مرداد، تنها هزار و ۴۴۲ دستگاه تارا تولید و از این میزان نیز تنها ۴۹۸ دستگاه روانه بازار شده است.

در حالی‌که قرار بود خودروی تارا، جدیدترین و به‌زعم آبی‌پوشان جاده مخصوص مدرن‌ترین محصول صنعت خودروی کشور در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد و بیش از ۵۰هزار دستگاه از این خودرو تولید شود، بررسی آمارهای کدال نشان می‌دهد تعداد تولید این خودرو همچنان سه‌رقمی و کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو بهمن سال قبل، از برنامه تولید هزاردستگاه تارا در اسفند ماه گذشته خبر داده بود، اما هنوز پس از گذشت ۶ماه تیراژ این خودرو بسیار کم و برای مرداد ماه تنها ۳۱۸ دستگاه است. در حقیقت از بهمن ماه تا ۳۱مرداد، تنها هزار و ۴۴۲دستگاه تارا تولید و از این میزان نیز تنها ۴۹۸دستگاه روانه بازار شده است. این درحالی است که حداقل باید ماهی ۴ هزار دستگاه تارا تولید می‌شد. اکنون سوال اینجاست که آیا با این حجم اندک تولید، ایران‌خودرو قادر به پاسخگویی به برنامه پیش‌فروشی که از یکشنبه آغاز شده، هست؟

می‌توان گفت تارا طرح ارائه شده برای دور زدن تحریم‌ها است. با آغاز تحریم‌ها در خرداد سال ١٣٩٧ و با اولویت تحریم صنعت خودرو، شرکت پژو مانند سال ٩١ با زیر پا نهادن همه تعهدات خود، ایران خودرو را با محصول ٢٠٠٨ و ٣٠١ به حال خود رها کرد. شرکت ایران خودرو و سازندگان قطعات، سرمایه‌گذاری زیادی در خصوص قالب‌ها و خطوط تولید قطعات خودروی ٣٠١ انجام داده بودند، لذا مدیریت وقت ایران خودرو تصمیم گرفت تولید و خودکفایی محصول ٣٠١ را بدون حضور پژو و با اتکا به توان مهندسی و ساخت کارشناسان ایران‌خودرو، ساپکو و سازندگان آغاز کند.

پروژه خودکفایی ٣٠١ در سه ماه سوم سال ٩٧ آغاز شد و قرار بود در سه ماه آخر سال ٩٨ به تولید انبوه برسد تا علاوه بر جبران زیان ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، پاسخی به شرکت‌های بدعهد فرانسوی باشد. متاسفانه اما مدیریت ایران‌خودرو نتوانست به‌رغم سرمایه‌گذاری سنگین (به دلیل تغییرات ظاهری نظیر درب‌ها، چراغ‌ها و سپرها) این محصول را به موقع به بازار برساند.

در حال حاضر تارا بیشتر رقیبی برای محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس است. واقعیت این است که بازار ایران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به شدت تشنه یک مدل جدید و قوی نظیر تارا بود، اما اکنون زمان، چندان به نفع این خودرو نیست. اگرچه به هرحال بازار ایران مشتاق هر نوع نوآوری است، اما به‌نظر نمی‌رسد اشتیاق برای این خودرو به اندازه سال ۹۹ باشد. انواع مدل‌های مونتاژی چینی تولیدشده توسط خودروسازان خصوصی که اتفاقا بخش بزرگی از آنها محدوده قیمتی ۳۵۰ تا ۵۰۰میلیون تومان را پوشش می‌دهد و از قضا کیفیت مناسبی هم دارند قطعا رقبای جدی برای تارا هستند. مضافا اینکه صدای پای خودروهای ارزان‌تر خارجی هم به گوش می‌رسد.

هنوز مدیریت ایران‌خودرو پاسخی به این میزان تاخیر برای پروژه مذکور نداده است. اینکه به چه دلیل پروژه مذکور از برنامه عقب ‌افتاده و آیا برآوردی از زیان و عدم‌النفع احتمالی شده است؟ البته این اولین بار نیست که ایران‌خودرو با بدعهدی طرف‌های خارجی مواجه شده است. سال ۹۱ نیز پژو همکاری با ایران را برای تولید ۲۰۶ قطع کرد که منجر به ایرانی‌سازی ۲۰۶ (محصول رانا) شد.

منبع: دنیای اقتصاد

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان