پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403

حکایت گیلان | تظاهرات مردم افغانستان علیه طالبانمردم افغانستان دوشنبه شب در برخی شهرهای این کشور از جمله کابل، پایتخت، علیه گروه طالبان تظاهرات کردند. این تظاهرات ساعاتی پس از آنکه “احمد مسعود”، فرمانده مخالفان گروه طالبان در افغانستان از مردم این کشور خواست تا قیام عمومی علیه این گروه به پا کنند، برگزار شد.


در تصاویر ویدیویی که از اعتراضات در شهرهای کابل و مزار شریف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برخی مردم در تاریکی شب شعار “زنده‌باد مقاومت” و “مرگ بر پاکستان” سر دادند.

در همین حال؛ از افغانستان خبر می‌رسد که جنگنده‌هایی ناشناس دوشنبه شب و نیز بامداد سه شنبه مواضع طالبان را در ولایت پنجشیر هدف قرار دادند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست این جنگنده‌ها از سوی کدام کشور به طالبان حمله کرده‌اند، اما شاهدان محلی می‌گویند اوضاع به نفع نیروهای وفادار به “احمدمسعود” در ولایت پنجشیر شده است.

برخی منابع می‌گویند جنگنده‌هایی که مواضع طالبان را در پنجشیر هدف قرار دادند، جنگنده‌های نیروی هوایی افغانستان هستند که پیشتر به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده بودند.


بر اساس اعلام برخی رسانه ها هم اکنون نبرد سنگینی بین نیروهای وفادار به “احمد مسعود” و “طالبان” در بخش هایی از ولایت پنجشیر شکل گرفته است.

ساعاتی قبل “احمد مسعود” از مردم افغانستان خواسته بود که به هر شکلی که می‌توانند در برابر طالبان مقاومت کنند. او همچنین گفت که مقاومت در پنجشیر ادامه دارد.

“احمد مسعود” در فایل صوتی که پخش کرد، از حمله به پنجشیر به عنوان حمله “خارجی‌ها” به افغانستان یاد کرد. دیروز گزارش‌ های تایید نشده از حملات پهپادی پاکستان به مواضع مخالفان گروه طالبان در ولایت پنجشیر منتشر شده بود.

“ذبیح الله مجاهد” سخنگوی گروه طالبان دیروز دوشنبه از تسلط کامل نیروهای این گروه بر ولایت پنجشیر افغانستان، خبر داد.

گروه طالبان که ۱۵ اوت گذشته با تسلط بر کابل، پایتخت، دولت “محمد اشرف غنی” در افغانستان را ساقط کرد، تنها بر پنجشیر مسلط نبود. در هفته های اخیر چند دور گفت وگو بین هیات طالبان با احمد مسعود فرمانده مخالفان گروه طالبان در پنجشیر انجام شد که این مذاکرات نتوانست به حل مسالمت آمیز تنش بین دو طرف خاتمه دهد.

در چنین شرایطی، نیروهای گروه طالبان و افراد احمد مسعود وارد درگیری شدند و در نهایت این گروه در روز دوشنبه اعلام کرد کنترل پنجشیر را در اختیار گرفته است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان