جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت:

طبق مطالعات انجام شده افراد تحصیلکرده کمتر ورزش می کنند

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۲۱:۱۳ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | یک دکترای فیزیولوژی ورزشی گفت: طبق مطالعات انجام شده افراد تحصیلکرده کمتر از حدود یک و نیم ساعت در هفته ورزش می کنند، درحالی که استاندارد جهانی آن 150 دقیقه است.

دکتر رستگار حسینی در پنجمین روز از پویش ایران تندرست با محوریت "ورزش و بیماری ها" بااشاره به رابطه معکوس سطح فعالیت بدنی با میزان مرگ و میر در افراد، اظهارکرد: تاکنون مطالعات زیادی درخصوص تاثیر ورزش روی سیستم قلب و عروق، تنفسی، و ... صورت گرفته که نتایج آن حاکی از عملکرد بهتر این سیستم ها به دنبال ورزش منظم است.

وی افزود: درک اهمیت ورزش کردن در میان افراد جامعه باعث شده تا امروزه فرهنگ ورزش بین اروپایی ها نهادینه شود و یک رکن اساسی در زندگی‌شان باشد، طوری که در هفته حداقل سه جلسه تمرینات ورزشی دارند.

عضو هیات رئیسه هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه این فرهنگ هنوز در کشور ما نهادینه نشده و حتی در میان افراد تحصیلکرده جامعه هم که اهمیت ورزش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، میزان فعالیت های بدنی کمتر است.

وی اضافه کرد: میزان فعالیت بدنی در افراد تحصیلکرده ایرانی کمتر از حدود یک ونیم ساعت است، درحالی که طبق استانداردهای جهانی باید این میزان حدود ۱۵۰ دقیقه باشد.

حسینی یادآورشد: زمانی که از این افراد سوال می شود که چرا ورزش نمی کنند، دلایل مختلفی همچون نداشتن وقت کافی، نبود امکانات مناسب، نداشتن همراه و ... را ذکر می کنند که برای هرکدام از اینها راهکار وجود دارد و تنها باید این افراد را توجیه کرد.

وی در ادامه اعلام کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، ۸۰ درصد از افرادی که برای اولین بار فعالیت های بدنی را شروع می کنند، پس از شش ماه آن را کنار می گذارند که طی این بررسی ها مشخص شده، عدم پایبندی به ورزش مهمترین عامل برای کنار گذاشتن آن بعد از مدتی است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: عموم این افراد کسانی بوده اند که ورزش کردن آنها از روی نظم نبوده، یعنی زمان و روز مشخصی را برای ورزش خود تعیین نکرده اند و به عبارتی هر زمانی و بدون برنامه ی قبلی ورزش کرده اند، درحالی که اگر ورزش طبق نظم خاصی باشد، فرد پس از مدتی به آن عادت پیدا می کند و به رکن اساسی زندگی اش تبدیل می شود. اهمیت این موضوع با توجه به اثرات درمانی ورزش در بیماران (علی الخصوص بیماری های مزمن و متابولیک) دو چندان می شود.

وی با بیان اینکه زمانی که فرد ورزش نمی کند، انباشت چربی در بدن رخ می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، گفت: بر اساس جدید ترین مطالعات، میزان شیوع و مرگ و میر بر اثر بیماری های عفونی از جمله کووید۱۹ در افراد چاق و افراد با سطح فعالیت بدنی کم بسیار بیشتر از افراد با وزن و سطح فعالیت بدنی نرمال است.

حسینی ادامه داد: اکثر افرادی که پایبندی به ورزش ندارند، وقتی هم که اضافه وزن پیدا می کنند، برای اینکه هرچه سریع‌تر به وزن ایده آل بازگردند، بجای ورزش کردن به سمت روش های نامتعارف، پرخطر، پرهزینه، و اغلب مضر می روند، این درحالی است که به عنوان مثال جراحی های چربی زدایی عوارض خطرناکی با گذشت حدود یکسال برای آنها به همراه دارد.

این دکترای فیزیولوژی ورزشی افزود: گاها ممکن است در بدن افراد تومورهایی خوش خیم وجود داشته باشد که این‌گونه از عمل ها باعث فعال شدن آنها و حتی تبدیل شدن‌شان به تومور بدخیم می شود.

وی با بیان این‌که داروهای لاغر کننده نیز عوارض خطرناکی دارند، گفت: به این‌گونه افراد توصیه می‌شود بجای روی آوردن به چنین کارهایی برای کاهش وزن، ورزش کنند، چراکه به محض شروع کردن ورزش، چربی سوزی آغاز می شود و تا 48 ساعت بعد از پایان ورزش همچنان متابولیسم بدن بالا باقی می ماند.

حسینی در ادامه به نقش ورزش در درمان بسیاری از بیماری ها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی زمانی که افراد برای بسیاری از بیمار ی ها به پزشک مراجعه می کنند، درکنار مراحل درمانی دارویی، آنها را به فیزیولژیست های ورزشی هم معرفی می کنند تا نسخه ی ورزشی و نیز تغذیه ای مناسب را هم در کنار مراحل درمان دارویی دریافت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه کسانی که ورزش می کنند نباید آن را قطع کنند، اعلام کرد: متاسفانه به دلیل شیوع بیماری در افرادی که بصورت حرفه ای ورزش کرده اند و پس از مدتی آن را کنار گذاشته اند بسیار بالاست، چراکه این افراد پس از دوران حرفه ای خود برنامه ای برای ادامه ورزش خود ندارند و حتی گاهی برای پر کردن خلاء هشت ساعت ورزشی که در طول روز داشته اند دست به دامان تفریحات ناسالم می شوند.

عضو هیات رئیسه هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه مردم ما کمتر به ورزش کردن رغبت دارند ،گفت: مجموعه از مشکلات و گرفتاری های موجود در جامعه باعث شده تا مردم کمتر به سراغ ورزش بروند که این مسئله در آینده بروز انواع بیماری ها را در آنها به همراه دارد.

منبع:انتخاب

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان