شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
گزارش حکایت گیلان از رقم قبض هایی که برق از سر مشترکان گیلانی پرانده است؛

هزینه هایی گزاف برای روزهای بی برقی

۱۴۰۰/۰۶/۲۵ ۱۷:۰۷ چاپ

 اختصاصی حکایت گیلان | مریم صابری_ به روزهای پایانی شهریورماه 1400 نزدیک می‌شویم و هزینه برق مصرفی خانواده‌ها یکی پس از دیگری از طریق پیامک یا فیش کاغذی به اطلاع آنها رسانده می‌شود. دیدن رقم قبض برق باعث تعجب و نگرانی بسیاری از مردم بویژه در گیلان شده و برق را از سر بسیاری پرانده است!

روزهای گرم تابستان امسال برای مردم گیلان مثل سایر نقاط کشور پر از دردسر بود. قطع برق مکرر که گاهی سه ساعت طول می‌کشید نظم زندگی بسیاری را مختل کرد. قطع برق فقط مساوی خاموش شدن کولر، پنکه و یخچال نبود، در اغلب خانه‌ها قطع برق مساوی با قطع آب بود و خاموشی آسانسور و باز نشدن بعضی درهای ریموت‌دار، قطعی اینترنت، قطعی کارت خوان و...که هر کدام خود یک قصه مثنوی است. در کنار همه اینا اضافه کنید قطع برق کلینیک، داروخانه و مطب آنهم در شرایطی که استان یکپارچه به دلیل کرونا قرمز بود .
داستان ابتدا با هشدار شرکت توزیع برق استان گیلان شروع شد که بهار و تابستان خوبی در انتظار نیست. شرکت توزیع برق شهرستان رشت هم بعد از چند روز قطع برق وقت و بی وقت جدول زمانبندی خاموشی‌ها را اعلام کرد که در برخی از روزها این جدول نیز رعایت نمی‌شد اگر قطع چند باره یکی دو دقیقه ناشی از افت فشار را حساب نکنیم، بعضی مناطق با دو یا سه نوبت خاموشی در طول روز هم روبرو بودند.
اگر برخی مناطق کوهستانی گیلان را فاکتور بگیریم روزهای گرم وشرجی تابستان امسال در کل استان نفس گیر بود. از طرف دیگر فاجعه پیک پنجم کرونا و درگیری بسیار زیاد گیلان با کرونا و همزمان شدن با روزهای قطعی برق، بار روانی بسیار زیادی به خانواده‌های گیلانی وارد کرد. اگر چند روز کاهش دما و خنکی هوا در ماه مرداد ماه نبود،تحمل این دوره قطعا بسیار سخت‌تر می‌شد.

همه شاکی و ناراضی
سینا یکی از شهروندان شهر رشت است که در مورد هزینه برق دوره تابستان خود به حکایت گیلان می‌گوید؛ واقعا نمی‌دانم در این شرایط بد کاری چطور باید 630 هزار تومان قبض برق را هم پرداخت کنم.
او ادامه می‌دهد: هوا در بسیاری از روزها بسیار گرم و شرجی بود و واقعا نمی‌شد کولر روشن نکنیم . او توضیح می‌دهد مبلغ دوره قبلی قبض من 65 هزار تومان بود و فکر می‌کردم این دوره تا عدد 300هزارتومان برسد اما این رقم واقعا وحشتناک است.

خسارت 200هزار تومانی برای خرابی یخچال

زهرا یکی دیگر از شهروندانی است که از پول برق 390 هزار تومانی این دوره خود شکایت دارد و البته عصبانیت او دلیل دیگری هم دارد: یخچال من به دلیل نوسان زیاد و پشت سر هم برق خراب شد بعد از چندبار پیگیری و مراجعه اداره برق برای من 200 هزار تومان به عنوان خسارت تعیین کرد. 200 هزار تومان در این روزها چه ارزشی دارد و چه کاری می‌شود با آن انجام داد؟

قسط‌‌‌ بندی به سبک شرکت برق

هانیه یکی دیگر از شهروندانی است که می‌گوید رقم 470 تومان قبض برق او را شوکه کرده است.او می‌گوید من تمام مدت دقت کردم در زمان پیک مصرف از وسایل برقی غیر ضروری هیچ استفاده‌ای نشود و اما باز هم با رقم بزرگی روبرو شدم.
او ادامه می دهد: به اداره برق هم مراجعه کردیم. برای قسطی شدن پول برق حتما مبلغ باید بالای 500 تومان باشد. و باید 60 درصد را پرداخت کنید تا 40 درصد مابقی قسط بندی شود. آن هم در کمتر از یک ماه باید پرداخت شود.

محمد یکی دیگر از شهروندانی است که می‌گوید: از دیدن عدد550 هزارتومان قبض برقش واقعا تعجب کرده؛ آن هم تابستانی که فقط قطعی برقش به یاد ما مانده است. محمد جز افرادی است که روزهای مختلف چند ساعت به دلیل نبود برق نتوانسته کسب و کارش را در مغازه داشته باشد؛شما ببینید ما نه تنها گرمای وحشتناک را تحمل کردیم، کار ما مختل شد بلکه باید این عددهای نجومی را هم پرداخت کنیم.

پایان تبعیض علیه روستانشینان

وضعیت در روستاهای گیلان هم چندان بهتر از شهرهای استان نیست. حسین به حکایت گیلان می‌گوید: نه تنها بسیاری از روستاییان به اندازه شهرها وسایل پر مصرفی ندارند بلکه تعداد خانواده‌هایی که کولر گازی دارند نیز بسیار کم است اما بازهم در ساعت خاموشی با شهرنشینان فرقی نداشتیم و اینجا تبعیض بین شهر و روستا پایان می‌گرفت و حتی قطع برق باعث می شد تا کل اپراتورهای تلفن همراه منطقه نیز قطع شود.

تعرفه گرمسیری هم کاری نکرد

اداره برق هم جوابی غیر این ندارد که تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها وفق مقررات مندرج در مصوبه‌های هیات وزیران ملاک و مبنای قطعی و بلافصل محاسبه بهای برق مصرفی مشترکین بوده و این شرکت نیز مکلف به رعایت مفاد مصوبه یاد شده است.
البته یکی از دلایل اعتراض گیلانیان هم چشم امید داشتن به یک از همین مفاد بود و انتظار نداشتند تا با این عددهای بزرگ در قبض‌های برق‌شان روبرو شوند.
براساس یکی از همین مفاد قرار بود برای مشترکان خانگی در استان گیلان با توجه به شرایط خاص اقلیمی آب و هوایی از تاریخ۱۵خرداد تا تاریخ ۱۵ شهریور با تعرفه گرمسیری نوع ۴، که نرخ ارزانتری نسبت به روزهای عادی است محاسبه شود.

افزایش قیمت برق

اما ظاهرا داستان گرانی برق بر همه چیز سایه انداخته است. براین اساس مشترکین مصرف خانگی مشمول افزایش ۷ درصد نسبت به سال گذشته و مشترکین پر مصرف با مصرف بیش از الگوی مصرف علاوه بر ۷درصد، مشمول افزایش ۱۶ درصدی شده‌اند.
بیدی معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق در هشت شهریورماه در گفتگو با رسانه‌ها در مورد که الگوی مصرف در ماههای تابستان توضیح داد که ۴۰۰کیلووات ساعت در ماه و در ماههای غیرگرم ۲۰۰کیلووات ساعت در ماه است. در ماههای تیر، مرداد و شهریور سقف تامین برق مشترکین خانگی ۸۰۰کیلووات ساعت در ماه است و مازاد آن با قیمت پایه معادل ۸۲۰۳ریال محاسبه می‌شود.
این توضیحات برای مردمانی که به دلیل وضعیت بحرانی اقتصاد ایران چند سالی است سفره هایشان کوچک شده و شیوع ویروس کرونا اوضاع را برایشان بحرانی کرده البته که قانع کننده نیست.

نمایندگانی که راهکاری جز ابراز همدردی ندارند

مردم ناراضی از قبض‌های برق، چشم امیدی هم به نمایندگان گیلان در مجلس ندارند.چه آنها هم مانند همین شهروندان در گفت وگو با رسانه‌ها در نقش منتقد و اپوزیسیون شرایط موجود ظاهر شده‌اند و ظاهرا وظیفه قانونگذاری در این ارتباط را فراموش کرده و تنها راهکار را «حرف‌درمانی» و تشریح عمق درماندگی مردم می‌بینند

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان