اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر _بحث های شخصی موضوعی نیست که نگارنده خیلی به انتشار عمومی آن علاقه داشته باشد. ولی لغو هدیه 200 گیگ اینترنت هدیه ایرانسل به خاطر قوانین عجیب این اپراتور نکته ای بود که شاید دارای اهمیت باشد که دیگران نسبت به آن توجه کنند و گول ظواهر را نخورند.
هدیه اینترنتی خبرنگاری مثل سال گذشته به نگارنده هم اختصاص داده شد. ولی فردای آن روز پیامکی از سوی ایرانسل آمد که تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی را پیشنهاد داد که با توجه به مزایایی که داشت خوب بود.
در پیامک ایرانسل آمده بود :
«ایرانسلی عزیز،
تنها با پرداخت 25 هزار تومان سیمکارت خود را دائمی کنید و بهجای شارژ مجدد، هردوماه یکبار قبض بپردازید. همچنین تا 6 ماه از مزایای مختلفی مانند مکالمه نیمبها و 59 گیگ اینترنت هدیه، بهرهمند شوید.»
خب شرایط خوبی بود. ولی بعد تنها سی گیگ اینترنت به ما دادند. دویست گیگ هدیه هم پرید! به ادمین ایرانسل هم اعتراض کردیم گفتند باید قوانین را مطالعه می کردید. قوانین را دوباره مطالعه کردم، ولی به صراحت ننوشته بود که اینترنت هدیه روز خبرنگار نخواهید داشت.
به طور مثال آمده است:
مانده اعتبار حساب سیمکارت اعتباری مشترک و بستههای افزایشی اصلی به حساب سیمکارت دائمی منتقل خواهد شد. این موضوع شامل شارژ شگفتانگیز نیز خواهد بود. معالوصف شارژ شگفتانگیزی که به صورت هدیه به مشترک اختصاص یافته باشد، بستههای رومینگ، طرحهای تشویقی، اعتبار موجود در کیف دیجیتال و بستههای ترکیبی شخصیسازی شده از جمله بوم پلاس قابل انتقال نیست.
اینجا صحبت اینترنت هدیه نیست. ولی تازه باشد هم بیشتر یک باگ سیستمی است که دویست گیگ اینترنت را حذف کنید. اینترنت خبرنگاری هم با مشارکت و مساعدت وزارت ارتباطات صورت گرفته و اپراتور موظف است این هدیه را تخصیص دهد. ولی این نحوه کار نشان میدهد که چقدر ضعیف هستند و پاسخگوی چنین اشتباهاتی نیستند.
ایرانسل برای کاربران خود را صد نشان می دهد و آن چه اعطا می کند به سی هم نمی رسد. این ضرری که اپراتور به یک کاربر زده ابعاد وسیع تری می تواند داشته باشد. ما روزانه شاهد انبوه تبلیغات دهن پرکن ایرانسل در گوشی های خودمان هستیم. مثلا 90 درصد تخفیف مکالمه درون شبکه با فعالسازی بسته های جدید ده برابری و فرصت هدایای بی نظیر که هرکدام را باز میکنیم یک شرط و شروطی هست که برد سنگین برای این اپراتور است. این ظواهر تبلیغاتی را بگذارید کنار چیزهایی که از دست میدهیم و به این نتیجه میرسیم که چرا اپراتورها همیشه در حال سودند و سهم ما «تقریبا هیچ» است.