شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
تحلیل یک سایت آمریکایی در مورد تغییرات در وزارت امور خارجه :

آمدن باقری احیای توافق هسته ای را پیچیده تر می کند

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ ۱۵:۲۳ چاپ

حکایت گیلان | سایت "اکسیوس" در مقاله‌ای با اشاره به جایگزینی "علی باقری کنی" به جای "عباس عراقچی" به عنوان مذاکره کننده ارشد دولت رئیسی در مذاکرات هسته‌ای ضمن منفی قلمداد کردن این انتخاب برای چشم انداز مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: "باقری کنی فردی محافظه‌کار است و انتصاب او به جای عراقچی به طور بالقوه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی را پیچیده‌تر می‌سازد.

 اکسیوس افزود: باقری کنی از منتقدان شناخته شده برجام و مذاکرات اخیر در وین بوده که اکنون متوقف شده است. او پیش از این دیپلماسی هسته‌ای ایران را در دولت "احمدی‌نژاد" هدایت می‌کرد.

ابهامات زیادی وجود دارد. هنوز مشخص نیست آیا مذاکرات آتی ایران با قدرت‌های جهانی مانند دوره روحانی توسط وزارت خارجه آن کشور هدایت خواهد شد یا توسط شورای عالی امنیت ملی. باقری‌کنی به زبان انگلیسی مسلط نیست و همین موضوع مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌تر می‌سازد.

باقری‌کنی کیست؟

گفتنی است دیروز با حکم حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، عباس عراقچی از معاونت سیاسی وزارت خارجه کنار رفت و علی باقری‌کنی جایگزین او شد. بنا بر این علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز خواهد شد.

علی باقری‌کنی فارغ‌التحصیل رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق است؛ دانشگاهی که عمویش مرحوم محمدرضا مهدوی‌کنی سال‌ها ریاست آن را بر عده داشته است. باقری‌کنی متولد ۱۳۴۶ در کن از توابع شهر تهران است و سال ۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی بود.

به نوشته اعتمادآنلاین، او سابقه کار در وزارت خارجه را از سال ۷۳ دارد و بیشتر در کنار جلیلی بوده و به عنوان نماینده سفت و سخت افکار سعید جلیلی شناخته می‌شود. از سال ۸۷ تا ۹۲ که جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، باقری‌کنی معاون جلیلی و در مذاکرات هم حاضر بود.

باقری‌کنی به واسطه مذاکرات آن زمان برای ویلیام برنز رئیس کنونی آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(CIA) و مذاکره‌کننده اسبق آمریکا بسیار شناخته شده است؛ مذاکراتی که در آن برای نخستین بار در جریان مذاکرات هسته‌ای، دو مقام ارشد ایران و آمریکا یعنی جلیلی و برنز با یکدیگر پشت یک میز و رو در رو مذاکره کردند.

روی کار آمدن باقری احتمالا حامل پیام خوبی برای طرف‌های مذاکرات نخواهد بود؛ چرا که آنها سابقه مذاکراه با او را دارند و از شیوه مذاکراتی او با خبرند؛ سخت، خشک و غیرمنعطف.

منبع: آفتاب نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان