پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | یک متخصص عفونی، همین ماسک نزدن ها بعد از واکسیناسیون موجب شده هنوز درگیر پیک های کرونایی باشیم و پاندمی هنوز به انتهای خود نرسیده است.

اگرچه انتظار می‌رود که حدود یک ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا بتوانیم به کارهای عادی و روزمره بازگردیم، اما باید پس از واکسن زدن نیز به نکات بهداشتی توجه کنیم، زیرا واکسن ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند و در بهترین حالت ۹۵ درصد در مقابل کرونا ایمن می شویم و لذا احتمال ابتلای خودمان یا دیگران وجود دارد.

همه واکسن‌های موجود کارآیی بالایی در حفاظت افراد در برابر انواع سویه های بیماری کرونا دارند، اما هنوز هم در حال آموختن درباره این بیماری هستیم و نمی دانیم فرد واکسینه شده چقدر می‌تواند به مانع از انتقال ویروس شود. بنابراین ادامه دادن به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی جهت حفاظت از خودمان و دیگران حائز اهمیت است، از جمله عدم حضور در مکان‌های شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست وشوی دست‌ها و زدن ماسک.

دکتر توفیق یعقوبی با بیان اینکه طی ۲۰ ماه گذشته جهان و کشور ما درگیر پاندمی کرونا هستند، اظهار کرد: طی این مدت مردم کاملا با پروتکل های بهداشتی آشنا شدند و روش های پیشگری از ابتلا به کرونا را می دانند.

وی کرونا را یک ویروس تنفسی دانست که از طریق قطرات عطسه و سرفه و حتی حرف زدن به دیگران منتقل می شود و تصریح کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری باید پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری فیزیکی را جدی بگیریم، اما ماسک اساس پیشگیری از ایجاد بیماری کووید است.

این متخصص بیماری های عفونی، از مردم خواست کمتر در اجتماعات حاضر شوند و تصریح کرد: بی تردید در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، واکسیناسیون یکی از مهمترین روش های مقابله با بیماری کووید است و لذا توصیه می کنیم مردم واکسن های در دسترس مورد تایید وزارت بهداشت را بزنند.

یعقوبی، شرط ایمنی زایی واکسن کرونا را در تزریق هر دو دوز دانست و یادآور شد: یک ماه پس از تزریق دوز دوم ایمنی زایی واکسن کامل خواهد شد، اما این ایمنی زایی به معنی عدم ابتلا به کرونا نیست.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا از مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری می کند، گفت: تزریق واکسن کرونا افراد را از ابتلا به این ویروس مصون نمی کند و لذا همه افراد روزی به این بیماری مبتلا می شوند، اما شکل خفیف بیماری را می گیرند و شاهد مرگ و میر نخواهیم بود؛ در جریان پیک پنجم شاهد بودیم افرادی که دو دوز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده بودند، دچار شکل خفیف بیماری شدند و مرگ و میر در آنان وجود نداشت.

این متخصص عفونی، با اشاره به نقش واکسیناسیون در کاهش مرگ و میرها، اضافه کرد: هدف از واکسیناسیون در همه بیماری های عفونی ویروسی عدم ابتلا به آن ویروس نیست، بلکه هدف ایجاد بیماری خفیف در صورت ابتلاست.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بعد از تزریق کامل واکسن کرونا باید ماسک بزنیم؟»، اضافه کرد: شاهد هستیم که در برخی از کشورهای غربی به دلیل واکسیناسیون بخش عمده جامعه مسابقات ورزشی با حضور جمعیت زیاد برگزار می شود و مردم ماسک بر چهره ندارد؛ این در حالی است که برای قطع زتجیره انتقال ویروس در کنار واکسیناسیون حتما باید ماسک بزنیم تا موجب انتقال ویروس و بیماری زایی نشود. در واقع همین ماسک نزدن ها بعد از واکسیناسیون موجب شده هنوز درگیر پیک های کرونایی باشیم و پاندمی هنوز به انتهای خود نرسیده است.

یعقوبی، ماسک نزدن را بهانه ای برای تداوم گردش ویروس در جامعه و احتمال جهش های ویروسی دانست و بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی به پایان پاندمی کرونا کمک می کند، زیرا حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به کرونا علامت ندارند و همین بی علامتی فرصتی برای مبتلا کردن دیگران است.

وی با بیان اینکه افراد واکسن زده هم می توانند ناقل کرونا باشند، خاطرنشان کرد: فقط ۱۰ درصد افراد مبتلا به کرونا حالت شدید بیماری را تجربه می کنند و کارشان به بستری در بیمارستان می کشد و لذا باید ناقلان بدون علامت عامل اصلی انتشار بیماری در جامعه هستند و لذا همه افراد باید واکسن بزنند.

منبع:ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان